Logeren in Vlaanderen Vakantieland: voor de tweede keer op rij belangrijke trigger in het boeken van vakantie in Vlaanderen

05.02.2015 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
Logeren in Limburg

De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland was in 2014 voor de tweede keer op rij een belangrijke trigger in het boeken van vakantie in Vlaanderen. Volgens het redemptieonderzoek 2014 bedroeg de hierdoor gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W.) of het macro-effect van de boekingen 49,7 miljoen euro. Voor Limburg is dit naar schatting 25,8 miljoen euro, een stijging van meer dan 3 miljoen euro ten opzichte van 2013. De marketing door Logeren in Vlaanderen Vakantieland leidde in 2014 tot 106.013 boekingen in totaal. Dat is het hoogste aantal ooit. Maar liefst 52% of 55.127 van deze boekingen betrof een vakantie naar Limburg.

Tabel 1. Totaal macro-effect na extrapolatie en vergelijking met 2013

Totaal macro-effect na extrapolatie en vergelijking met 2013

Unieke publiek-private samenwerking met de Vlaamse provincies

Dit is goed nieuws voor de Vlaamse provincies en vzw Logeren in Vlaanderen, die instaan voor de promotie van adverterend vergunde logies in Vlaanderen onder de noemer “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Sinds de taakverdeling in 2012 tussen overheden in Vlaanderen (de “interne staatshervorming”) zijn de Vlaamse provincies bevoegd voor de promotie in Vlaanderen. Via Logeren in Vlaanderen investeren de Vlaamse provincies jaarlijks in totaal 840.000 euro in de campagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme en de kampeersector, dragen in belangrijke mate bij (540.000 euro in 2015).

De investering van Toerisme Limburg vzw en de Limburgse adverteerders in de campagne ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ leverde in 2014 een extra omzet van 25,8 miljoen euro op voor de vrijetijdseconomie in Limburg, een stijging van 15 % t.o.v. 2013. “Deze campagne is opnieuw een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een goede samenwerking tussen overheid en private sector kan opleveren voor onze ondernemers. Toerisme Limburg ondersteunt ‘logeren in Vlaanderen Vakantieland’ zowel met financiële middelen als met mankracht en ik ben dan ook tevreden dat deze investering rendeert voor de Limburgse vrijetijdseconomie” , zegt de Limburgse gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed Igor Philtjens.

Vlaanderen Vakantieland op Eén

De Vlaamse provincies investeren ook jaarlijks 484.000 euro (incl. BTW) in het VRT-programma Vlaanderen Vakantieland op Eén. “Wij betreuren het dan ook dat er aan het format van dit ruim bekeken tv-programma zou geraakt worden. Het programma is onderdeel van het merk Vlaanderen Vakantieland en daarom zou het verdwijnen ervan een negatieve impact kunnen hebben op de goede economische resultaten en dat moeten we te allen prijze vermijden”, laat gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens weten naar aanleiding van recente persartikels.

Zuurstof voor de ondernemers

“We halen alles uit de kast om onze toeristische ondernemers extra zuurstof te geven. Ook de komende jaren blijft Toerisme Limburg vzw als provinciale overkoepelende organisatie investeren in de samenwerking met de private sector. Niet enkel samen met de andere Vlaamse provincies in de vzw ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’, maar ook en vooral met eigen initiatieven en campagnes. Zo kunnen we in en buiten Vlaanderen blijven hameren op de kwaliteit van het Limburgse toeristische aanbod. En op die manier de omzet van onze logiesuitbaters, én van de vrijetijdseconomie in haar geheel, blijven stimuleren”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.