Start MICE-samenwerking, om de Limburgse slagkracht in de meetingindustrie te vergroten

11.08.2015 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
12-08-2015

Als platform voor samenwerking start Toerisme Limburg vzw samen met steden en gemeenten een samenwerking op die tot doel heeft meer bedrijven naar Limburg te halen voor hun MICE-activiteiten (Meetings, Incentives, Conferences en Events). In eerste fase ondertekenden vandaag Toerisme Limburg vzw en Genk, Hasselt en Lommel daartoe een charter. “De meetingindustrie, een deelaspect van toerisme, wint in Vlaanderen steeds meer aan belang. Daar moeten we ook in Limburg op inspelen. Omdat dit extra toeristen oplevert en omdat de MICE-toerist gemiddeld een veel hoger rendement voor onze toeristische ondernemers aflevert t.o.v. de vrijetijdstoerist”, zegt Igor Philtjens, Limburgs gedeputeerde van Toerisme.

Met de ondertekening van het charter engageren Toerisme Limburg vzw, Genk, Hasselt en Lommel zich om minimum drie jaar lang structureel te werken aan de groei van de meetingindustrie in Limburg. Dat gebeurt via een gezamenlijke vermarkting van het meetingaanbod. Alle partners dragen jaarlijks 30.000 euro bij aan deze werking. Ze richten een stuurgroep op waarin via Contoer vzw, de confederatie van de private toeristische sector, ook de Limburgse ondernemers zetelen.

De samenwerking zal zich focussen op het in kaart brengen en het promoten van Limburgse MICE-spelers. Dit onder andere via de creatie van een online MICE-platform, wervende communicatie en netwerking. Binnen deze werking fungeert Toerisme Limburg als centraal contactpunt.

Bijna 170.000 overnachtingen

Volgens de officiële cijfers van de FOD Economie, was het MICE-segment in Limburg in 2013 goed voor 74.000 aankomsten en 167.000 overnachtingen. Met 4,8% van alle overnachtingen in Limburg, en 8,4% van alle MICE-overnachtingen in Vlaanderen scoort Limburg logischerwijze lager dan de andere provincies, die met grootsteden als Gent, Leuven en Antwerpen een traditioneel MICE-segment aanspreken. Limburg noteert reeds sterke cijfers in het vrijetijdstoerisme maar in het zakentoerisme biedt het MICE-segment dus nog veel groeipotentieel voor Limburg. In dit segment wordt per overnachting per deelnemer gemiddeld drie keer zoveel uitgegeven als door recreatieve toeristen: 234 euro per overnachting ten opzichte van 78 euro. De stimulering van dit type van toerisme kan dan ook een grote meerwaarde betekenen voor de toeristische ondernemers in Limburg.

Troeven en potentieel

Limburg beschikt over heel wat troeven om uit te groeien tot een populaire bestemming voor meetings en incentives. Het groene Limburg is een mooi alternatief voor verstedelijkte kantooromgevingen zoals Brussel en Antwerpen die bovendien met grote fileproblemen kampen. Komt daarbij dat MICE-gasten meer en meer op zoek zijn naar beleving. De unieke mix van erfgoed, landschappen, toeristisch-recreatieve activiteiten en kwalitatieve eet- en drinkgelegenheden vormt voor Limburg dan ook een extra troef.

Verhogen van slagkracht

Genk, Hasselt en Lommel zijn al actief in het MICE-segment en zien de voordelen van de samenwerking in. Door zich te profileren als ‘MICE-stad Limburg’ verhogen de partners de slagkracht en stimuleren ze een grotere instroom van het meetingtoerisme met aandacht voor het aantrekken van grotere gezelschappen.

“Voor Genk is de MICE-markt belangrijk. We hebben niet alleen schitterende venues maar ook een zeer kwalitatief logiesaanbod met MICE-faciliteiten. Zij zorgen voor heel wat inkomsten en dus ook voor jobs in Genk. We zijn blij dat we eindelijk de krachten kunnen bundelen om deze professionele en specifieke markt te benaderen. In een globaliserende wereld is het van belang dat we samenwerken rond strategische projecten die onze lokale economie versterken, vandaar dat we sterk geloven in dit gezamenlijke project”, zegt Erik Gerits, schepen van toerisme Genk.

Karolien Mondelaers, schepen van toerisme Hasselt: “Ook de steden zelf zullen nog meer inzetten op het versterken van het MICE-toerisme. Door de eigen inspanningen te koppelen aan datgene wat we daarbovenop in groep realiseren, moeten we een serieuze sprong voorwaarts kunnen realiseren. Als provinciehoofdstad beschikken we immers over een paar heel bijzondere troeven, maar samen staan we nog sterker.”

“Lommel profileert zich met Congresstad Lommel als dé hotspot voor zakelijke ontmoetingen dankzij de unieke combinatie van natuur, sportaccommodatie en infrastructuur op wandelafstand van een vakantiepark met een capaciteit van 4.000 bedden. Stad Lommel manifesteert zich dankzij die mix als ideale gastheer. Via de nieuwe samenwerking kunnen we ons nu ook (inter)nationaal profileren met een sterk en creatief Limburgs aanbod”, zegt Véronique Caerts, voorzitter van Toerisme Lommel, schepen van toerisme en Congresstad Lommel.

Open voor andere gemeenten en alle individuele ondernemers

In een volgende fase kunnen ook andere Limburgse gemeenten toetreden tot deze MICE-samenwerking. Ze dienen hiervoor aan dezelfde voorwaarden te voldoen als de huidige partners: de jaarlijkse financiële bijdrage leveren, beschikken over een bestaande gemeentelijke MICE-werking én minimaal halftijds een MICE-medewerker in dienst hebben of nemen. De private Limburgse ondernemers die wensen deel te nemen, betalen een bijdrage in functie van de communicatiebehoeften die ze hebben.

“De promotie van Limburg als MICE-bestemming zorgt voor extra bestedingen in Limburg. Via de meetingindustrie breiden we het toeristische seizoen uit en groeit Limburg uit tot een bestemming die 365 dagen per jaar bezoekers aantrekt. Deze bezoekers leren ook de toeristische troeven van Limburg kennen. Dat leidt mogelijk tot recreatieve herhaalbezoeken. Zo boort Limburg een nieuwe doelgroep aan met een hoog bestedingspatroon. Meer rendement betekent meer jobs. Mogelijk zelfs in andere sectoren, want dankzij meetings en congressen is er kennisdeling wat een economische boost kan geven in de betreffende sector”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)