Tentoonstelling gladiatoren breekt bezoekersrecord

03.04.2016 | # # # 
Deel dit bericht
3-04-2016

Met 115.045 bezoekers op de teller sloot het Gallo-Romeins Museum van Tongeren definitief de deuren van de tentoonstelling Gladiatoren – Helden van het Colosseum. Gedeputeerde van Toerisme en Cultuur Igor Philtjens: “Een nieuw record voor het Gallo-Romeins Museum. We realiseerden deze tentoonstelling in samenwerking met het Colosseum van Rome. Dat is uiteraard een gedroomde partner. Maar we hebben ook hoog ingezet op de kwaliteit van de objecten én op de beleving voor jong én oud. Dat leverde ons veel persaandacht op en tegelijk een hoge appreciatie vanwege het publiek. Dat alles gekoppeld aan een sterke communicatiecampagne zorgde voor deze grote toeloop. En die was wellicht nog groter geweest zonder de terreurdreiging bij de start en aan het einde van de tentoonstelling. Maar ik ben  zeer tevreden. Er zijn weinig tentoonstellingen in België die deze cijfers halen.”

830 bezoekers per dag

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Met de Gladiatoren haalden we 115.000 bezoekers op 23 weken. Dat betekent een gemiddelde van ongeveer 830 bezoekers per dag. Een nieuw record. Het leeuwendeel van de bezoekers, 75% kwam uit Vlaanderen. Wallonië was goed voor zo’n 12% van de bezoekers, 3% kwam uit het Brussels Gewest en een 10 % kwam uit het buitenland. 70 % van de bezoekers bezochten de tentoonstelling individueel of in gezinsverband, 21 % bracht een bezoek in schoolverband en 9 % in verenigingsverband. De tentoonstelling bracht niet alleen dagjestoeristen naar Tongeren. Er waren ook opmerkelijk meer verblijfstoeristen in de stad en de regio. In samenwerking met de Stad Tongeren organiseerden we de voorbije weekends het succesvolle ‘Gladiatorenfestival’ en de spectaculaire ‘Gladiator Run’. Bovenop de bezoekers aan de tentoonstelling kwamen er speciaal daarvoor nog eens duizenden bezoekers extra naar de stad en de regio. De successtory van het Gallo-Romeins Museum zet zich dus onverminderd voort.”

Directeur Carmen Willems geeft nog wat extra details: “Opvallend zijn het aantal gezinnen die hun weg vonden naar de tentoonstelling over gladiatoren. Het was dan ook een erg kindvriendelijk expo met o.a. speelse multimedia en een meeslepende audioguide voor kinderen. Elk weekend, elke woensdagnamiddag en elke dag van de schoolvakanties organiseerde het museumteam creatieve gezinsworkshops op de tentoonstelling. Die kenden veel succes.”

Originele campagne

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Als je een sterk product maakt, moet je het ook goed in de markt zetten. Dat deden we op een originele manier met een opvallend campagnebeeld en veel originele acties. Een tentoonstelling over gladiatoren is de investering dan ook meer dan waard. De talrijke bezoekers leverden een enorme economische meerwaarde op voor de hele regio.”

Gedeputeerde Igor Philtjens besluit dat na de onverwachte dood eind 2015 van topfotograaf Marc Lagrange, waarmee het Gallo-Romeins Museum de volgende expo zou maken, het museum in alle stilte werkt aan een nieuw project. Hij voegt eraan toe dat in afwachting daarvan ook de ‘permanente’ collectie een bezoek meer dan waard blijft. “Want dat wordt wel eens vergeten. En dat is jammer, want ook daar valt altijd weer wat nieuws te beleven.”

> Lees het artikel in de krant (.pdf)