Gedeputeerde Igor Philtjens wint de Tourism Ambassador Award 2018

18.12.2018 | # # # # # # 
Deel dit bericht
Tourism Ambassador Award

Met deze erkenning wil de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL een toeristische speler die een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd in de bloemetjes zetten. Daarmee neemt de hogeschool een traditie over van Maasmechelen Village, die deze Award-uitreiking in het verleden organiseerde. Dit jaar werd de Award overhandigd door Chloé Verbeeck, Miss Limburg 2019. Het beeldje – de Wereldburger – is een kunstwerk van de Limburgse Viviane Swennen.

Limburg op de wereldkaart
“Omdat er sinds 2011 geen award meer werd uitgereikt, hebben we voor de award van 2018 op de voorbije jaren teruggeblikt”, zeggen Agna Thys, opleidingshoofd Toerisme en Recreatiemanagement aan Hogeschool PXL en David Winkels, directeur Maasmechelen Village. “De winnaar, Igor Philtjens, heeft zowel economische als imago-impact gehad”, vervolgt Agna Thys. Onder impuls van gedeputeerde Philtjens nam het aantal toeristen toe met 20% en het aantal overnachtingen met 18%. Zowel Bokrijk als Toerisme Limburg werden gemoderniseerd en de aansluiting met de sector werd versterkt door een investerings- en professionaliseringsaanbod. Bovendien zette gedeputeerde Philtjens Limburg de laatste jaren op de wereldkaart. ‘Fietsen door het Water werd bijvoorbeeld bekroond op de World Landscape Architecture Awards in Australië en behaalde goud op de International Design Awards in Los Angeles en als kers op de taart, nam het meest gelezen tijdschrift, ‘Time Magazine’ het deze zomer op in haar top 100 van werelds meest fantastische plekken.

Het doet uiteraard plezier als je ziet hoe je gewaardeerd wordt. Deze award is als het ware een bevestiging dat de sector en ik klaar zijn om de volgende 6 jaar met het oog op de toekomst Limburg blijven te promoten. Ik ben een trotse Limburg Tourism Ambassador.

Vakmanschap en Generatie Z
Gekoppeld aan de uitreiking van de Tourism Ambassador Award organiseerden toerismestudenten van Hogeschool PXL een seminarie in het Kasteel van Bokrijk. Centrale vraag was hoe de toeristische sector kan inspelen op Generatie Z door middel van vakmanschap. Het belang van vakmanschap in onze regio en het belang van de nieuwste generatie als consument werden belicht. Inspirerende sprekers zoals Bart Lens, Tim Zeegers, Goodcamp en Geert Goffin gaven inzicht in hun manier van omgaan met vakmanschap en toerisme.

Lees het artikel in de krant (.pdf) of lees het artikel hier online.