Van pandemie naar economie

03.07.2022 | # # # # # 
Deel dit bericht

Terwijl voor veel toeristische ondernemers de echte klap van de corona-pandemie nog moet komen, zien ze de volgende opdoffer al komen. Na de gezondheidscrisis wacht nu de economische uppercut. Wie vandaag de handen laat zakken, incasseert onvermijdelijk de knock-out. Onze sector moet snel uit de hoek komen om de situatie voor te blijven.

De ongerustheid in de vrijetijdsindustrie neemt evenredig toe met de wachttijden in de luchthavens. De reden? Stijgende kosten, twijfelende gasten die boekingen uitstellen omwille van diezelfde inflatie en een corona-afrekening die wordt gepresenteerd nu de steunmaatregelen wegvallen. Toch is paniekzaaierij niet nodig. Limburgers zijn getraind in crisismomenten. We weten wat we moeten doen, namelijk reageren met de juiste reflexen.

“De ongerustheid in de vrijetijdsindustrie neemt evenredig toe met de wachttijden in de luchthavens.”

Allereerst moeten we onze sector verder verbinden en versterken. De eendracht hielp ons eerder al door moeilijke momenten. Vanuit Visit Limburg en de provincie staan we er vandaag om middelen te bundelen voor gezamenlijke slagkracht. We vervangen versnippering door verbinding rond een sterk merk, Limburg. ‘De’ Limburg, voor sommige van onze buren. We zien dat als een compliment, want het zijn dezelfde mensen die op vakantie gaan naar ‘De’ Kust en ‘De’ Ardennen. Niet toevallig de twee bestemmingen met wie Limburg het Belgische toeristische podium deelt.

“De behoeftes van onze gasten zijn veranderd. Niet iedereen heeft knaldrang, we zijn wel allemaal kieskeurig geworden en ons meer dan ooit bewust van ons reisgedrag.”

Vervolgens moeten we met dat merk de Vlaamse gast blijven omarmen en ons tegelijk richten naar een internationaler publiek in nabije regio’s. De behoeftes van onze gasten zijn veranderd. Niet iedereen heeft knaldrang, we zijn wel allemaal kieskeurig geworden en ons meer dan ooit bewust van ons reisgedrag. We hebben de voorbije periode massaal gereisd naar regio’s dichtbij en ze leren waarderen. Uit onderzoek van Logeren in Vlaanderen blijkt dat 80% van de Vlamingen in Vlaanderen eenzelfde vakantiegevoel ervaart als in het buitenland. Vooral bij jongeren is de interesse gestegen. Dat zijn gasten die we nog lang aan ons kunnen binden, door hen goed te blijven ontvangen.

Voor die nieuw overtuigde gasten gaan authentieke ervaringen voor op spektakel. Daarom moeten we resoluut kiezen voor de meest ambitieuze investeringen. Geen halfbakken entertainment, wel toeristische projecten die betekenis geven aan onze landschappen en de Limburgse identiteit. Investeringen die internationale erkenning verdienen. Realisaties die onszelf overleven en waar generaties na ons ook wat aan hebben. Dat betekent inderdaad nadenken over duurzaamheid, en in Limburg betekent dat veel meer dan de plastic rietjes vervangen door papieren. Het vraagt een fundamentele wil om anders naar de wereld te kijken. En dat vergt vooral geduld, lef en overtuigingskracht van onze beleidsmakers. Het levert zelden directe beloning op, toch primeert vandaag meer dan ooit het lange termijndenken.

“We moeten resoluut kiezen voor de meest ambitieuze investeringen. Geen halfbakken entertainment, wel toeristische projecten die betekenis geven aan onze landschappen en de Limburgse identiteit.”

Wie vandaag durft kiezen voor wat fundamenteel juist is, plukt de kansen uit de crisis. Zo leerden we tijdens de pandemie, nu is dat niet anders.

Ja, het wereldwijde toerisme trekt terug aan, maar de verwachte vlucht terug naar verre bestemmingen loopt in werkelijkheid niet zo’n vaart. De omstandigheden voor internationaal reizen zullen nog lang onvoorspelbaar zijn. De schommelingen in ticket- en hotelprijzen worden alsmaar groter. Krijgen we na de dagprijs van de mosselen, binnenkort de dagprijs van het toerisme? En zelfs wie vroeg boekt, krijgt achteraf soms een bijkomende rekening gepresenteerd. Dat soort verhalen doet mensen twee keer nadenken voor ze in een overladen jumbojet naar Acapulco stappen.

“De schommelingen in ticket- en hotelprijzen worden alsmaar groter. Krijgen we na de dagprijs van de mosselen, binnenkort de dagprijs van het toerisme?”

Wie op zoek gaat naar een zeker, waardevol en gevarieerd alternatief, komt al snel bij Limburg uit. We hebben de kwaliteit en rust die onze gasten verwachten, dichterbij huis en voor een betaalbaar budget. Onze weidse landschappen, gezellige steden en dorpen, charmante uitbatingen en vooral hartelijke uitbaters kunnen gerust concurreren met verre bestemmingen.

Laat ons dus nu met de hele sector rechtveren en de nakende crisis de kop indrukken met de hartelijkheid die Limburgers zo typeert. Met vereende kracht hebben we veel meer impact. En dat meet je niet alleen af in euro’s of google review-sterretjes. Toerisme dient Limburg. Het is geen doel, wel een middel dat meer welvaart en welzijn kan genereren voor onze bewoners. Dus al zouden we niets liever doen dan achterover leunen op een zonnig, Limburgs terras, als we ons toerisme willen bestendigen, is nu het moment om onze gastvrijheid bescheiden maar daadkrachtig om te zetten in verdere groei voor Limburg.

Fijne vakantie!
Igor