Masterplan bereidt Kanne voor op Fietsen onder de Grond

01.04.2023 | # # # # # 
Deel dit bericht
Masterplan Kanne

De komende jaren gaat de toeristische waarde van Riemst enkel toenemen. De komst van Fietsen onder de Grond naar de Limburgse gemeente is een kans om de ruime omgeving rond het toeristische project te onderzoeken. Het Masterplan Kanne moet de omgeving optimaal inrichten, zowel voor de bezoeker als de inwoner. Een autoluwe dorpskern, een Jekerpark en een opwaardering van de kanaalomgeving zijn enkele belangrijke acties. Het plan komt maandag op de agenda van de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad organiseert de gemeente in de loop van het voorjaar een infomarkt voor de inwoners van Kanne.

Kanne is al een populaire bestemming voor fietsers en wandelaars. Ook de ondergrondse mergelgroeven trekken zo’n 20.000 bezoekers per jaar. Met de komst van Fietsen onder de Grond van Visit Limburg  en een hangbrug over het Albertkanaal in Bassenge, net voorbij de taalgrens, zal de populariteit enkel toenemen. Enkele opvallende acties in het plan zijn de opwaardering van de kanaalomgeving en de jachthaven, de aanleg van een picknickplek en de realisatie van een Jekerpark. in een latere fase wordt het Statieplein heraangelegd en komt er een vernieuwde autoluwe schoolomgeving.

Mark Vos, burgemeester Riemst: “Ons plan gaat uit van een evenwicht tussen inwoners en bezoekers. We willen een vitaal Kanne waar het aangenaam wonen is voor onze inwoners en aangenaam vertoeven voor zowel de inwoners als toeristen. Kwalitatieve publieke ruimtes zullen voor rust en ontspanning zorgen. In een eerste fase wordt de kanaalomgeving en de buurt van de jachthaven aangepakt. Bedoeling is om hier de grote betonvlakken te ontharden en te vergroenen om er een rustige verblijfsomgeving van te maken. Vervolgens is de dorpskern van Kanne aan de beurt.”

Riemst wil parkeren buiten de dorpskern stimuleren door een inwonersgezind parkeerbeleid met strikte handhaving in te voeren binnen de dorpskern. Voor de toeristen zullen gefaseerd parkings gerealiseerd worden op wandel- en fietsafstand van de dorpskern. Dynamische borden moeten bezoekers de weg wijzen naar de meest aangewezen parking. Een autoluwe dorpskern moet er komen door de verkeersstromen aan te passen en de publieke ruimtes anders in te richten met meer groen en trage verbindingen, bijvoorbeeld nabij de Jeker. Het dorpscentrum van Kanne zal wat opschuiven richting een autoluwe schoolomgeving. Met een heraangelegd Statieplein en een Jekerpark als groene ader door het dorp.

“Op deze manier willen we het dorpscentrum zo goed als mogelijk teruggegeven aan de inwoners van Kanne. Op dit moment zijn de mooiste plekjes van Kanne voorbehouden voor auto’s en niet voor de inwoners,” aldus Mark Vos.

Unieke ‘ondergrondse’ fietservaring
We blijven innoveren en investeren om onze koppositie als recreatieve fietsbestemming te verstevigen. Met Fietsen onder de Grond in het Mergelland creëert Visit Limburg met de gemeente Riemst een unieke ‘ondergrondse’ fietservaring op het Fietsroutenetwerk. Dit creatieve project zal een hefboom zijn voor de verdere toeristische ontwikkeling in de regio, waar zowel gasten als Limburgers van zullen genieten.

Christian Bamps, schepen van mobiliteit en toerisme: “Het is ook onze taak als gemeente om de toerist zo goed als mogelijk duidelijk te maken dat je een fietstocht naar Fietsen onder de Grond niet per se in Kanne moet aanvatten. We hebben enorm veel troeven in onze gemeente. Waarom niet meer ontdekken? Op die manier stimuleren we de toeristische actoren en ondernemers in al onze dorpen en zal Fietsen onder de Grond dienen als een accelerator voor de verdere uitbouw van de vrijetijdseconomie in de dertien dorpen van Riemst. De parking aan de Brug van Vroenhoven zal de hoofdparking worden, maar we gaan ook doorverwijzen naar andere parkings in Riemst. We bekijken de mogelijkheden om op randparkings faciliteiten zoals fietsverhuur en laadpunten te voorzien.”

Het Masterplan Kanne vormt het fundament voor een ruimer toeristisch plan. In een eerste fase wordt dus de ‘hardware’ in Kanne aangepakt.