Limburgse verblijven varen wel bij heropening terrassen dit Hemelvaartweekend

16.05.2021 | # # # # # 
Deel dit bericht
Hemelvaartweekend

© Patrick Vande Ven – Medialounge

De Limburgse logies kijken tevreden terug op een druk bezocht Hemelvaartweekend. Ze kenden een bezetting van 83,8%. Ook voor de komende weekends lopen de reservaties vlot binnen, zo blijkt uit een bevraging van Visit Limburg.

De heropening van de horeca-terrassen speelt daar ongetwijfeld een rol in, al merken we al een tijdje dat de populariteit van Limburg als vakantiebestemming in de lift zit. En dat is vooral goed nieuws voor een sector die een heel donkere periode doormaakte. Gelukkig begint de Limburgse zon nu echt wel te schijnen aan het eind van de tunnel. Al mogen we niet vergeten dat de huidige maatregelen voor bepaalde horeca-types en attracties nog altijd grote gevolgen hebben. Daarom blijven we met alle partners solidair ijveren om onze hele sector er weer bovenop te helpen.

Limburg als last minute garantie
De tendens waar gasten alsmaar later boeken, zet zich ook in mei door. De bezettingen voor de verlengde weekends zijn zeer goed. Voor het Hemelvaartweekend was er een gemiddelde bezetting van 83,8%. De bevraagde kampeerlogies waren zelfs volledig volgeboekt.  Annulaties waren zeer beperkt. Kwam er toch ergens een onvoorzien plaatsje vrij, dan werd dit meteen terug ingevuld. Voor Pinksteren ligt de bezetting momenteel nog ietsje lager maar ook nog zeer goed voor de meeste logies, met gemiddeld 77%. Voor de rest van mei ligt de bezetting uiteraard lager, maar wordt er gemiddeld nog bijna 50% gehaald, wat hoog is voor een niet-vakantiemaand.  Dat cijfer zal overigens nog een stuk stijgen want algemeen zien we dat er heel veel op het laatste moment geboekt wordt.

Veel logies geven aan dat ze deze mei-maand beter doen dan anders. Toch blijven door de heersende maatregelen bepaalde logiesvormen wel achter. Zo is de mindere bezetting bij de vakantieparken vooral te wijten aan het ontbreken van de Nederlanders (meivakantie) en in mindere mate de Duitsers. Ook het wegblijven van bepaalde events hebben impact. Groepsverblijven en jeugdlogies hebben door de beperkingen op de grootte van het reisgezelschap nauwelijks bezetting. Het gros van de boekingen voor de komende weken komen dan ook van Belgische gezinnen en koppels.

Voorbode van de zomer
Door de onzekerheid rond de maatregelen stellen gasten hun boeking uit. Tegelijk biedt Limburg een zekere zomeroptie voor wie twijfelt of een vakantie in het buitenland wel mogelijk is. Meer dan de helft van de gastenverblijven en kampeerlogies geeft aan dat er bij hen terug verder op voorhand geboekt wordt.

De binnenlandse versoepelingen in combinatie met het diverse aanbod geven gasten een garantie op een veilige, volwaardige vakantie. Ook grotere groepen beginnen hier en daar al terug te boeken voor de zomerperiode, waarbij men er van uit gaat dat het tegen dan in België wel weer zal mogen.

De versoepelingen voor restaurants en cafés hebben dus ook impact op de logies. Vooral de hotels merken het effect van de opening van de terrassen, zeker wanneer ze eigen horeca hebben. Enkele uitbaters geven ook aan dat er nu voor het serveren van ontbijt terug meer mogelijkheden zijn met een terras, want de gasten eten toch minder graag op de kamer. De vergroting van de buitenbubbel heeft voor 2 van de 3 bevraagde vakantieparken wel effect en voor de zomermaanden komen er stilaan reservaties van vriendengroepen en grotere families.

De vruchten van een positieve samenwerking
Het feit dat Limburg vandaag deze resultaten boekt, komt niet enkel voort uit de versoepelde maatregelen. We zijn niet bij de pakken blijven zitten toen de crisis toesloeg. Door samenwerking met de partners, ondersteuning en vertrouwen hebben we hard gewerkt om Limburg op de kaart te zetten. Door goede promotiecampagnes en het kwalitatieve aanbod is Limburg uitgegroeid tot een Belgische topbestemming met internationale allure. Daar plukken we vandaag de vruchten van. En we gaan op dat elan voort. We blijven de toeristische ondernemers steunen. Dit doen we met nieuwe campagnes voor deze zomer om ook onze restaurants en cafés te ondersteunen. En met sterke groeiversnellers voor onze ondernemers zoals het Leisurefonds en onze investeringssubsidies. We blijven onze troeven uitspelen en zetten in op nieuwe belevenissen. Binnenkort opent ‘Fietsen door de Heide’ en er zijn de zopas aangekondigde plannen rond de mijnbeleving op het Beringse be-MINE. Zo verstevigen we de Limburgse podiumpositie.