Limburgs toerisme kijkt uit naar warmste vakantieweken

24.12.2022 | # # # # # 
Deel dit bericht
kerstvakantie

Met de feestdagen voor de deur maakt ook het Limburgse toerisme zich op voor de laatste vakantieperiode van het jaar. De boekingscijfers kondigen zich alvast erg positief aan, zo blijkt uit een rondvraag van Visit Limburg. De huidige bezettingsgraad voor de vakantie bedraagt al 47,2%. Dat is 13% hoger dan bij een bevraging op hetzelfde moment vorig jaar. Onze gasten blijven terugkeren om hier te genieten van de winterse gezelligheid. Onze campagnes hebben de Vlaming merkbaar overtuigd om de warmste vakantieweken van het jaar in Limburg door te brengen.

Het eindejaarsweekend zit aardig volgeboekt, met een gemiddelde bezetting van 62,1%. Voor het kerstweekend is dat 45,8%. Het gemiddelde voor de hele periode bedraagt momenteel 47,2%. Dat is nu al een evenaring van de effectieve bezetting van vorig jaar (46,7%). De finale bezetting zal bepaald worden door het aantal last minute reservaties. Late beslissers opteren doorgaans voor hotels en gastenverblijven, dus daar worden ook nu de meeste last minute boekingen nog verwacht.

Als we meer in detail kijken naar de cijfers, zien we dat vooral de vakantieparken en -woningen het het goed doen met respectievelijk een bezetting van 71% en 59,7%. De meest significante stijgingen liggen bij de hotels, met een bezetting van 43,2% ten opzichte van 19,6 % in 2021, en bij de kampeerlogies, 38,8% tegenover 12 % vorig jaar. De gastenverblijven hebben momenteel een bezetting van 30,1% (17,3 % in 2021).

Meer dan 10.000 gasten per nacht
Dezelfde positieve cijfers zien we dus terug in de al gereserveerde overnachtingen. Met meer dan 165.000 overnachtingen tegenover 139.000 op hetzelfde moment in 2021, kondigt zich een erg geslaagde vakantieperiode aan. Dat is vooral te danken aan het hoge aantal reservaties in de vakantieparken en hotels. Dat het goed gaat met het Limburgse toerisme blijkt ook uit de al gekende jaarcijfers. In de eerste 3 kwartalen van dit jaar lag het aantal aankomsten en overnachtingen 8% hoger dan in 2019, het vorige recordjaar. We merken dat gasten Limburg alsmaar meer weten te waarderen. Mensen gaan op zoek naar authenthieke bestemmingen, weg van de massa en dichter bij huis. Limburg kan hen op hun wenken bedienen met een kwaliteitsvol en gevarieerd aanbod. En dankzij het hartelijke onthaal dat ze hier krijgen, blijven steeds meer gasten terugkeren.

Lagere bestedingen door inflatie
Een kanttekening bij deze cijfers is dat sommige uitbaters aangeven dat gasten minder uitgeven dan gewoonlijk. De Belg is wat zuiniger geworden door de inflatie en dat lijkt zich door te vertalen in het reisgedrag. Gasten doen minder activiteiten, besteden minder ter plaatse of opteren voor een korter verblijf. Ook uitbaters moeten omgaan met de hoge energiekosten. 1 op 4 beperkt daarom de openingsdagen gedeeltelijk of voor een langere periode.

Betekenisvolle ervaringen
Niettemin daalt de vrees voor een grote economische terugval. Visit Limburg peilt bij elke bevraging naar het ondernemersvertrouwen in de vrijetijdssector. Met 7,2 zit dat cijfer weer in stijgende lijn, na de dip (6,8) tijdens het najaar.  We hebben met onze sector nog voor de pandemie de kaart van het betekenistoerisme getrokken. We ontwikkelen ons aanbod vanuit onze eigenheid en creëren daarmee authentieke ervaringen voor onze gasten. Die beslissing loont vandaag meer dan ooit en geeft ons vertrouwen om als een hecht blok de ingeslagen weg verder te zetten.