Beleidsverklaring 2015 Philtjens: Eén sterk, sociaal en duurzaam Limburg

19.11.2014 | # # # # # # # # # # # # # 
Deel dit bericht
provincie beleidsverklaring

Op maandag 17 november legde Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur & Erfgoed zijn beleidsverklaring af voor de provincieraad. De klemtonen van het beleid voor 2015 werden toegelicht. “Alleen ga je snel, samen raak je verder. Daarom leggen we zoveel mogelijk bruggen met andere partners, over de grenzen en beleidsdomeinen heen. We versterken onze cultuurhuizen, maken Bokrijk nog meer gezinsvriendelijk en zorgen voor meer toeristen in onze regio. Met als resultaat: extra inkomsten en meer werk-gelegenheid.”, liet gedeputeerde Igor Philtjens optekenen.

Naar jaarlijkse traditie licht elke gedeputeerde van de provincie Limburg zijn of haar beleidsprioriteiten toe aan de provincieraad. De raad krijgt vervolgens de kans om de gedeputeerde vragen te stellen over diens keuzes. Gisteren was gedeputeerde Igor Philtjens aan de beurt. “We zorgen voor meer toeristen in onze regio, maken Bokrijk nog meer gezinsvriendelijk en versterken onze cultuurhuizen. Met als resultaat: extra inkomsten en meer werkgelegenheid.”, vat Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur & Erfgoed, samen.

Verbinding met Brussel

“57 minuten. Dat is volgens mijn gps de tijd die ik nodig heb om de afstand Hasselt-Brussel af te leggen. Maar als straks de bevoegdheid cultuur overgaat in Vlaamse handen, hoe lang moeten we dan over het traject doen? Welke route moeten we dan volgen? Zullen we nog wel op onze bestemming geraken?”, aldus de openingszin van gedeputeerde Igor Philtjens.

De gedeputeerde is ambitieus maar niet blind voor de huidige situatie. “Natuurlijk moeten we in tijden van crisis ook op de centen letten. Daarom wordt onze focus scherper. We investeren waar de toegevoegde waarde het grootst is. Met andere woorden: gericht investeren, maximaal versterken en écht verbinden. Drie toetsstenen voor al mijn beleidsactiviteiten.”

Toerisme

“1 % omzetstijging in de vrijetijdseconomie levert 100 directe en 50 indirecte jobs op. Daarom willen we de instroom van toeristen verhogen. Via weersonafhankelijke belevingen, die bijdragen tot een 365-dagenseizoen. Via de wijdverspreide Limburg Vakantiegids en een voortzetting van de succesvolle ‘Dit noemen wij’-imagocampagne die ook gericht is op de Limburgers zelf. Maar ook via verdere ontwikkeling, onderhoud en vermarkting van het fietsroutenetwerk. We helpen onze toeristische ondernemers om verder te professionaliseren en ontwikkelden een uniek samenwerkingsmodel met de 44 Limburgse gemeenten.

Cultuur en erfgoed

Cultuur is een sociale, economische en intellectuele hefboom. Cultuur brengt mensen samen en zorgt voor welzijn. De provincie blijft inzetten op cultuur om iedereen van een kwalitatief hoogstaand aanbod te laten genieten. Daarom doen we verder met het bewaren en uitbouwen van ons provinciaal erfgoed en blijven we investeren in een rijk, kwalitatief, toegankelijk en toekomstgericht cultuuraanbod. Ten derde zetten we in op een toekomstgericht klimaat van creativiteit via subsidies, begeleiding van Limburgse talenten en verbindingen tussen cultuur en economie, educatie, wetenschap, maatschappij en toerisme.

Domein Bokrijk

Het unieke erfgoed willen we belevingsvol, weersonafhankelijk en innovatief ontsluiten. Het project ‘bokrijk brandmerkt (BKRK)’ vertaalt tien soorten vakmanschap naar een hedendaagse context en via een educatieve indoorruimte bouwen we verder aan een openluchtmuseum met slechtweergarantie. De organisatie van kinderkampen draagt bij tot de verdere uitbouw van het kindvriendelijke karakter.”

Toekomst voor Limburg

Afsluiten deed gedeputeerde Igor Philtjens door te verwijzen naar de uitspraak van Steve Jobs over ‘connecting the dots’ en hoe hij juiste verbindingen wil leggen. “Een sterk Limburg is een Limburg dat haar lot in eigen handen neemt.”, klonk het strijdvaardig. “De toekomst is wat we er zelf van maken, samen.”

> Lees de artikels in de krant (.pdf)