Goed rapport voor krokusvakantie 2023

27.02.2023 | # # # # 
Deel dit bericht
Krokusvakantie

©Robin Reynders

Gasten zijn deze krokusvakantie volop naar Limburg afgezakt. Dat blijkt uit de bevraging die Visit Limburg bij de Limburgse toeristische sector organiseerde naar aanleiding van de krokusvakantie. Ondanks het wat mindere weer, wisten toch heel wat gasten de weg naar Limburg te vinden. Vooral de binnenattracties, expo’s en speciale krokusactiviteiten brachten heel wat volk op de been. De logies kenden een gemiddelde bezettingsgraad van 41.3% ,waardoor we mogen stellen dat Limburg als reisbestemming in de smaak blijft vallen. We mogen dus tevreden terugblikken en kijken alvast uit naar wat de lente en zomer voor het Limburgs toerisme in petto heeft.

Logies in de lift
De bevraging van Visit Limburg toont aan dat het Limburgse toerisme ook tijdens de krokusvakantie stevig in het zadel zit. Heel wat gasten kiezen voor het groene en gastvrije Limburg om hun batterijen op te laden. De gemiddelde bezetting bij de logies bedraagt 41.3%, goed voor bijna 155.000 overnachtingen. Voor de meeste logiestypes loopt de bezettingsgraad tijdens de krokusvakantie vrij gelijk met vorig jaar. De campings kennen tijdens de krokusvakantie een iets lagere bezettingsgraad ten opzichte van vorig jaar (-7%), maar het echte kampeerseizoen is ook nog niet aangebroken. Ook voor de vakantiewoningen ligt de bezetting wat lager met een daling van 5%. Die cijfers zijn dan mogelijk weer te verklaren door het feit dat gasten er direct na de coronajaren voor kozen om in een veilige bubbel de ruimte van de natuur op te zoeken. De bezettingsgraad van jeugdlogies is beter ten opzichte van vorig jaar, terwijl hotels en B&B’s zich net zoals vorig jaar op hetzelfde hoger niveau bevinden dan pre-corona.  

Langer verblijf  

Tijdens de krokusvakantie van 2023 bedraagt een gemiddeld verblijf 3 nachten, dit ligt iets hoger dan vorig jaar. Toen bedroeg de gemiddelde verblijfsduur 2,7 nachten. Vooral voor de hotels, vakantieparken en jeugdlogies ligt dit hoger in vergelijking met de vorige krokusvakantie.  

Ook de gemiddelde gezelschapsgrootte ligt wat hoger dan vorig jaar. De gemiddelde gezelschapsgrootte bedraagt 3,3, ten opzichte van 2,8. 

Crisis heeft relatief weinig impact  
Met de bevraging peilde Visit Limburg ook naar het effect van de economische realiteit waarin we momenteel leven. Slechts een kwart van de uitbaters merkt wel een effect op het reisgedrag van de gasten. Zo geven zij aan dat het kalmer is, wellicht ook door de goedkope buitenlandse vakantieformules, dat er minder uitgegeven wordt, dat men voor een kortere periode boekt of dat men selectiever is, opteert voor goedkopere pakketten of durft onderhandelen over de prijs. Toch geeft de overgrote meerderheid aan geen hinder te ondervinden.  

​​​Attracties doen het goed 

Ook voor de meeste attracties verloopt de krokusvakantie zeer goed. Het mindere weer werkt vooral in het voordeel van de binnenattracties. Expo’s, workshops en andere speciale krokusactiviteiten zorgen er eveneens voor dat heel wat gasten Limburg bezoeken. Er zijn slechts beperkte geluiden dat de economische recessie het bestedingsbedrag beïnvloedt. De attracties hebben nog steeds een heel goed vertrouwen in de toekomst. Ze geven onverdeeld een 8 of 9 als vertrouwensscore. 

Positieve vooruitzichten 

Bij de logiesuitbaters werd er eveneens gepolst naar het ondernemersvertrouwen. Met een gemiddelde score van 7,4 op 10 mogen we concluderen dat de doorsnee ondernemer de toekomst in functie van zijn uitbating positief tegemoet kijkt. Zowel voor februari als voor maart lopen de boekingen voor ongeveer 2/3 van de uitbaters gelijkaardig of zelfs beter dan vorig jaar. Dat is ook een tendens die de Limburgse conjunctuurbarometer aangeeft. Na corona strooide de oorlog in Oekraïne roet in het eten, maar de verwachtingen zijn positief. Crisis of geen crisis, het Limburgse toerisme heeft al meermaals aangetoond dat het veerkrachtig is en stand weet te houden. Limburgse ondernemers hebben inmiddels geleerd om crisissen om te buigen in opportuniteiten en behouden dus duidelijk het vertrouwen.

Opladen in Limburg  

Limburgers en gasten appreciëren het kwalitatieve en gediversifieerde aanbod dat Limburg te bieden heeft. Gasten lopen weg van de massa, willen nieuwe inzichten opdoen en betekenisvolle momenten met elkaar delen. In onze jachtige maatschappij heeft iedereen de nood om af te schakelen, om te ontschermen en te ontstressen. Ons toerisme is een medicijn tegen maatschappelijke druk. Onze gevarieerde landschappen hebben een gezonde impact op de gemoedsrust van onze gasten. Op onze fietspaden trap je de burn-out uit je lijf, in onze logies kom je tot rust, aan onze hartelijke tafels connecteer je met elkaar. Kortom, we gaan voor duurzaam en betekenisvol toerisme dat niet alleen goed is voor onze gasten, maar ook voor alle Limburgers.