Stop de leegloop van onze stadscentra

Deel dit bericht

We zien vandaag met lede ogen hoe onze stadscentra leeglopen, terwijl er aan de lopende band baanwinkels verrijzen. Vaak wordt het internet aangewezen als schuldige voor die leegstand. De realiteit is anders. De verschuiving naar onlineshoppen is nog maar pas begonnen. E-commerce neemt nog maar een beperkt marktaandeel in.

Winkels in stadscentra hebben het vooral moeilijker door de problemen met mobiliteit. Stadscentra worden almaar moeilijker bereikbaar, parkeren wordt steeds duurder. Om even te shoppen, nemen de mensen niet snel de trein of bus. Gemeenten moeten dus meer investeren in toegankelijkheid, bijvoorbeeld in pendelvervoer.

Parkeeroplossingen
Kleinere gemeenten van hun kant beseffen best dat zij – nog meer dan de aantrekkelijke grote winkelsteden – parkeren voor bezoekers makkelijker moeten maken. En dat ze de winkels bereikbaar moeten houden. Dat wil niet zeggen dat auto’s de stadscentra moeten ontsieren! Autovrije winkelstraten zijn de toekomst. We moeten wel creatief op zoek gaan naar oplossingen, zodat klanten dichtbij hun wagen kwijt kunnen.

Goed bereikbaar parkeren in de hoogte of de diepte kan helpen. Ook de opkomst van de zelfrijdende wagen – die ik al binnen een goede tien jaar verwacht – zal een grote impact hebben. Als parkeren niet langer een probleem is, verkiezen mensen opnieuw bruisende stadscentra boven eindeloze stroken baanwinkels.

Naar een zondagsopening
Voor velen is winkelen ook een vorm van ontspanning is. Dan hebben we het over de economie van de vrije tijd. Een gezonde mix van bekende ketens, lokale ondernemers met eigen accenten en aantrekkelijke horecazaken en terrassen is noodzakelijk. Ook … op zondag.

De tijd dat alle winkels gesloten zijn op zondag, is voorbij. Vandaag kopen mensen de klok rond bij internetwinkels. Die zijn 24/24 open. Daar kun je als fysieke winkel alleen tegenop met gezelligheid. Maar er blijft weinig tijd voor gezelligheid over, als je de hele week gaat werken. En je favoriete winkels net dicht zijn, wanneer jij vrij hebt.

Op het ritme van de klant
Uiteraard hebben zelfstandige ondernemers ook recht op rust. Willen we de weekendactiviteit versterken? Dan moeten we in de week meer rustdagen creëren. Net als de horeca, moet ook de handel het ritme van de klanten volgen. Die handel kan het alleen halen van het internet, wanneer ze pure, echte ervaringen aanbiedt. Waarbij shoppen prettig is. En waarbij de klant het juiste product vindt, in plaats van het generieke product dat grote ketens en het internet ons soms opdringen.

Ontspannen mensen spenderen meer. Daar moeten stadscentra op inzetten!

“Ik ben er overigens van overtuigd dat er binnen dit en tien jaar effectief zelfrijdende wagens op onze wegen zullen verschijnen. Hebben wij al over onze mobiliteit en onze ruimtelijke ordening in dat licht nagedacht?”

Ik wil mijn visie op Limburg delen en schets mee voor Limburg

Schets je mee?

Wil je graag nog meer lezen over mijn visie op Limbruggen?

Bestel het boek