55% Vlamingen gaat ook deze zomer opnieuw op vakantie in eigen land

07.06.2022 | # # # # 
Deel dit bericht

Vlaanderen VakantielandDe Vlaming heeft duidelijk de geneugten van vakantie in eigen land ontdekt de afgelopen coronajaren, zo blijkt uit een bevraging van Logeren in Vlaanderen bij 1000 Vlamingen en van bijna 500 logies in Vlaanderen. Meer dan de helft van de Vlamingen plant deze zomer minstens één verblijf in eigen streek en een vijfde plant zelfs meer dan twee dichtbijvakanties.

Vier op de tien Vlaamse logies zijn dan ook al voor meer dan de helft volgeboekt voor komende zomer, bij vakantiewoningen is dat zes op de tien. En niet alleen voor korte (city)trips, ook voor langere verblijfsvakanties van meer dan een week (17%). Met een nieuwe communicatiecampagne en een 7 meter hoog toeristisch bord, wil Logeren in Vlaanderen onder de noemer “Vlaanderen Vakantieland” vanaf vandaag nog extra toeristische inspiratie bieden voor deze zomer.

Enkele van de belangrijkste conclusies uit de bevraging:

  • Liefst 81% van de Vlamingen vindt dat je in eigen land even goed een vakantiegevoel kan hebben dan elders
  • Voor de helft is een dichtbijvakantie ook minder stressvol
  • De prachtige steden, mooie fiets- en wandelroutes en historisch erfgoed staan in de top van troeven van een vakantie in eigen land.
  • Zogenaamde ‘framily’-vakanties zijn een trend: bijna vier op de tien geven dan ook aan dat de vakantie dit jaar volledig draait om samenkomen met vrienden of familie voor echte qualitytime.
  • De helft van de logies-uitbaters verwacht minstens even veel boekingen dan vorige zomer, waarbij ook minstens even veel Vlamingen zullen komen overnachten dan vorig jaar.

Vlaanderen als vakantiebestemming ontdekt
De coronacrisis heeft ons wel degelijk doen beseffen: we hoeven niet ver weg te gaan om een leuke vakantie te hebben. Zelfs nu de pandemie aan kracht verliest, blijven we ook deze zomer kiezen voor een dichtbijvakantie. De Vlaming heeft tijdens de coronacrisis Vlaanderen als vakantiebestemming ontdekt. Liefst 81% vindt dat je in eigen land even goed een vakantiegevoel kan hebben dan elders en voor de helft is een dichtbijvakantie ook minder stressvol. Ook mooi om te zien is dat Vlaanderen bij jongeren steeds populairder wordt als vakantiebestemming: liefst 63% van de -34-jarigen geeft aan deze zomer minstens één overnachting te plannen in eigen streek.

Natuur en duurzaamheid
De helft van de Vlamingen geeft dan ook aan de afgelopen jaren verrast te zijn door de supermooie plekjes die ze in onze lokale natuur en steden ontdekt hebben. De prachtige steden, mooie fiets- en wandelroutes en historisch erfgoed staan dan ook niet voor niets in de top van troeven van een vakantie in eigen land. Maar ook de nog mogelijke coronamaatregelen in het buitenland en de brandstoftoeslagen voor vliegreizen spelen een rol bij de keuze voor een dichtbijvakantie, zo geeft 46% van de Vlamingen aan. Bovendien heeft ook een duurzame vakantie de voorkeur voor vier op de tien respondenten.

Fietsen en framily
We kiezen dit jaar dan ook niet enkel voor korte uitjes of citytrips in Vlaanderen. We boeken ook steeds langere vakanties in eigen streek. Meer dan één op de zes Vlamingen die deze zomer een vakantie plannen in Vlaanderen, boeken voor langer dan een week. “We blijven dus net als tijdens de coronacrisis naar Vlaanderen kijken voor onze hoofdvakantie”, legt Sophie De Coninck van Logeren in Vlaanderen vzw uit. “Voornamelijk outdoor vakanties met activiteiten zoals fietsen, wandelen en genieten van natuur en strand staan hierbij op ons to-do-lijstje. En ook zogenaamde ‘framily’-vakanties zijn een trend: liefst een kwart plant een vakantie met een familie- en/of vriendengroep. Bijna vier op de tien geven dan ook aan dat de vakantie dit jaar volledig draait om samenkomen met vrienden of familie voor echte qualitytime. Dit is ook te merken aan de drukke verhuur van vakantiewoningen – die deze zomer de tweede populairste logies zijn na hotels.”

Optimisme bij logies
De logies zelf zijn dan ook duidelijk optimistisch voor deze zomer. Ruim 40% is al voor meer dan de helft volgeboekt deze zomer – bij vakantiehuizen is dit voor 60% het geval, al zijn hier bij de grotere huizen ook nog inhaal-boekingen bij van de voorbije jaren. De helft verwacht dan ook minstens even veel boekingen dan vorige zomer, waarbij ook minstens even veel Vlamingen zullen komen overnachten dan vorig jaar. 56% is er dus van overtuigd dat het corona-effect van vakantie kortbij huis ook deze zomer nog blijft doorlopen.

Na de pandemie, de economie
We zijn heel blij dat onze logies – na de moeilijke coronajaren – deze zomer positief tegemoet kunnen gaan met toch al heel wat boekingen. Dat is een hart onder de riem, maar na de pandemie wacht ons nu een economische uitdaging. De stijgende inflatie laat zich ook voelen in onze sector. Ik ben er van overtuigd dat we daar gepast op kunnen antwoorden door onze krachten te blijven bundelen over de provinciegrenzen heen. Dankzij onze gezamenlijke acties reiken we verder. Samen realiseren we meer impact dan alleen.

Het ziet er gelukkig niet naar uit dat dichtbijvakanties de komende jaren aan populariteit zullen inboeten. Meer dan de helft van de Vlamingen die nu al op vakantie gaan in Vlaanderen, geeft aan dat in de toekomst nog vaker te zullen doen. En ook 48% van de logies gelooft hierin.  “Er is al veel geboekt, maar er is uiteraard ook nog plaats. Elke Vlaming is nog welkom in Vlaanderen Vakantieland deze zomer”, aldus Sophie De Coninck.

Grootste toeristische bord van Vlaanderen
Om de Vlaamse trekpleisters nog extra in de kijker te zetten, onthulde Logeren in Vlaanderen vandaag het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen.  Een gigantisch symbolisch bord: omdat er zoveel vakantie te beleven valt in Vlaanderen. Het bord is 7 meter hoog en staat deze zomer in het Recreatiedomein van Sport Vlaanderen in Hofstade. Daarmee trapt Logeren in Vlaanderen onder de merknaam “Vlaanderen Vakantieland” een grote communicatiecampagne af om vakantie in eigen land verder te promoten. Die campagne loopt vooral online met veel inspiratie voor toffe vakantiebelevingen. Daarnaast kan elke uitbater van een logies ook zélf z’n digitale toeristische bord maken of aanvragen, om zo hun lokale trekpleisters te promoten.

Aangezien er zoveel te zien en te doen is in Vlaanderen en er heel wat nieuwigheden zijn bijgekomen, willen we met deze campagne nog meer inspiratie bieden aan Vlaamse toeristen.