Bijna één miljoen bezoekers voor domein Bokrijk in 2015

09.01.2016 | # # # # 
Deel dit bericht
9-01-2016

Vorig jaar telde het domein Bokrijk bijna een miljoen bezoekers, 6 % meer dan in 2014. Het openluchtmuseum kreeg 300.000 mensen over de vloer, een stijging van 6 %.

lgor Philtjens, voorzitter van het domein Bokrijk en gedeputeerde bij de provincie, wil Bokrijk moderniseren, maar de authenticiteit bewaren. “Voorwerpen die de authenticiteit van het domein ondergraven, moeten weg. Er is een nieuwe stijl ontwikkeld die toch helemaal Bokrijk is. Nieuwe, kindvriendelijke overzichtspanelen, de huisjes en hun omgeving zullen naar deze nieuwe stijl en meer authentiek ingericht worden. We lanceren een campagne met nieuwe beelden, waarin we het eigentijdse karakter van ons museum in de verf zetten. De bezoeker werpt een blik op het verleden, maar met een kijk vanuit het heden. Dat is belangrijk om het verleden beter te begrijpen.”

Ook de gratis speeltuin zal renovatiewerken ondergaan. Dit vooral voor de veiligheid van de spelende kinderen. Een nieuwe uitkijktoren zal ervoor zorgen dat hulpverleners de hele speeltuin in de gaten kunnen houden.

Voor Philtjens is het domein Bokrijk voortaan geen domein meer, maar een park. “Met een gedeelte dat voor iedereen gratis toegankelijk is en het openluchtmuseum, dat betalend is”, zegt Philtjens.

Domein Bokrijk langer open

Naast de verlengde opening in het najaar – tot september – zal het openluchtmuseum voortaan ook tijdens de periode tussen de Winterdagen en de krokusvakantie open zijn voor bezoekers. Uit deze veranderingen blijkt het idee van Philtjens om Bokrijk het hele jaar door toegankelijk te maken. “Op laagdagen worden de prijzen gereduceerd tot twee euro voor iedereen ouder dan dertien en is de toegang gratis voor iedereen die jonger is. Ook de parking is dan gratis.”

Record

Bijna een miljoen bezoekers op de teller in 2015 en zo’n 300.000 mensen die het openluchtmuseum bezochten. Het was een topjaar. Het deelconcept De Sixties was goed voor bijna 60.000 bezoekers, of 32 % meer dan in 2011.

Winterland, dat maar enkele weken duurt, trok in 2015 vijftigduizend bezoekers. Dit is 50 % meer dan het jaar voordien. Tot slot spelen, volgens Philtjens het weer, het concept, de vernieuwing, en de grote belevingswaarde een belangrijke rol in de toename van het aantal bezoekers in domein Bokrijk.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)