Opening expo HOUTSNEDE, een hommage aan Frans Masereel

10.09.2022 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
Houtsnede

Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van het overlijden van Frans Masereel (1889-1972) presenteert de Afdeling Erfgoed – Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) i.s.m. curatoren Herman Maes en Marc Milissen de unieke werken en materialen van Masereel uit de provinciale kunstcollectie in de expo ‘HOUTSNEDE’.

In dialoog
Sinds 2018 presenteert het provinciebestuur werken uit haar kunstcollectie in tijdelijke tentoonstellingen. Ontsluiting voor het grote publiek is altijd een sleutelwoord geweest in ons erfgoedbeleid. Dat geldt ook voor de werken van Masereel uit onze collectie. Masereel is zonder twijfel één van de belangrijkste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw. Hij vindt met recht en reden internationale weerklank. Ik ben dan ook verheugd om vijftig jaar na zijn overlijden deze werken te exposeren in de begijnhofkerk van Sint-Truiden. Hier gaan ze de interactie aan met de imposante historische muurschilderingen en de werken van hedendaagse kunstenaars Caroline Coolen, Tom Liekens en Camille Dufour.

Provinciale kunstcollectie
Frans Masereel was een maatschappijkritische observator die de actuele evoluties registreerde. Zijn oeuvre kenmerkt zich door een constante dualiteit: hij tekent grootsteden vol wolkenkrabbers en fabrieksschoorstenen, maar evengoed natuurtaferelen en naakte vrouwen.

In 1972 lanceerde toenmalig gouverneur Louis Roppe een ambitieus plan: de Oude Stad in het Openluchtmuseum Bokrijk omtoveren tot een echte kunstenaarsstad. Verschillende kunstenaarslegaten kwamen er samen. De Franse kunstenares Laure Malclès (1911-1981), weduwe van Masereel, stelde in 1976 een selectie uit zijn omvangrijk werk ter beschikking van de provincie Limburg om er een tentoonstelling in het Openluchtmuseum Bokrijk mee uit te bouwen. Zijn expo kreeg een plek in het statige herenhuis ‘De Dry Mollen’. Een jaar voor haar dood zette ze deze bruikleen om in een officieel legaat. Hierdoor beschikt de provincie Limburg vandaag over een belangrijke Masereelcollectie: hout- en linosneden, geïllustreerde boeken, tekeningen, aquarellen en schilderijen, maar evengoed meubilair en werkmateriaal uit zijn atelier.

Drie maal drie
Vijftig jaar na zijn dood staat Masereels oeuvre nog pal overeind. Sterker nog: Masereels houtsneden zijn actueler dan ooit. Voldoende reden om zijn uitgebreide collectie terug onder de aandacht te brengen.

De expo ‘Houtsnede’ laat het werk van Masereel in dialoog treden met hedendaagse kunstenaars Caroline Coolen, Tom Liekens en Camille Dufour die in hun werk de techniek van de houtsnede gebruiken, niet om de productie van meerdere edities, wél om de creatie van unieke werken. Zo komt het drietal tot nieuwe kunstvormen waarbij ze houtsnede met structuurafdrukken, collage, performance en installatiekunst combineren. En dit levert een boeiende dialoog op. Eentje van kunstwerken die meer dan een halve eeuw van elkaar verschillen. Een dialoog die zelfs nog dieper in de tijd afdaalt, door de unieke setting van de Truiense begijnhofkerk. Unesco-werelderfgoed dankzij haar prachtige muur- en pijlerschilderingen met een sterk grafisch karakter. Het lijken bij momenten wel ingekleurde houtsneden. Ze geven de expo niet enkel een extra dimensie, maar dompelen haar ook onder in een niet te missen derde tijdslaag.

De expo loopt in de begijnhofkerk van Sint-Truiden t.e.m. 30 oktober 2022 en is dagelijks gratis te bezoeken van maandag tot vrijdag van 10 uur tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 13.30 uur tot 17 uur.

Aanstaande zondag 11 september 2022 worden naar aanleiding van de jaarlijkse Open Monumentendag van 13.30 uur tot 17 uur gratis gidsbeurten aangeboden, zowel over de geschiedenis van de unesco-werelderfgoedkerk en de unieke muurschilderingen als over de expo ‘Houtsnede’.