Tv-serie ‘Crème de la Crème’ stimuleert ondernemingszin én toerisme

12.02.2013 | # # # # # # 
Deel dit bericht
creme de la creme philtjens

‘Crème de la Crème’, de feel good-serie op VTM, zet Lommel zowel op economisch als op toeristisch vlak op de kaart. Toerisme Lommel, Toerisme Limburg en Provincie Limburg springen graag mee op de kar. Ze hebben toeristische arrangementen, ontdekkingsroutes, een heuse ijscoupe en een ondernemersspel ontwikkeld, allemaal gelinkt aan ‘Crème de la Crème’.

‘Crème de la Crème’ zet Lommel 10 weken lang in de picture in zowat 900 000 Vlaamse huiskamers. De tv-serie toont de jonge creatieve ondernemers, de stad Lommel en het gastvrije Limburg in al hun aspecten. Zo zet ‘Crème de la Crème’ Limburg nog meer op de kaart, als gastvrije provincie, maar even sterk als provincie waar ondernemen nog op maat van mensen kan en waar we ook kunnen genieten van het goede leven, van lekker eten en van een mooie natuur.

Goesting om te ondernemen

De fictiereeks draait om drie jeugdvriendinnen die besluiten hun eigen zaak op te starten.

“Passie en smaak, gedrevenheid en ambitie: dat zijn de ingrediënten van deze feel good-reeks. Precies die kwaliteiten die een ondernemer vandaag nodig heeft. Ook een sterk tv-programma of een goede film kan inspireren. Jonge en creatieve ondernemers ontvangen we met open armen in onze provincie. In de huidige economische situatie moeten we meer dan ooit inzetten op creatief ondernemerschap”, zegt de Limburgse gedeputeerde van Economie Marc Vandeput.

Economische return via decortoerisme

‘Crème de la Crème’ toont Lommel met al haar troeven: de winkelstraten, het Glazen Huis met zijn glaskunst, fietsen en wandelen door de prachtige Sahara, het Kattenbos, Bosland, bedrijvig Lommel met Kristalpark, de evenementenreeks ‘Lommel Leeft’ met gratis park- en marktconcerten, een sportpark, een ruim horeca-aanbod, verblijfsaccommodatie en zo meer.

De Limburgse gedeputeerde van Toerisme en van Cultuur Igor Philtjens gelooft in de economische meerwaarde van deze tv-reeks:

“’Crème de la Crème’ promoot de toeristische, ondernemende en gastvrije stad Lommel en daarbij aansluitend de Limburgse Kempen. Eerdere televisieprojecten hebben bewezen dat een serie een goed instrument is in de citymarketing. Ik ben er van overtuigd dat ‘Crème de la Crème’ voor Lommel en Limburg een toeristische return kan opleveren. In overleg met Toerisme Limburg en andere partners werden verschillende producten en concepten ontwikkeld die aansluiten bij de thema’s in de serie.”

Lommel – pure energie – gaststad van ‘Crème de la Crème’

Ondernemend Lommel bleek voor VTM en Sylvester Productions precies die dynamische stad te zijn die alles in huis heeft voor de nieuwe reeks. Heel wat mooie plekjes van de stad werden afgelopen jaar omgetoverd tot een heuse filmset.

“Met een nieuw 300 ha groot industriepark, Kristalpark, wordt Lommel de toekomstige pleisterplaats van innovatieve bedrijven. De jaarlijks meer dan 1,2 miljoen toeristische overnachtingen beklemtonen de Lommelse aantrekkingskracht ver buiten de landsgrenzen. En als derde winkelstad van Limburg is het “funshoppen” ook in Lommel een begrip geworden. Bovendien vormt onze uitzonderlijk mooie omgeving met uitgesproken natuurlandschappen en ontspanningsmogelijkheden nog een extra troef. ‘Crème de la Crème’ kan er voor zorgen dat Lommel een hot spot wordt voor investeerders en toeristen”, aldus Peter Vanvelthoven, de burgemeester van Lommel.

Aanvullende acties en toeristische producten als extra’s

De kijkers krijgen ruimschoots de gelegenheid om de locaties uit de tv-serie te ontdekken tijdens een één- of meerdaags bezoek. Burgemeester Peter Vanvelthoven en schepen Toerisme Veronique Caerts lichten de nieuwe productontwikkeling toe:

  1. Ontdekkingskaart met fiets- en wandelroute  
    Twee routes in en rond Lommel leiden fietsers en wandelaars langs opnamelocaties en andere bezienswaardigheden, aangevuld met leuke weetjes en anekdotes van cast en crew. De kaart toont ook alle deelnemende horeca die de Crème de la Crème-ijscoupe serveren en biedt een blik achter de schermen van de productie.
    De ontdekkingskaart is voor 2,5 euro te koop bij het Toeristisch Onthaal Limburg – Lommel.
  2. Exclusieve ijscoupe
    Naar aanleiding van de nieuwe tv-serie zet de Lommelse horeca de Crème de la Crème-ijscoupe op de menukaart. Dit exclusieve ijsje is in overleg met de plaatselijke horeca gecreëerd. De glazen coupe zelf werd in het glasatelier van het Glazen Huis geblazen en is er nu ook te koop in de glasshop. De ijssmaken zijn samengesteld op basis van streekspecialiteiten. De ijscoupe bevat 1 bol vanille-ijs, 1 bol op basis van Lommelse koffielikeur en 1 bol op basis van Lommelse zandkoek. Het geheel is afgewerkt met een lang zandkoekje en een dulce de leche sausje.
  3. Toeristische arrangementen
    Wie het tweedaagse verblijfsarrangement in één van de vele vakantieverblijven in Lommel reserveert, krijgt allerlei extra’s: toeristische informatie over Lommel en omstreken, de ontdekkingskaart ‘Crème de la Crème’, toegangstickets voor het Glazen Huis, wandelkaarten van de Sahara en natuurlijk een Crème de la Crème-ijscoupe.
    Groepen kunnen een volledig verzorgd dagarrangement boeken, met onder meer een geleide stadswandeling, een lunch, de Crème de la Crème-ijscoupe en een geleid bezoek aan het Glazen Huis.
  4. ‘The game’: start je eigen ijssalon op
    GameHUB, een samenwerking tussen Limburgse en Brabantse scholen, ontwikkelde voor UNIZO Limburg een ondernemersspel dat een aanvulling is op de cursus bedrijfsbeheer in het hoger middelbaar en het hoger onderwijs. In het spel start je je eigen ijssalon op, leer je de kunst van het ijs maken en test je je managementvaardigheden.