Campagne ‘Herleef in Limburg’ van Toerisme Limburg en Matteo Simoni slaat stilaan aan

19.06.2020 | # # # # # # 
Deel dit bericht

De campagne met acteur Matteo Simoni, die Toerisme Limburg op 5 juni lanceerde om het toerisme in Limburg terug op gang te brengen richting de zomer, mist z’n effect niet. Dat blijkt uit een peiling van Toerisme Limburg bij 200 Limburgse toeristische ondernemers.

Onze campagne heeft op die korte tijd zeker al iets teweeggebracht. Mensen hebben duidelijk goesting gekregen om naar Limburg te komen! Dat zien we aan de indrukwekkende bezoekerscijfers op onze website visitlimburg.be. En dat vertaalt zich ook stilaan in de boekingen en de bezettingsgraden bij de logies.

Vijf keer meer websitebezoekers
Sinds de start van de campagne noteert Toerisme Limburg gemiddeld 10.000 websitebezoekers per dag, vijf keer meer dan daarvoor. De absolute topdag op visitlimburg.be was zondag 14 juni – het eerste weekend na de heropening van de horeca – met maar liefst 14.363 bezoekers op één dag tijd. De Limburg-campagne met Matteo Simoni heeft iets getriggerd bij de mensen! Ze hebben zin gekregen in een vakantie in Limburg. Er is duidelijk een verhoogde online zoekintentie en daar spelen we gretig op in. Dat vertaalt zich dan ook in aanzienlijk meer websitebezoekers. En stilaan ook in meer boekingen …

Boekingen stilaan op gang
De Limburgse logies merken een voorzichtig positieve evolutie in het aantal boekingen. Een op drie uitbaters krijgt momenteel evenveel of meer boekingen dan in dezelfde periode vorig jaar. We merken dat een op vier uitbaters zelfs een bezettingsgraad haalt van 60% of meer. Als we de resultaten bekijken per logiestype zijn er wel verschillen: de vakantie-woningen en B&B’s konden meteen na de campagnestart al positieve resultaten noteren. Terwijl de hotels en kampeerlogies nu pas een lichte stijging in de bezettingsgraden vaststellen. Het is dus nog geen grote stormloop, maar dat is deels te verklaren door de afwachtende houding die veel Vlamingen aannemen tegenover een mogelijke zomervakantie in het buitenland.

De herkomst van de gasten die deze zomer een vakantie boeken in Limburg blijft ongewijzigd. Als we naar de Vlaamse gasten kijken, ontvangen de meeste logiesuitbaters vooral West- en Oost-Vlamingen of Antwerpenaren. Internationale  gasten komen vooral uit Nederland en in tweede instantie Duitsland.

Ook de appetijt voor de Limburgse restaurants neemt weer toe. In de afgelopen tien dagen zag 70% van de uitbaters de reservaties terug binnenkomen. Daarnaast kreeg de helft van de café-uitbaters evenveel of meer volk dan gewoonlijk over de vloer.

Talrijke fietsers kunnen weer ‘terrassen’
De voorbije week was mede dankzij de heropening van de horeca een topweek op het fietsroutenetwerk, met 34% meer fietsers dan dezelfde periode in 2019. De stijgende trend in het aantal fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk zet zich zichtbaar verder, ook na de lockdown. Wat natuurlijk zeer gunstig is voor onze horeca en de toeristische ondernemers langs het fietsroutenetwerk.

Lees het artikel van VRT hier.