Limburgse toeristische sector tevreden over zomervakantie

30.08.2019 | # # # # # 
Deel dit bericht

Van hitterecord met code rood tot fris en regenachtig herfstweer. De af en toe uitzonderlijke weersomstandigheden hebben toeristen deze zomervakantie niet weerhouden om naar Limburg te komen, integendeel. Meer dan ooit kon Limburg haar sterke troeven uitspelen, haar ‘vele gezichten’: ons uitgebreid en gevarieerd toeristisch aanbod. Bij mooi weer zorgden de buitenattracties voor het nodige vakantieplezier. Bij wisselvallig weer zochten onze gasten vooral de binnenattracties op. Volgens een uitgebreide steekproef van Toerisme Limburg bij 175 logies is de toeristische sector in het algemeen erg tevreden over de vakantiemaanden juli en augustus.

Verblijfstoerisme scoort opnieuw goed

Uit de bevraging van Toerisme Limburg blijkt dat de verblijfssector deze zomer goed scoorde. Naar schatting waren er in juli en augustus 1,4 miljoen overnachtingen, goed voor 138 miljoen euro omzet. Wat volledig in lijn ligt met de goede cijfers van vorig jaar. Verblijfsgasten uit alle windstreken vonden hun weg naar Limburg. De belangrijkste herkomstregio blijft Vlaanderen, met West-Vlaanderen op kop, op een afstand gevolgd door Nederland. Volgens Toerisme Limburg zijn bijna negen op tien logiesuitbaters tevreden over de voorbije zomermaanden, omdat ze evenveel of zelfs meer boekingen noteerden dan in 2018. Gemiddeld hadden de logies een bezettingsgraad van bijna 70 procent. Vooral de vakantieparken en de jeugdlogies waren zo goed als volzet. Maar ook de campings en de vakantiewoningen lagen met 72 procent bezetting goed vol. Samen met de B&B’s zijn de vakantiewoningen de sterkste stijgers, met acht procent meer bezetting dan vorige zomer. Het wispelturige zomerweer speelde ook last-minute boekingen in de hand: twee op tien uitbaters kreeg meer last-minutes dan in 2018.

Binnen- en buitenattracties vullen elkaar aan

Ook de uitbaters van grote toeristische attracties zijn overwegend positief volgens Toerisme Limburg. Zeven op tien mocht de voorbije zomervakantie evenveel of meer bezoekers verwelkomen dan vorig jaar. Limburg heeft een groot, complementair aanbod aan binnen- en buitenattracties. Er is voor ieder wat wils en altijd iets te beleven, ongeacht het weer. Bij Toerisme Limburg speelden we daar bijvoorbeeld ook op in via onze online zomercampagne ‘Wa gaan we doen?’, die op het einde van de zomer bijna een miljoen potentiële toeristen zal hebben bereikt. Bij mooi weer waren vooral de buitenattracties in trek. Dat beamen de uitbaters van het Blotevoetenpad in Zutendaal, de Fluisterboten in Dilsen-Stokkem en het waterparadijs Wilhelm Tell in Oudsbergen. Ook Bokrijk noteerde een hoog bezoekersaantal dankzij het fantastische aanbod rond Bruegel. Het hele park kreeg in juli en augustus 312.000 bezoekers over de vloer, in het Openluchtmuseum waren er dat 40% méér dan vorig jaar. Bij wisselvallig weer trokken vakantiegangers vooral richting de binnenattracties, zoals de Kattevennen-Cosmodrome, het TODI duikcentrum of de Loonse Stroopfabriek. Attracties met zowel een binnen- als buitenaanbod, profiteerden dubbel. Dat bevestigen bijvoorbeeld LAGO Pelt Dommelslag en de zwemparadijzen van Center Parcs.

Geliefde fietsbestemming lokt ruim één miljoen fietsers

Naast de brede variatie aan attracties blijft het fietsroutenetwerk langs de prachtige Limburgse landschappen natuurlijk de grootste troef van de provincie. Meer dan één miljoen fietsers sprongen de voorbije zomervakantie in het zadel om Limburg te verkennen via het fietsroutenetwerk, een stijging van 11 procent. Vooral ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland was erg populair. Ruim 122.000 fietsers kwamen de nieuwe fietsbeleving van Toerisme Limburg in juli en augustus ontdekken. In totaal staat de teller bij knooppunt 272 nu op bijna 165.000 fietsers sinds de opening half juni. Ook het door TIME Magazine bekroonde ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk, de eerste fietsbeleving van Toerisme Limburg, was deze zomer geliefd bij fietstoeristen. In de vakantieperiode passeerden er 86.000 fietsers, zes procent méér dan vorige zomer. Dat brengt het totaal nu op bijna 730.000 fietsers sinds de opening in 2016. Onze nieuwe fietsbelevingen zijn een groot succes en brengen een positief effect teweeg voor héél Limburg. Ze zetten onze provincie op de kaart als innovatieve fietsbestemming en versterken onze vrijetijdseconomie. Dat bevestigen ook de toeristische ondernemers, die invloed merken op hun bezetting, fietsverhuur, enz.

Ook extra inspanningen na de zomer

Het was een zomervakantie vol uitersten. Van drie hittegolven en maxima boven de 40 graden tot regenachtig herfstweer. Maar dat kon de Limburgse toeristische sector niet deren. Het is fijn om te zien dat het harde werk van de toeristische sector om onze gasten een fijne zomervakantie in Limburg te bezorgen, loont. Na de zomer valt het toerisme in Limburg zeker niet stil. Ook buiten de vakantieperiodes levert Toerisme Limburg samen met de sector inspanningen om Limburg extra in de kijker te zetten. Sinds enkele jaren zetten we sterk in op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Daarom brengen we onder andere eind deze week nog een najaarsbijlage uit in hoge oplage. Zodat de bedden van onze ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen.

Lees de artikels in de krant (.pdf)