Culinaire streekidentiteit Haspengouw krijgt gezicht

20.09.2023 | # # # # # 
Deel dit bericht

Culinaire Streekidentiteit

Haspengouw in de markt zetten als culinaire bestemming, dat was het hoofddoel van het EFRO-project ‘Ondernemerschap in het productieve landschap’ van Visit Limburg in partnerschap met CIAGO. Met een schitterende afsluiter en een Haspengouwse producentenbeurs in de Smaakfabriek werd dit project in aanwezigheid van tal van Haspengouw-ambassadeurs en 30 producenten succesvol afgerond. Samen met de partners hebben we de afgelopen maanden de culinaire streekidentiteit van Haspengouw een gezicht gegeven. Met onze inspanningen willen we niet alleen meer mensen laten kennismaken met de fantastische streekproducten en het hoogstaande culinaire aanbod van Haspengouw, maar willen we ook meer gasten ontvangen op minder drukke momenten om zo ook in te zetten op seizoensverlenging.

De vruchtbare terroir en het culinaire aanbod van Haspengouw biedt een schat aan smaken en belevingen. Om meer gasten bekend te maken met die typische culinaire streekidentiteit van Haspengouw, werd een EFRO-project onder de noemer ‘Tafelen in Haspengouw’ in het leven geroepen. Inge Moors, gedeputeerde Landbouw & Platteland: “Dit traject valoriseerde het potentieel van het ‘terroir van Haspengouw’ en koppelt Haspengouwse landbouw- en streekproducenten aan de lokale horeca-uitbaters met het doel om de afzet te verhogen.” De provincie en Visit Limburg droegen 731.290 euro bij aan dit project, terwijl de Europese steun 487.526 euro bedroeg.

Culinair Haspengouw in de horeca
Het traject was tweeledig en focuste zich met ontwikkeltrajecten zowel op horeca ondernemers uit de drie fruitroutesteden: Tongeren, Sint-Truiden en Borgloon als op alle Haspengouwse producenten. Voor het horecatraject brachten we ondernemers samen die met ons de culinaire streekidentiteit van Haspengouw mee vormgeven en uitdragen. Via workshops, georganiseerd door experts, leerden ze hoe ze die identiteit van culinair Haspengouw in hun zaak konden inzetten. Daarnaast konden ze rekenen op tien uur coaching om de culinaire beleving in hun zaak naar een hoger niveau te tillen en ontvangen ze een – speciaal voor deze doeleinden ontwikkeld – inspiratieboek om aan de slag te gaan met de culinaire streekidentiteit in de eigen zaak. De ondernemers, die dit traject succesvol doorliepen, werden samen met hun reeds gerecenseerde Haspengouwse collega’s opgenomen in een culinaire streekgids van Gault&Millau (Heerlijk Haspengouw) die ook in dit kader gerealiseerd werd. Verder zetten we culinair Haspengouw nog meer op de kaart met extra campagnes die nog meer mensen kennis laten maken met de culinaire belevingen en al het lekkers dat Haspengouw te bieden heeft.

Fruitroute: Haspengouwse topbeleving
De horeca ondernemers uit de fruitroutesteden: Tongeren, Sint-Truiden en Borgloon werden betrokken in dit project om een totaalervaring te creëren voor gasten die de topbelevingsroute doorheen het terroir van Haspengouw komen ontdekken. Deze route langs de voormalige spoorwegbedding van het fruitspoor, biedt gasten een landschappelijke beleving van op de fiets. De vruchten van dat rijke terroir vinden ze vinden ze bij een bezoek aan de plaatselijke horeca terug in het glas en op het bord. De bedoeling is uiteraard om dit pilootproject op te schalen naar alle Haspengouwse culinaire ondernemers, opdat de Fruitroute zich bewijst als hefboomproject voor de volledige regio.

Haspengouw: #SmaakBegintHier
Anderzijds kregen de lokale producenten bijkomende ondersteuning om hun streekproducten extra onder de aandacht te brengen. “Naast een uitgebreid marktonderzoek dat de troeven van Haspengouw in the picture zette, werd er ook een producentenorgaan opgericht”, aldus nog gedeputeerde Inge Moors. “Dit inspirerende platform verenigt niet alleen lokale producenten maar beheert ook een nieuw regionaal kwaliteitslabel dat zich specifiek richt tot de professionele markt van horeca, foodservice, retail en industrie. Het producentenorgaan onderzocht tijdens het project of de fysische stroom van producent tot horeca-uitbater verbeterd kon worden. We zijn verheugd dat ook de Limburgse voedingsspecialist Horeca Van Zon zich engageert om meer lokale, Haspengouwse én Limburgse, producenten als leveranciers op te nemen in hun aanbod. Verder werd er ook een regionaal kwaliteitslabel ontwikkeld ‘Haspengouw: Smaak begint hier’ dat het producentenorgaan inzet om de promotie van de lokale Haspengouwse producten in de verf te zetten.” Tot slot engageert Provincie Limburg zich via de meerjarenbegroting voor een bedrag van 100.000 euro om dit initiatief de komende twee jaar verder te ondersteunen.

Het slotevent dat op 19 september plaats vond, is dan ook de kroon op dit bijzondere traject. Alle Haspengouw-ambassadeurs konden tijdens dit gesmaakte netwerkevent terugblikken op het voorbije parcours en hun succesverhalen met elkaar delen.