Gasten genieten van zonnige krokusvakantie in Limburg

05.03.2022 | # # # # # 
Deel dit bericht

KrokusvakantieGasten zijn deze week volop vitamine D komen opnemen in Limburg. Zo blijkt uit een bevraging van Visit Limburg bij de Limburgse toeristische sector naar aanleiding van de krokusvakantie. We zien aan alles dat de positieve trend van onze beste zomer ooit zich ook na de wintermaanden verderzet. Zo kennen onze geopende logies deze krokusvakantie een gemiddelde bezettingsgraad van 42,4%, waarbij vakantieparken zo goed als volzet zijn. De hoopvolle communicatie rond de coronapandemie biedt ons een mooi perspectief voor de toekomst. Dat doet deugd. Samen met onze partners kijken we met veel goesting de lente en de zomer tegemoet.

Ruim 150.000 overnachtingen
Een jaar geleden was Limburg tijdens de krokusvakantie nog bedekt onder een prachtig wit tapijt, maar helaas zagen veel partners toen zwarte sneeuw. Logies kenden tal van beperkingen en de meeste attracties moesten hun deuren sluiten. Het contrast met deze krokusvakantie kan niet groter zijn. Onze partners kunnen tevreden terugblikken op een zonnige week met ruim 150.000 overnachtingen in Limburg. Zo tekenen vakantieparken een hoge bezettingsgraad op van 89,5% en kennen ook vakantiewoningen en hotels mooie bezettingspercentages van respectievelijk 52,7% en 45,9%. Daarbij voelen hotels dat het zakelijk toerisme op gang begint te komen en bedrijven terug hun weg vinden naar onze groene provincie. Helaas doen B&B’s en jeugdlogies het deze krokusvakantie iets minder. Ook kampeerlogies zetten een lagere bezettingsgraad neer, maar dat is niet uitzonderlijk in deze periode van het jaar.

Last minutes
Ondanks de versoepelingen van de coronamaatregelen zijn er nog steeds gasten die op het laatste moment beslissen over hun verblijf. Met 29,2% ligt het aandeel van lastminuteboekingen bij hotels het hoogst. Daar zal het mooie weer zeker een rol in spelen. Daarbij is het aantal annuleringen bij logies deze krokusvakantie zeer beperkt. Met een gemiddelde gezelschapsgrootte van 3,7 zien we ook dat gasten nog steeds in een vertrouwde, compacte groep Limburg komen verkennen.

Positieve trend vasthouden
Sinds de coronapandemie heeft de Vlaming zijn land écht leren kennen en wonnen de dichtbijvakanties stevig aan populariteit. In 2021 kenden we onze beste zomer ooit en zagen we een mooi najaar. Die positieve trend blijven we ook in 2022 vasthouden. Zo zien we dat het aantal boekingen in januari en februari maar liefst 45% hoger ligt dan in 2019, een pré-coronajaar.

Mooi weer werpt vruchten af
Limburgers en gasten trekken massaal naar buiten om van het mooie weer te genieten en daar profiteren uiteraard de buitenattracties van. In Bokrijk is de openluchtspeeltuin erg in trek deze vakantie met elke dag tussen de 2.000 en 4.000 bezoekers. Dat is zeer goed voor deze tijd van het jaar. Ook de meer avontuurlijke buitenattracties, zoals Karting Genk en Railbike in Bilzen, draaien een goede week. De aangename temperaturen zorgen er ook voor dat mensen eropuit trekken met de fiets. Zo werden afgelopen weekend meer dan 28.000 fietsers geteld op het fietsroutenetwerk.

Opnieuw ademruimte
Eind januari mochten binnenattracties, zoals binnenspeeltuinen en subtropische zwembaden, hun deuren terug openen en zagen ze de bezoekersaantallen sinds de versoepelde maatregelen snel terug toenemen. Het merendeel van de attracties is dan ook behoorlijk positief over de toekomst. Al is er ook wat onzekerheid voelbaar. We zijn blij dat onze attracties opnieuw ademruimte hebben gekregen door de versoepelingen, maar de eerder opgelegde beperkingen en de verplichte sluitingen van bepaalde attracties zorgden toch voor wat achterstand. Ook een eventuele nieuwe coronagolf en de situatie in Oekraïne met de daaropvolgende impact op de economie doen de onzekerheid rijzen bij sommige attracties.

Tastbare gastvrijheid
De afgelopen jaren waren op zijn zachtst uitgedrukt uitzonderlijk. Er is heel veel flexibiliteit gevraagd van onze partners én van onze gasten. Nu er eindelijk licht te zien is aan het einde van de tunnel, kunnen we hoopvol vooruitkijken. Meer dan de helft van onze partners geeft aan dat boekingen voor maart hetzelfde of zelfs beter lopen dan gewoonlijk, dus dat geeft nieuwe energie. Visit Limburg staat klaar voor een verdere bloei van het Limburgs toerisme met sterke campagnes en unieke belevingen voor onze gasten. We zullen hen blijven aansporen om naar Limburg te komen en te genieten van alles wat onze provincie te bieden heeft, het hele jaar door. Die inspiratie voor Limburg gieten we binnenkort in een gloednieuw magazine met een eigen naam en een eigen invulling. We maken van de gastvrijheid in onze provincie iets tastbaars.