Limburg kiest voor meer en beter toerisme

28.01.2020 | # # # # # # 
Deel dit bericht
gastenplan 2020-2025

Limburg als laadpunt voor jezelf. Dat is de claim die de toeristische sector vanaf nu nationaal en internationaal zal maken. Op maandag 27 januari heeft Toerisme Limburg deze nieuwe positionering voorgesteld tijdens de presentatie van het ‘gastenplan 2020-2025’. In het huis van de gouverneur verzamelden beleidsmakers, publieke en private partners om te luisteren naar het visiedocument dat het toerisme in Limburg de komende zes jaar vorm zal geven.

Connecteren of juist even afschakelen
Onze provincie heeft een bijzondere mix tussen groen en stedelijkheid, met een zeldzaam evenwicht tussen ondernemerschap en levenskwaliteit. Limburg doet je goed. Connecteren of even afschakelen, bij ons is plaats voor allebei. Die sterkte gaan we voortaan uitspelen in de promotie van onze bestemming.

De presentatie van het visiedocument is meteen ook het startschot voor de uitrol ervan. In december 2019 keurde de deputatie het budget van 143 miljoen euro goed. Die zullen volgens de krijtlijnen van het gastenplan besteed worden aan onder meer ambitieuze hefboomprojecten op het fietsroutenetwerk, betekenisvolle ontsluiting van het erfgoed en sterke financiële en inhoudelijke impulsen voor de sector. Duurzame gedragenheid en inclusiviteit zullen voor alle investeringen de bepalende criteria zijn.

Limburg wordt een internationaal merk
Het ‘gastenplan 2020-2025’ maakt inhoudelijk een aantal fundamentele keuzes. Zo kiest de toeristische sector bewust voor een internationale positionering van het merk Visitlimburg.be.  Onder die nieuwe merknaam gaat Limburg haar identiteit uitdragen. Het wordt weldra ook de nieuwe naam van Toerisme Limburg zelf. Op minder dan twee uur reizen wonen 32 miljoen potentiële gasten die Visitlimburg.be zal aanspreken met een gevarieerd, hoogwaardig aanbod. Limburg heeft heel wat sterke troeven. Om ons te onderscheiden moeten we niet ‘anders’ willen zijn, we moeten vooral onszelf zijn.

Gasten bezielen
We gaan onze ziel dus niet verkopen aan het toerisme. We gaan onze gasten bezielen met waar Limburg echt voor staat. Daarvoor reikt de provincie ook de hand over de Maas naar Nederlands-Limburg om de eerste grensoverschrijdende bestemming onder dezelfde naam te worden. Visitlimburg.be gaat autonoom en in samenwerking met Nederlands-Limburg in de nabije regio’s communiceren. Voor bredere internationale promotie zoekt het de samenwerking op met Toerisme Vlaanderen.

Fietshefboomprojecten als ‘Fietsen door het water’ in Bokrijk en ‘Fietsen door de bomen’ in Bosland toonden het internationale potentieel al aan. Het Kolenspoor en het Fruitspoor zijn voorbeelden van bijkomende projecten die de internationale ambitie verder kracht zullen bijzetten: toproutes die de voornaamste trekpleisters, landschappen en erfgoedsites verbinden. Zo gaan we niet voor meer kilometers, maar voor de beste kilometers door een premium laag bovenop ons bestaande netwerk te leggen.

Goed voor de gast, goed voor de Limburger
De aantrekkingskracht van Limburg verhogen bij gasten die een meerwaarde betekenen, is de komende zes jaar het doel. Onder de noemer ‘betekenistoerisme’ wordt overtuigend de kaart getrokken voor een toerisme dat hoogkwalitatief is – zowel fysiek als mentaal – voor gasten én Limburgers. Limburg wordt neergezet als betekenisvolle, groene en vitale stadsregio met voor ieder wat wils: afschakelen en connecteren, rust en gezellige drukte. Per twee jaar zijn er ook thema’s bepaald die extra in de verf worden gezet zoals fietsen, vakmanschap en landschappen/wandelen. Door onze gasten de Limburgse levenskwaliteit te laten ervaren, creëren we groei voor onze ondernemers. Dat is goed voor onze steden en gemeenten. En uiteindelijk voor alle Limburgers. Limburg gaat dus voor meer en vooral beter toerisme. Een toerisme dat heel Limburg doet floreren.

Bredere en slimmere communicatie op maat van de gast
De voorbije periode werd sterk ingezet om de medior en de families met kinderen naar Limburg te halen. Op die resultaten wordt nu verder gebouwd door de communicatie breder open te trekken. Mensen kiezen hun vakantie alsmaar meer vanuit een bepaald doel of een passie, ongeacht hun leeftijd.  Naar deze ‘passiegroepen’ gaan we explicieter communiceren en tegelijk ook beter: niet alleen voor, maar ook tijdens en na hun bezoek.

Co-creatief proces en instrument voor de sector
Toerisme Limburg koos er expliciet voor om het ‘gastenplan 2020-2025’ te maken met en voor de mensen voor wie het bedoeld is. Op allerlei manieren werden ideeën van gasten, ondernemers en beleidsmakers verzameld om de visie op toerisme vorm te geven. Het resultaat is een gedragen plan, dat door het goedgekeurde budget en het beleidsplan dat ik eerder in december mocht voorstellen, kracht wordt bijgezet. Iedereen die iets met toerisme in Limburg wil doen, heeft met het plan een instrument om keuzes te maken. Onderbouwd door trends, de sector, budget en het provinciale beleid. Met dit plan nemen we ons lot in eigen handen. We beslissen zelf waar het toerisme in Limburg naartoe gaat. Wat de toekomst brengt, weet niemand. Maar ik weet wel dat we er over zes jaar beter zullen voorstaan, als we vandaag eensgezind onze kansen grijpen.

Financiële impulsen voor de sector
Het succes van het huidige toeristisch beleid komt voort uit het unieke samenwerkingsmodel tussen publieke en private partners. Die lijn wordt ook in het nieuwe plan verdergezet. Toerisme Limburg gaat het model in samenwerking met de provinciale cel Vrijetijdseconomie verder verruimen voorbij het toeristische domein. Ondernemers die geloven in de kansen van het toerisme en bereid zijn om te investeren in kwaliteit zullen daarvoor ook ondersteuning krijgen, zowel inhoudelijk als financieel. De provincie voorziet 11 miljoen euro aan financiële impulsen voor  de sector. In lijn met het plan zullen de investeringen die significant bijdragen aan de ervaring van de gast als eerste in aanmerking komen: investeringen rond de beleving van de merkidentiteit, rond inclusiviteit en/of cross-overs binnen de Limburgse ecosfeer.

Opvolger van het STAP
Het ‘gastenplan 2020-2025’ is de opvolger van het ‘Strategisch Actieplan’ (STAP) dat in 2013 werd gelanceerd. Op dat moment sloot Ford Genk en werd vrijetijdseconomie als economische hefboom ingezet. Net zoals toen, houdt het huidige document ook rekening met de nieuwe provinciale strategische, economische plannen met het verschil dat naast die overtuigende economische pijler die de voorbije vijf jaar gerealiseerd is, nu ook een duidelijke keuze voor levenskwaliteit wordt gemaakt. De vierde economie groeit met andere woorden in euro’s en in levenskwaliteit. Hoe meer verbindingen we leggen, hoe groter en sterker we worden. Laat ons de nodige ambitie durven tonen in de projecten die we ontwikkelen. En kiezen voor een duurzaam, hoogwaardig aanbod. Zo maken we Limburg beter voor alle Limburgers.

gastenplan 2020-2025