Stationsomgeving Borgloon wordt groene toegangspoort voor Fruitroute

02.05.2023 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
Fruitroute

De metamorfose van de stationsomgeving in de schaduw van de stroopfabriek in Borgloon is weldra een feit. Vandaag starten de werken aan het Stationsplein. Dat is meteen ook de aftrap van de uitvoering van de ‘Fruitroute’ door Haspengouw. Deze buitengewone fietsroute is een ontwikkeling van het provinciebestuur en Visit Limburg, en verbindt het beste van de fruitstreek. Een uniek traject dat de gasten onderdompelt in de rijkdom van het Haspengouwse terroir.

Het is in het kader van de realisatie van de ‘Fruitroute’ dat de stationsomgeving van Borgloon een grondige transformatie ondergaat. Meer nog, het is hét toonaangevende pilootproject in de realisatie van de ‘Fruitroute’ doorheen het terroir van Haspengouw, één van de betekenisvolle fietsbelevingen van het ’Cycling Synergy’-programma. Dit is het investeringsprogramma voor innovatieve en ambitieuze fietsprojecten van Visit Limburg zoals ’Fietsen door het Water’ in Bokrijk, ‘Fietsen door de Bomen‘ in Bosland en ‘Fietsen door de Heide‘ in het Nationaal Park Hoge Kempen. Stuk voor stuk fietsbelevingen die internationale erkenning genieten en Limburg sterk op de kaart zetten als fietsparadijs.

Voor de aanleg van de ’Fruitroute’ kocht de provincie Limburg in 2017 de oude spoorwegzate van het Fruitspoor van de NMBS. De ‘Fruitroute’ verbindt Sint-Truiden, Borgloon en Tongeren via het voormalige Fruitspoor, dat in 1878 werd aangelegd om fruit en suikerbieten te vervoeren.

Onderdeel van grootste toeristische hefboomproject
De ontwikkeling van de ‘Fruitroute’ is ons grootste toeristische hefboomproject voor de komende jaren, de stationsomgeving is daar onderdeel van. De tijdelijke maatschappij Aertssen-Keulen staat in voor de uitvoering van de werken aan de stationsomgeving die ongeveer een jaar zullen duren. Vanaf het voorjaar van 2024 wordt de stationsomgeving aan de Stroopfabriek zowel een inspirerende omgeving als een uitvalsbasis voor gasten die Haspengouw met de fiets of te voet willen verkennen, als een aangename ontmoetingsplaats voor de inwoners van Borgloon en Haspengouw.

Centrale ligging
De totale kostprijs van de transformatie van de stationsomgeving bedraagt 7,9 miljoen euro (inclusief btw) en wordt gefinancierd door de provincie Limburg, stad Borgloon, Fluvius en AWV. De keuze om de stationsomgeving van Borgloon te ontwikkelen is ingegeven door de centrale ligging van Borgloon in het Haspengouwse landschap, de erfgoedwaarde van de site, de aanwezigheid van het fruitbelevingscentrum, en van services zoals het bezoekersonthaal, fietsverhuur, … Het doel is om deze bijzondere plek uit het verleden van Borgloon een dynamische en betekenisvolle rol voor de toekomst te geven.

“We zijn als stad heel tevreden dat de stationsomgeving van Borgloon flink opgewaardeerd wordt”, aldus burgemeester Jo Feytons. “Nu de werken gegund zijn, kan de spade eindelijk in de grond en kijken we uit naar de realisatie van dit mooie project dat niet alleen een flinke meerwaarde zal betekenen voor de inwoners van Borgloon maar ook voor onze gasten die willen proeven van al het moois dat Haspengouw te bieden heeft.” Ook eerste schepen Eric Awouters is enthousiast: “Vanuit de stationsomgeving starten bezoekers hun algemene verkenning van Haspengouw. Maar de ontwikkeling van de site vormt ook een duurzame verbinding met ons centrum waardoor recreanten ook sneller de weg vinden naar de lokale handelaars in onze stad.”

Sereen ontwerp
Bezielers van dit bijzondere project zijn het provinciebestuur, Visit Limburg en de stad Borgloon. Deze partijen sloegen de handen in elkaar en lieten een ontwerp voor de stationsomgeving opmaken. Het ontwerp voor de site werd opgemaakt door het Limburgse Consortium Fruitspoor Limburg met als ontwerpcombinatie architectenbureau a2o en Burolandschap.

Het ontwerp werd gerealiseerd met respect voor de natuur en de erfgoedwaarde van de site.

Het omvat de inrichting en organisatie van de voormalige stationsomgeving tot bezoekerssite, als fietsverbinding op het voormalige fruitspoor, en als uitvalsbasis voor de wandelaars en fietsers. Want de ‘Fruitroute’ loopt letterlijk dwars door de stationsomgeving.

Paviljoen als blikvanger
Het nieuwe paviljoen is dé eyecatcher met zijn strakke pure vormgeving en verwijst naar de vroegere stationsomgeving. Op subtiele wijze wordt het paviljoen uitgerust met rustplekken, laadpunten, informatiedragers, enz. Het plein transformeert tot een prettige groene omgeving waarbij de parking subtiel verdoken ligt.

De realisatie van het plein is een samenwerking tussen de stad Borgloon, het provinciebestuur en Visit Limburg. De werken verlopen in drie fasen, waarvan de eerste fase van de voorbereidende werken vandaag starten. In augustus start de bovenbouw van het paviljoen en tegen maart 2024 moeten alle omgevingswerken afgerond zijn.  De vernieuwde stationsomgeving zal als blikvanger voor Borgloon en Haspengouw het toeristisch seizoen 2024 inluiden.

‘Fruitroute’ als onderdeel van Limburg, fietsparadijs
Het provinciebestuur en Visit Limburg ontwikkelen hefboomprojecten om Limburg als een boeiende bestemming in de markt te zetten voor mensen die willen genieten van hartelijke ontmoetingen in betekenisvolle landschappen. Zo is Limburg het fietsparadijs bij uitstek. Jaarlijks bezoeken 4 miljoen fietstoeristen het Limburgse fietsroutenetwerk. Om die koploperspositie te behouden investeert de provincie Limburg en Visit Limburg binnen het ‘Cycling Synergy’-programma sterk in de ontwikkeling van zintuigprikkelende fietsbelevingen en toproutes, zoals nu ook de ‘Fruitroute’ doorheen het terroir van Haspengouw. Gelijktijdig zet Visit Limburg met het Europese EFRO-project ‘Culinair Ondernemerschap Haspengouw’ Haspengouw op de kaart als culinaire regio en waardevolle toeristische trekpleister het hele jaar door.

Fruitroute Fruitroute