Tweede Limburgs Toerisme Congres van start

09.05.2017 | # # # # 
Deel dit bericht

Limburg Toerisme Congres

Meer dan 180 ondernemers en professionals uit de Limburgse toeristische sector nemen vandaag deel aan het tweede Limburgs Toerisme Congres. Organisator Toerisme Limburg vzw koos als thema ‘Altijd welkom’ en de hele dag draait rond gastvrijheid. Een vanzelfsprekende keuze volgens Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw: “Onze steden, onze landschappen en ons fietsroutenetwerk halen toeristen naar hier. Onze gastvrijheid doet hen terugkeren. Die gastvrije beleving is een belangrijke troef voor onze economie van de vrije tijd, en die mogen we zeker nog meer uitspelen.” Het tweede Limburgs Toerisme Congres is opnieuw een mix van inspirerende sprekers, praktische workshops en netwerking en vindt plaats in ZLDR LUCHTFABRIEK, het ophaalmachinegebouw van de voormalige mijn van Zolder.

Sinds 2014 kent het toerisme in Limburg een gestage groei. 2015 was een recordjaar. Vorige week werden de voorlopige cijfers van 2016 bekendgemaakt door Toerisme Vlaanderen. Daaruit bleek dat Limburg zich zelfs na het recordjaar 2015 opnieuw wist te verbeteren: de provincie tekende een stijging op van 2,6 procent meer aankomsten en 1,9 procent meer overnachtingen. Daarmee was Limburg opnieuw de sterkste stijger van Vlaanderen. Limburg scoort uitstekend als dichtbijvakantie – een van dé toeristische trends van het moment. De toerist van vandaag is vooral op zoek naar authenticiteit, beleving en – in deze tijd van digitalisering – persoonlijk contact. De legendarische Limburgse gastvrijheid kan dan ook het verschil maken in het keuzeproces van de toerist.

‘Altijd welkom’ als thema
Toerisme Limburg vzw zet in 2017 nadrukkelijk in op gastvrijheid. De Limburg Vakantiegids van dit jaar kreeg de titel ‘Altijd welkom’, net zoals het tweede  Limburgs Toerisme Congres. Na de succesvolle editie van vorig jaar is het concept ongewijzigd gebleven. Experts uit verschillende vakgebieden delen hun inzichten. Ze leggen daarbij de klemtoon op de thema’s gastvrijheid, professionaliteit en kwaliteit. Zo geeft de Nederlandse marketeer Geerte Udo haar visie op gastvrije citymarketing. Ze gebruikt daarvoor het bekende ‘I amsterdam’-project als voorbeeld. Joris Beckers van Tomorrowland focust op de meerwaarde van beleving. Vincent Vermeulen van de Butlerschool zet het belang van topservice centraal. Jan van Oene van de provincie Overijsel in Nederland belicht dan weer de succesformule van publiek-private samenwerkingen.

Workshops, topsprekers en netwerkmoment
Met hun keynotes willen de sprekers de gastvrijheid van de toeristische spelers in Limburg naar een nog hoger niveau tillen en de sector nog meer zien professionaliseren. Op het congres krijgen de deelnemers daarvoor niet alleen inspiratie, maar ook praktische tools en direct toepasbare tips. In de namiddag kunnen ze twee workshops kiezen uit een reeks van vijf. De onderwerpen zijn uiteenlopend: van ‘toegankelijkheid’, ‘gastvrij denken en doen’ en ‘een gastvrije beleving creëren’ tot ‘online aanwezigheid en maximalisering van ROI’ en ‘Wat is het verschil tussen een Online Travel Agency en een commerciële reviewsite, tips om gasten rechtstreeks te laten boeken’. Topspreker Isabel Mosk van marketingbureau Sherpa’s Stories sluit het congres af met een keynote speech over de heersende trends in toerisme. Tijdens het netwerkmoment achteraf kunnen de gasten hun onderlinge band versterken en ervaringen uitwisselen.

Toeristische partners én ondernemers ondersteunen
Igor Philtjens kadert het belang van dit congres: “Het is de taak van Toerisme Limburg vzw om onze private en publieke partners te ondersteunen. Niet alleen met campagnes, maar ook met kennis en informatie. We willen blijven investeren in de mensen die dagelijks met onze toeristen in contact komen. Dit congres inspireert en geeft hun voeling met de trends, maar reikt ook hulpmiddelen aan waarmee ze meteen aan de slag kunnen. Zodat ze verder kunnen groeien in professionalisme, dienstverlening, kwaliteit en gastvrijheid. Want dat zijn voor toeristen de doorslaggevende factoren als ze een citytrip, short break of dichtbijvakantie plannen. Die factoren bepalen mee of gasten terugkomen en Limburg in hun sociale kringen promoten. Ze zijn dus uiterst belangrijk voor onze steden en gemeenten, toeristische ondernemers én onze economie van de vrije tijd.”

Meer info over het congres? Surf naar www.limburgstoerismecongres.be.

www.toerismelimburg.be