Uniek samenwerkingsmodel boost toeristische sector in Limburg

27.09.2016 | # # # 
Deel dit bericht
Sectormoment 2016 Toerisme Limburg 2017

Vandaag geeft Toerisme Limburg vzw het startschot voor het nieuwe toeristische seizoen 2017. Onder het thema ‘Troeven verbinden, impact versterken’ maken meer dan 400 toeristische partners in HANGAR58 in Bokrijk kennis met de toeristische instapcampagnes voor 2017. “Voor het derde jaar op rij werken we samen met de sector volgens een uniek partnermodel. Dat bewijst de jongste jaren zijn nut. Sinds 2015 breekt de toeristische sector in Limburg. Recente cijfers van Toerisme Vlaanderen tonen ook voor de eerste helft van dit jaar opnieuw een stijging, en dit als enige provincie in Vlaanderen”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Het samenwerkingsmodel van Toerisme Limburg vzw werd geïntroduceerd eind 2014. Steden, gemeenten en toeristische ondernemers kunnen instappen bij campagnes die Toerisme Limburg vzw voorstelt, uitwerkt en ondersteunt. Middelen die anders versplinterd worden ingezet, kunnen zo gericht worden geïnvesteerd. Hierdoor genieten de toeristische partners van schaalvoordelen en winnen de campagnes aan slagkracht. Die campagnes worden vandaag voorgesteld tijdens de jaarlijkse sectorbijeenkomst met meer dan 400 aanwezigen.

Igor Philtjens: “Verschillende partners die het eerste jaar de kat uit de boom keken, stapten vorig jaar mee in. We hopen dit jaar nog meer partners aan boord te krijgen om de toeristische sector in Limburg nog meer te boosten. De hoge aanwezigheid vandaag bewijst alvast hoe betrokken de Limburgse toeristische partners zijn – zowel bij hun sector als bij Toerisme Limburg vzw. Dat toont dat het geloof in de vrijetijdseconomie in Limburg heel groot is. En dat de wil tot samenwerking meer dan ooit leeft. ”

“Het is intussen ook duidelijk dat het samenwerkingsmodel werkt. In 2015 steeg het aantal aankomsten en overnachtingen met 10,5 en 9,2%. Een Limburgs record. De eerste zes maanden van dit jaar steeg het aantal overnachtingen nog eens met 3,5%. Daarmee is Limburg de enige provincie in Vlaanderen met positieve cijfers.”

sectormoment 2016 Toerisme Limburg 2017 troeven verbinden impact versterken

Inspelen op de sectornoden

Ook voor 2017 zal Toerisme Limburg vzw alleen campagnes uitvoeren, waar voldoende interesse voor is vanuit de sector. De focus ligt voor 2017 op nog grotere oplages en ondersteuning van de campagnes via massamedia zoals radio en tv. Een strategische oefening bevestigt de eerder gemaakte keuzes. Zo blijft Toerisme Limburg zich richten op 50+’ers en gezinnen met kinderen – zowel offline als online. Ook worden er campagnes op de Nederlandse en Duitse markt opgezet. Cijfers uit 2015 en 2016 bevestigen dat die markten groeien. Igor Philtjens: “De Duitse markt benaderen we in partnerschap met Nederlands-Limburg. Ook hier geldt dus: troeven verbinden, impact versterken.”

Derde editie Limburg Vakantiegids

Hét paradepaardje blijft de Limburg Vakantiegids. De oplage van 2016 (350 000 exemplaren) is intussen zo goed als ‘uitverkocht’ en was een echte meerwaarde voor de  toeristische sector in Limburg. De reacties zijn heel positief. Uit een onderzoek vóór de zomer blijkt dat 92% van wie de gids in handen heeft gehad, hem ook leest of doorbladert. 65% bewaart het boek. Van wie de gids zelf aanvraagt, ligt dat getal op 97% voor wie de gids aanvraagt via de website, en 99% voor wie de aanvraag via een krantenbon doet. Dat is meteen ook de reden dat er in 2017 nog meer focus zal liggen op een distributiewijze waarbij de toerist zelf de gids kan aanvragen of ophalen.

De gids inspireert niet alleen maar  spoort ook duidelijk aan tot Limburg-bezoeken. Meer dan 50% van de lezers had in juni al een daguitstap in Limburg achter de rug. Een op vier boekte al een kort verblijf, drie op vier had nog een uitstap naar Limburg in het vooruitzicht en bijna 1 op 2 nog een kort verblijf.

“De toeristische sector in Limburg floreert. Steeds meer toeristen vinden de weg naar Limburg. De jongste jaren hebben we onze slagkracht vergroot dankzij het unieke samenwerkingsmodel en de inspanningen van de publieke en private partners. Bovendien zetten we gericht in op een verlenging van ons toeristisch seizoen. Geen stormloop in de zomer en stilte in de andere seizoenen, maar een stijging het hele jaar door. Een goede zaak voor onze economie van de vrije tijd die is uitgegroeid tot een speerpuntsector voor Limburg,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)