Matteo Simoni promoot vakantie in Limburg

04.06.2020 | # # # # # # # 
Deel dit bericht

Nu almaar meer stemmen opgaan om het toerisme in eigen land weer toe te laten, maakt de vrijetijdssector zich op voor de herstart van het zomerseizoen. Zo ook in Limburg, waar acteur Matteo Simoni – gekend van onder meer Marina, Safety First en Call Boys – met Toerisme Limburg een campagne ontwikkelt om de bestemming te promoten. Matteo Simoni wordt het gezicht van de Limburgse relancecampagne voor de toeristische sector. Met die campagne brengen we terug gasten bij onze logiessector en horeca, zodat zij terug omzet halen. Hopelijk wordt het een mooie zomer, zodat onze toeristische ondernemers de overlevingsmodus kunnen omzetten in ‘back to business’.

Die campagne start in de loop van juni en nodigt de Vlaming uit voor een welverdiende dichtbij vakantie in Limburg. Via reclamespots op tv, promotie in online en gedrukte media en grote affiches langs de weg nodigt Matteo Simoni de Vlaming uit om te komen herleven in zijn groene provincie.

Het gezicht van Limburg
De acteur Matteo Simoni ziet in Limburg de ideale oplossing voor wie niet naar het buitenland kan of wil: “Deze regio heeft zoveel te bieden. De landschappen, de natuur, de fietspaden, de waterpret, de gezellige steden. Je kan hier je knopje komen afzetten of net kiezen voor ontmoetingen. Want het zijn de Limburgers die je een echt vakantiegevoel bezorgen. Hier kan je oprecht een babbeltje slaan, je voelt je hier overal welkom. Limburg ligt me dan ook nauw aan het hart. Als ik hier ben, leef ik helemaal op. En dat gevoel wil ik delen met de rest van Vlaanderen.”

Matteo is de perfecte ambassadeur voor onze provincie. Hij verpersoonlijkt de identiteit van vele Limburgers: joviaal, gedreven en openhartig. Hij was meteen bereid om mee te werken aan deze campagne en heeft mee het concept uitgetekend. Het resultaat is een oprechte reclamespot die ingetogen begint en alsmaar uitbundiger wordt. Met Matteo die als zichzelf de kijker meeneemt langs adembenemende plekken in Limburg.

Vakantieplannen on hold
Het toerisme is een belangrijke pijler voor de welvaart en het welzijn in Limburg. 1 op de 10 mensen werkt er in het toerisme. De maatregelen omtrent Corona hebben een grote impact gehad op de Limburgse economie. Dat merken de meer dan 1400 toeristische partners van Toerisme Limburg, die via een uitgebreide bevraging te kennen gaven dat de boekingen in de zomer vooralsnog veel lager liggen dan gewoonlijk. Terwijl aan de Kust en de Ardennen wordt gevreesd voor een te grote toeloop, is er in Limburg nog plaats.

Door het uitblijven van een concrete openingsdatum, wachten mensen met boeken. De tijd dringt dus om het zomerseizoen op te starten. We moeten onze ondernemers nu steunen en onze gasten er attent op maken dat Limburg een ideale bestemming is voor wie een volwaardige zomervakantie wil boeken. De focus van de campagne zal liggen op het genereren van boekingen in de verblijven. Meer overnachtingen leidt immers tot meer inkomsten in andere sectoren zoals de restaurants, de cafés, de attracties en de retail.

2 miljoen euro zuurstof voor de logiessector
De toeristische ondernemers zijn door een diep dal gegaan. Nul euro omzet gedurende drie maanden laat diepen sporen na. We hebben met het uitstel van de provinciale bedrijfsbelasting en de zuurstoffinanciering van 2 miljoen euro de cashpositie van de ondernemingen versterkt. Met de zuurstoffinanciering kopen we alle 40.000 bedden bij de Limburgse logiessector voor één nacht op. Met de heropening van het toerisme in zicht moeten de ondernemingen uit de overlevingsmodus worden gehaald. De relancecampagne moet hierbij helpen.

Ook al gaan grenzen wellicht binnenkort terug open en zijn wellicht buitenlandse vakanties terug mogelijk, toch kan worden verwacht dat vele Limburgers en Vlamingen geen zin hebben in een dure buitenlandse vakantie met allerlei beperkingen. Limburg is dan een volwaardig alternatief.

De week van de Limburger
In september volgt dan een specifieke campagne naar de Limburger, waarbij Matteo Simoni ook de Limburgers zal aanspreken. Matteo: “Bij het maken van de reclamespot heb ik hier zelf fantastische plekken kunnen ontdekken. Ik ben er van overtuigd dat veel Limburgers in hun eigen provincie verrast kunnen worden. Daarom verlengen we het toeristische hoogseizoen met een extra week voor de eigen bewoners.”

De fiets is daarvoor de uitgelezen oplossing. We investeren al 25 jaar in het Limburgse fietsroutenetwerk. Onze 2.000 km fietspaden, even ver als naar Zuid-Frankrijk en terug, verbinden de landschappen met ons toeristische aanbod. De voorbije maanden hebben de Limburgers massaal van onze wandel- en fietspaden genoten. Sinds maart steeg het aantal fietsers op het Fietsroutenetwerk met meer dan 72% ten opzichte van 2019, helaas konden ze nog niets besteden. We nodigen ze uit om net iets verder te fietsen dan de eigen kerktoren, de rest van Limburg te bezoeken en de Limburgse horeca te steunen.

Op Vlaams niveau werken we met Toerisme Limburg samen met de andere provincies, kunststeden en Toerisme Vlaanderen om vakantie in eigen land te stimuleren. Dit via het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland. Met al deze maatregelen geven we het Limburgse toerisme een sterke impuls. De bijkomende steun van Matteo en het enthousiasme waarmee hij dat doet, bewijzen waar Limburg voor staat: bij tegenwind gaan we samen harder trappen. Ook nu ben ik er van overtuigd dat door samenwerking de Limburgse toeristische motor sneller weer op volle toeren zal draaien.

Lees het artikel in Het Belang van Limburg hier online.
Lees de artikels in de krant (.pdf)