Partners ontvangen Limburg Vakantiegids 2016

02.02.2016 | # # # 
Deel dit bericht
2-02-2016

De gloednieuwe Limburg Vakantiegids 2016 is er. Dit gratis bijhoudboek telt 300 pagina’s die inspireren om Limburg te ontdekken. 366 (!) dagen lang. De gids kwam tot stand dankzij de nauwe samenwerking tussen Toerisme Limburg vzw, alle Limburgse steden en gemeenten en toeristische ondernemers in Limburg. Om al deze partners voor hun engagement te bedanken, rukte het team van Toerisme Limburg vzw vandaag zelf uit om de gids persoonlijk aan alle partners te overhandigen – vers van de pers. “Dankzij de nauwe samenwerking met meer dan 170 publieke en private partners kunnen we onze toeristische troeven meer dan ooit verbinden en versterken. Logisch dus dat we alle partners vandaag in primeur laten kennismaken met hét vlaggenschip van Toerisme Limburg”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

De Limburg Vakantiegids is een combinatie van toeristische catalogus en reisgids. Hij overtuigt niet alleen toeristen om Limburg te bezoeken, hij gidst hen ter plaatse ook naar alle toeristische toppers. Grote sfeervolle foto’s, reportages, uitleg over de landschappen en regio’s, tips, weetjes, logiesadresjes, evenementen, voordeelbonnen voor dagattracties … het boek bundelt alle troeven van de provincie in 300 stijlvolle pagina’s. Igor Philtjens: “We kozen opnieuw voor een mooi ‘bijhoudboek’ dat het hele jaar door mensen kan inspireren. Niet alleen toeristen, maar ook Limburgers die zo hun eigen provincie beter leren kennen. De titel luidt: ‘De Vier Seizoenen van Limburg. Altijd Limburg!’ Dit sluit mooi aan bij onze doelstelling om Limburg te promoten als een 365-dagenbestemming. Met het schrikkeljaar dit jaar zelfs een 366-dagen-dagenbestemming. Door in te zetten op seizoensverlenging willen we meer instroom creëren, verspreid over het hele jaar.”

Nieuwigheden

De tweede editie van de gids bevat enkele opvallende nieuwigheden. De gids is nog gebruiksvriendelijker, toppers en nieuwe producten staan extra in de kijker, de online boekingsmodule maakt je verblijf boeken nog gemakkelijker en Gault&Millau serveert gastronomische insidertips. Het kindvriendelijke karakter van de provincie wordt extra onderstreept met een focus op gezinsactiviteiten. Limburgs talent Jenny Stieglitz ontwierp zoek-, doe- en ontdekpagina’s voor de kinderen. Om extra beleving toe te voegen kregen sommige foto’s een digitale laag waarmee je filmpjes activeert op je smartphone. Ten slotte komt er in het voorjaar ook voor het eerst een ingekorte versie van de Limburg Vakantiegids in het Engels, Frans en Duits.

Intense samenwerking

De Limburg Vakantiegids 2016 kwam opnieuw tot stand dankzij het succesvolle samenwerkingsmodel dat Toerisme Limburg vorig jaar lanceerde. Naast de deelname van de steden en gemeenten stapten ook de toeristische ondernemers massaal in. Het aantal private partners steeg zelfs met 50% ten opzichte van vorig jaar. Igor Philtjens: “Een resultaat van het succes van de vorige editie. Gemeenten en ondernemers zijn fier om deel uit te maken van dit verhaal. Bovendien zorgt de samenwerking voor schaalvoordelen. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten.”

Een succesnummer

Igor Philtjens: “Ik ben ervan overtuigd dat de Limburg Vakantiegids opnieuw een positieve invloed zal hebben op het toerisme voor onze provincie. Uit een onderzoek in augustus naar de Limburg Vakantiegids 2015 bleek dat bijna 1 lezer op 3 minstens 1 uitstap ondernam op basis van het boek. Meer dan 1 lezer op 5 had bij de bevraging al een meerdaagse vakantie in Limburg achter de rug. 12,6% plande bovendien op basis van het boek een verblijf in het najaar. Een bewijs dat de Limburg Vakantiegids ook een positieve invloed heeft op de seizoensverlenging. Opvallend was ook de hoge appreciatie over de kwaliteit van het boek: het kreeg een gemiddelde score van maar liefst 8,4 op 10.”

Toerisme is economie

De Limburg Vakantiegids 2016 verschijnt opnieuw in een oplage van 350.000 exemplaren. De volgende maanden wordt de gids gericht verspreid in Vlaanderen. In combinatie met andere mediacampagnes moet dit zorgen voor meer instroom van toeristen in Limburg. “Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Want meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Logisch dus dat we dit jaar opnieuw ons ‘vlaggenschip’ met trots lanceren.”

Haal je gratis exemplaar!

De Limburg Vakantiegids 2016 is vanaf 4 februari gratis verkrijgbaar in alle toeristische infokantoren van Limburg. Vanaf eind februari vind je hem ook terug bij de Limburgse fietscafés, logies, attracties en bibliotheken. Je kunt de gids ook online doorbladeren en bestellen op www.toerismelimburg.be

> Lees de artikels in de krant (.pdf)