Samenwerking blijft het sleutelwoord voor toeristische sector in Limburg

26-09-2017 - # # # # #
Sectormoment

Naar jaarlijkse gewoonte brengt Toerisme Limburg vzw de toeristische sector samen voor een kennismaking met de plannen voor het volgende jaar. Onder het thema ‘samen investeren, impact genereren’ leren vandaag 400 toeristische partners in C-Mine de instapcampagnes voor 2018 kennen. “Dit jaar namen opnieuw alle 44 Limburgse steden en gemeenten en in totaal bijna 400 partners deel aan ons samenwerkingsmodel. Een bevestiging dat het model werkt en we dankzij die samenwerking het verschil kunnen maken voor Limburg”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Voor het vierde jaar op rij stelt Toerisme Limburg haar instapcampagnes voor. En dat volgens het inmiddels bekende samenwerkingsmodel waarbij steden, gemeenten, attractiehouders, logiesuitbaters en horeca-ondernemers kunnen instappen in de campagnes die Toerisme Limburg voorstelt, uitwerkt en ondersteunt. Op die manier worden middelen die anders versplinterd ingezet worden, gericht geïnvesteerd. Igor Philtjens: “Dankzij dit model genereren alle partners meer impact en genieten ze schaalvoordelen. Een systeem dat de slagkracht van de hele sector verhoogt.”

Vaste waarden én nieuwe formats

De campagne voor 2018 bestaat uit een mix van vaste waarden en een aantal nieuwigheden en extra formats die toegevoegd zijn op basis van feedback van de sector en marktonderzoek bij de (potentiële) toerist. De focus op bereik en brede spreiding over het seizoen blijft. De vernieuwende onlineaanpak via onder meer influencercampagnes ondersteunt en versterkt de printcampagnes en spreekt specifieke doelgroepen aan. Tijdens de zomer komt er opnieuw een campagne die exclusief gericht is op de Limburgers zelf. Igor Philtjens: “Voor de Limburgers is het belangrijk dat ze op de hoogte zijn van de ontspanningsmogelijkheden in hun eigen provincie. Zo kunnen ze niet alleen onthaasten in hun eigen regio, maar worden ze ook ambassadeurs voor Limburg.”

Limburg Vakantiegids blijft populair

Een van de populairste items van de instapcampagne is de Limburg Vakantiegids. De editie van 2017 (met een oplage van 350.000 exemplaren) was eind augustus al volledig en kwaliteitsvol gedistribueerd. De reacties blijven trouwens uitermate positief. Een uitgebreide enquête bij meer dan 6000 ontvangers van de gids leert ons dat meer dan negen op de tien ondervraagden de Limburg Vakantiegids nog altijd in hun bezit hebben, meer dan zeven maanden na de lancering. De lezers gaven de gids een gemiddelde score van 8,3 op 10.

Bijna 100 procent van de bevraagde personen gaf aan dat ze de gids zullen aanbevelen aan anderen. Igor Philtjens: “Zeer bemoedigende cijfers, zeker omdat de positieve beoordeling van de gids zich ook in effectieve acties vertaalt. Zo zien we dat ruim de helft van de lezers een actie ondernomen heeft op basis van de gids. Van een (geplande) daguitstap tot een (gepland) verblijf. Meer dan één op de twee had al een meerdaagse vakantie in Limburg achter de rug, bijna negen op de tien een daguitstap. Daarom brengt Toerisme Limburg ook in 2018 een editie uit van de Limburg vakantiegids.”

Gastronomie als overkoepelend thema

Dit jaar werd het thema ‘gastvrijheid’ tijdens alle toeristische campagnes in de kijker gezet. Die gastvrijheid is de  basis van het toerisme in onze provincie en zit verweven in het DNA van de Limburgers. Om ook een ander belangrijk aspect te belichten koos Toerisme Limburg een nieuw thema voor 2018. Gastronomie, in de brede betekenis van het woord, zal het overkoepelende thema zijn voor de campagnes van volgend jaar. Igor Philtjens: “Limburg en gastronomie, dat is een mooie match. Dan denk ik niet alleen aan onze streekproducten maar bijvoorbeeld ook aan ons rijke, multiculturele aanbod dankzij ons mijnverleden. En aan onze topchefs natuurlijk, zowel de gevestigde waarden als de jonge talenten. We mogen trots zijn op de gastronomische kracht van Limburg. Die brengt culinaire klanten naar hier en verhoogt zo de omzet bij de ondernemers en in de horeca. Verblijfstoeristen zijn op jaarbasis goed voor bijna 70 miljoen euro omzet in restaurants en cafés. Toeristen willen iets zien, iets beleven en iets lekkers eten. Extra inzetten op een thema als gastronomie kan dus zeker een meerwaarde voor Limburg betekenen. Maar uiteraard blijven ook ons veelzijdig aanbod in de kijker plaatsen via de verschillende campagnes”.

Positieve dynamiek

“Ik ben zeer tevreden met de positieve energie die ik op dit sectormoment opmerk. Onze toeristische partners hebben de ambitie om van 2018 opnieuw een succesvol toeristisch jaar te maken. En ze weten dat ze daarin door Toerisme Limburg vzw gesteund worden. Overheden en ondernemers vinden elkaar, creëren samen een economische meerwaarde, stimuleren de economie van de vrije tijd en zorgen zo voor duurzame werkgelegenheid, en dus ook voor welvaart en welzijn voor de Limburgers,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens.