Najaarscampagne en nazomerweer zorgen voor toeristisch topweekend

11.09.2020 | # # # # 
Deel dit bericht
Nazomerweer

De vakantie mag dan voorbij zijn, maar de zomer is nog niet gedaan. Met hoge temperaturen in het verschiet ziet de Limburgse toeristische sector ook de nazomer positief tegemoet.Uit de laatste trendpeiling van Toerisme Limburg blijkt dat 80 procent van de B&B’s en hotels in het groen volledig volzet zijn, of ongezien hoge bezettingscijfers noteren, voor komend weekend (12-13 september). Meer dan de helft van de boekingen werd in de voorbije zes dagen verricht. Het gaat vooral om Vlamingen die komen fietsen.

We zijn erin geslaagd om top of mind te blijven, zodat Vlamingen meteen aan Limburg denken als het goede nazomerweer zich aandient. De weersvoorspelling zorgt in combinatie met onze najaarscampagne voor een toevloed aan last-minute boekingen, volledig in lijn met de zomertendensen.

Succesvolle zomer
De voorbije zomervakantie was ondanks corona erg succesvol voor de Limburgse toeristische sector, met gemiddeld twee procent méér bezetting dan in 2019. Opvallend: campings en B&B’s noteerden de sterkste stijging (respectievelijk 17 en 11 procent méér bezetting). Ook de vakantiewoningen bleken enorm in trek. Ze stonden qua bezettingsgraad lang op kop, maar klopten door de inperking van de sociale bubbels in augustus af op hetzelfde resultaat als vorige zomer (72 procent). Tot slot scoorden de Limburgse hotels – met 69 procent bezetting – beduidend beter dan hun concullega’s in de Vlaamse grootsteden.

Boekingsgedrag gewijzigd
Het boekingsgedrag van de toerist is sterk veranderd. Maar liefst 65 procent van de logiesuitbaters zag deze zomer een forse stijging van last-minute boekingen (binnen zes dagen voor aankomst). De zomercijfers bevestigen dat onze ‘Herleef in Limburg’-campagne met Matteo Simoni haar doel niet heeft gemist. Onze zomercampagne kon inspelen op de behoefte van mensen om ruimte op te zoeken, actief te zijn, en dat in hun eigen bubbel. Ook de timing van onze acties klopte met de tendens van het korte termijn boekingsgedrag. Uiteindelijk lag onze gemiddelde zomerbezetting nog twee procent hoger dan in 2019.

Nazomers topweekend 
De goede weersvoorspelling zorgt, in combinatie met de recent gelanceerde najaarscampagne van Toerisme Limburg, ook in september voor een toevloed aan last-minute boekingen, volledig in lijn met de zomertendensen. Uit de laatste trendpeiling van Toerisme Limburg blijkt dat 80 procent van de Limburgse B&B’s en hotels in het groen volledig volzet zijn, of ongezien hoge bezettingscijfers tussen 60 en 80 procent noteren, voor het aankomende weekend (12-13 september). Meer dan de helft van de boekingen werd in de afgelopen zes dagen verricht, op basis van de goede weersvoorspellingen.

Vlaming komt fietsen
Het aandeel Nederlanders en Duitsers blijft voorlopig achter, maar wordt ruimschoots goedgemaakt door het stijgend aantal Vlamingen. En die komen vooral fietsen: meer dan driekwart van de gasten in B&B’s zegt te komen fietsen in Limburg dit weekend. We zijn er dus in geslaagd om top of mind te blijven, zodat Vlamingen meteen aan Limburg denken als het goede nazomerweer zich aandient. Ook hier blijkt onze najaarscampagne aan te slaan. Bovendien zorgt onze jarenlange investering in het fietsroutenetwerk dat we een brede basis hebben om op terug te vallen. De Vlaming ziet ons als nummer één fietsbestemming waar beleving, gastvrijheid en natuurlijke ruimte de perfecte cocktail zijn voor een gesmaakt bezoek.

Vooruitblik najaar 
In juli en augustus ontving 36 procent van de logiesuitbaters nog annulaties voor het najaar (september-oktober). Vooral van groepen, zoals families en sportverenigingen. Maar dat wordt nu ruimschoots goedgemaakt door het stijgend aantal boekingen van koppels, die afhankelijk van het weer op korte termijn boeken bij kleinschalige logies. Vooral B&B’s en hotels in het groen zagen deze week een opvallende stijging in de vraag naar meerdaagse fietsarrangementen voor het najaar. Opvallend is ook hier de groeiende vraag vanwege Vlamingen, wiens aandeel ook in de zomercijfers hoger lag dan in 2019. September kondigt zich nog rooskleurig aan, maar veel verder kunnen we nog niets inschatten. De boekingen voor oktober blijven nog achter, maar het hele seizoen leert ons dat we daar nog geen lessen uit mogen trekken.

Rol Toerisme Limburg 
Sinds 26 augustus loopt de nazomercampagne ‘Verleng je zomer in Limburg’. Daarmee plaatst Toerisme Limburg de periode tussen 18-28 september in de kijker met een extra nacht, in het kader van een najaarscampagne om Vlamingen uit te nodigen hun zomer te verlengen in Limburg. Ook voor 2021 werkt Toerisme Limburg al extra steunmaatregelen en campagnes uit om de sector te blijven ondersteunen. We monitoren de evoluties continu en leren daaruit dat de onvoorspelbaarheid van de boekingen het ‘nieuwe normaal’ is. Mensen wachten langer met beslissen en daarop moeten we inspelen. We moeten onze werking en campagnes afstemmen op de tijdsgeest en nieuwe gewoontes. Ik wil vooral de vinger aan de pols houden, zodat wij als organisatie steeds flexibel kunnen ageren en lichtvoetig kunnen schakelen indien nodig. Om zo steeds die extra steun in de rug te kunnen zijn voor al onze Limburgse ondernemers in de vrijetijdseconomie.

Lees de artikels in de krant (.pdf)