‘Jong Redt Oud’: jongeren maken op een actieve manier kennis met onroerend erfgoed

6-06-2017 - # # # # #
Jong redt Oud

Het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) gaat samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met “hun” erfgoed. Ze adopteren een Limburgse erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde in hun omgeving. Nu lopen er al vijf pilootprojecten, op donderdag 26 oktober 2017 volgt er een inspiratiedag voor gemeentebesturen, leerkrachten en de erfgoedsector.

“Met ‘Jong Redt Oud’ wil de provincie Limburg jongeren warm maken voor het kapelletje om de hoek, het kerkhof bij de school of de oude molen in de wei,” legt gedeputeerde van Cultuur, Erfgoed en Toerisme Igor Philtjens uit. “Door hen nauw te betrekken, hen de verhalen achter het erfgoed te laten ontdekken én hen de verantwoordelijkheid voor onderhoud en ontsluiting gedeeltelijk in handen te geven, leren ze de waarde kennen van erfgoed. Zij zorgen er mee voor dat het onroerend erfgoed kan worden doorgegeven aan de volgende generaties.”

Bij elk project worden inhoudelijke experts betrokken en wordt een samenwerking aangegaan met relevante partners zoals Monumentenwacht Limburg vzw, het Agentschap Onroerend Erfgoed, de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoed Diensten natuurorganisaties, heem- en geschiedkundige kringen, de kerkbesturen, lokale verenigingen, historici, gidsen, erfgoedwerkers, …

Vijf pilootprojecten

Dit voorjaar en tijdens de zomer vinden er vijf pilootprojecten van ‘Jong Redt Oud’ plaats, uitgewerkt en begeleid door Mooss vzw in opdracht van en in overleg met de Provincie Limburg. Na een oproep aan alle Limburgse gemeenten werden vijf projecten geselecteerd die als pilootproject worden uitgevoerd. De educatieve omkadering en begeleiding op kinder- en jongerenmaat wordt voorzien door Mooss vzw.

De leerlingen van de tweede graad van de Vrije Basisschool de Bammerd in Grote-Spouwen, Bilzen, gaan aan de slag op het lokale oude kerkhof. Zij worden de peters en meters van de plek, staan mee in voor het onderhoud en ontdekken gaandeweg de waarde van het funeraire erfgoed.

Een groepje kinderen van 8 tot 12 jaar gaat aan het begin van de zomervakantie op molenstage bij de Keijersmolen in Molenbeersel, Kinrooi. Ze leren hoe de molen werkt, hoe ze er graan kunnen malen, springen in bij het onderhoud én helpen mee de Molenfeesten voor te bereiden.

De schuur in vakwerk van biobeleefboerderij De Alverberg in Kortessem wordt gerenoveerd door de lokale jeugdbewegingen, met de hulp van de houtafdeling van BuSO De Dageraad. De jeugdbewegingen vernieuwen het vits- en leemwerk van de schuur, BuSO De Dageraad maakt een maquette van een vakwerkgebouw in zelfbouwpakket voor de boerderijbezoekers.

Leidsters en leiders van KAJ Louwel, Chiro-meisjes Opglabbeek en Chiro Gruitrode ontwikkelden een spel voor de Duinengordel in Meeuwen-Gruitrode. Het spel zal ervoor zorgen dat ook andere jeugdbewegingen meer te weten komen over dit stukje erfgoed, dat bij jeugdverenigingen een populaire activiteitenlocatie is.

Op de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel werden onlangs twee cultusplaatsen met bijzondere voorwerpen ontdekt uit de overgang tussen de Keltische periode en de Romeinse tijd. In de zomervakantie worden een groep jongeren ondergedompeld in de wereld van de archeologie en opgravingen. Daarna gaan ze aan de slag met de verhalen van de site in Peer en ontsluiten ze deze voor het breed publiek.

Inspiratiedag, inspiratiegids, handleiding én financiële ondersteuning

Op donderdag 26 oktober 2017 organiseert het PCCE een inspiratiedag rond Jong redt Oud. De geëvalueerde pilootprojecten, de inspiratiegids en de handleiding worden er gepresenteerd zodat anderen zelf ook aan de slag kunnen.

Vanaf 1 september 2017 kunnen gemeentes een Jong redt Oud-project indienen bij het PCCE en een financiële ondersteuning aanvragen van maximaal 2 500 euro voor kosten die rechtstreeks aan het project zijn verbonden.

Volg de pilootprojecten op de Facebookpagina

 

Lees de artikels in de krant (.pdf)