Verleden en erfgoed: opstap naar de toekomst

27.09.2021 | # # # # # 
Deel dit bericht
Limburg in 9 vragen

Dat Limburg anders is dan de andere provincies, is in menig Vlaams dossier, o.m. in de regiovorming,  al naar voor gekomen. Die Limburgse eigenheid is niet uit het niets ontstaan. Het is diep geworteld in het verleden. Jongeren kennen dat verleden onvoldoende.

Het verleden als opstap naar de toekomst
De kennis van en het bewustzijn over het Limburgs verleden bij jongeren versterken is belangrijk. Dat inzicht in de ontwikkelingsbiografie van onze provincie maakt van onze jongeren, bewuste Limburgers die geloven in de kracht van Limburg. En hierdoor gaan ze zich ook veel sneller identificeren met Limburg en willen ze bijdragen aan de Limburgse socio-economische ontwikkeling. Op die manier wordt het verleden en ons erfgoed een opstap naar de toekomst.

Na het succes van de publicatie ‘Limburg in 9 vragen’, lanceren we nu een bijhorende nieuwe website en animatiefilmpjes. Ideaal om leerlingen van het secundair onderwijs in de geschiedenis van hun provincie te laten duiken. Bij de uitwerking ervan is veel aandacht besteed aan de leefwereld van onze jongeren.

Leemtes in de geschiedenisboeken opvullen
Te vaak ontbreekt Limburg in de geschiedenisboeken. Nochtans valt er onze jongeren ontzettend veel te vertellen over het ontstaan en het verleden van onze provincie. De impact van de mijnindustrie, het graafschap Loon, de Ferrariskaart, … een groot deel van de jeugd heeft er misschien nog nooit over gehoord. Samen met het PCCE brengen we daar heel graag en op boeiende wijze verandering in. In het verlengde van het educatieve pakket ‘Limburg in 9 vragen’, lanceren we nu nieuw lesmateriaal zoals animatiefilmpjes en een nieuwe website om de leemtes in die geschiedenisboeken te helpen opvullen. En dat specifiek voor leerlingen van het secundair onderwijs.

Limburg in 9 vragen
In 2018 publiceerde Provincie Limburg in samenwerking met Geheugen Collectief en Openbaar Kunstbezit Vlaanderen het boek ‘Limburg in 9 vragen’: een overzicht van de Limburgse geschiedenis aan de hand van negen thema’s. Het werd geen klassiek geschiedenisboek, wél een hedendaagse publicatie die aan de hand van negen vragen inzoomt op Limburg, maar ook telkens een stukje wereldgeschiedenis aanreikt. We gingen voor een handige structuur waarin iedereen volgens zijn of haar interesses kan beginnen lezen. Een boek dus op maat van de leefwereld van de jongeren van vandaag. Er werd toen ook een aanvullend educatief pakket aangeboden, specifiek bedoeld voor de derde graad van het secundair onderwijs. Dit bouwt verder op thema’s uit het boek die in de leerplannen van het secundair onderwijs aan bod komen.

Gloednieuwe site
Om jongeren nog meer te enthousiasmeren voor dit intrigerende onderwerp werd het educatieve luik vertaald naar een gloednieuwe website ‘www.limburgin9vragen.be’ en aangevuld met aantrekkelijke animatiefilmpjes, die in samenwerking met Avatar Media, KaaTigo en Option Media werden geproduceerd.

Vakoverschrijdende aanpak
We willen zoveel mogelijk leerkrachten aanzetten om ook oog te hebben voor het eigen provinciale verleden. Daarom is de aanpak ook vakoverschrijdend. Zowel leraren geschiedenis, PAV (Project Algemene Vakken), aardrijkskunde als Nederlands kunnen ermee aan de slag. Leerkrachten kunnen het pakket als leidraad nemen, of het zelf naar hun hand zetten als ze dat wensen.

Midlifecrisis
Drie nieuwe animatiefilmpjes belichten op een luchtige manier een historisch moment uit de Limburgse geschiedenis. Ze behandelen het graafschap Loon, de Ferrariskaart en de mijnindustrie met een kwinkslag. Vragen als “Waarom heet Limburg ‘Limburg’ en niet Loon? Wat heeft een midlifecrisis te maken met de Ferrariskaart? Hoe veranderde de vondst van een klein hompje steenkool Midden-Limburg?”, komen hierbij aan bod. De filmpjes – ingesproken door onder meer Vic De Wachter, Christine Verheyden en Ini Massez – zijn te vinden op de nieuwe website www.limburgin9vragen.be, op de facebookpagina van Erfgoed Limburg, Vimeo, YouTube en via KlasCement.

Het PCCE is met deze audiovisuele productie natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe en hoopt dan ook dat de filmpjes en website van ‘Limburg in 9 vragen’ evenveel succes kennen als eerdere realisaties zoals bijvoorbeeld ‘Limburg 1914-1918’ en ‘Ief Postino’.

Belang van erfgoed
Het is zo belangrijk dat we ons erfgoed en onze geschiedenis zorgvuldig bewaren en in ere blijven houden. Het bepaalt wie we zijn, vertelt waar we vandaan komen en welke richting we uitgaan.

Het boek ‘Limburg in 9 vragen’ is gratis te verkrijgen voor leerkrachten bij de Afdeling Erfgoed van de provincie Limburg via 011 23 75 75 of pcce@limburg.be.