Limburgs toerisme scheerde hoge toppen in 2018

31.03.2019 | # # # # # 
Deel dit bericht
Toerisme Limburg

De Limburgse toeristische sector scheerde hoge toppen in 2018. Dat blijkt uit de cijfers van Toerisme Vlaanderen, die Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts vandaag onthulde. We gaan verder op de positieve koers die we varen sinds 2014. We zijn enorm blij dat we de stijgende trend het voorbije jaar opnieuw konden bestendigen. Dankzij de inspanningen van Toerisme Limburg en vooral dankzij het harde werk van de toeristische sector zelf.

De resultaten zijn gebaseerd op de voorlopige cijfers van Federale Overheidsdienst Economie. Uit de eerste analyses blijkt dat in 2018 1,4 miljoen toeristen incheckten in Limburg: 99.000 of 8% meer dan in 2017. Het aantal toeristische overnachtingen dat zij samen genereerden, klokte af op 4,3 miljoen: 234.000 of 6% meer dan in 2017. Die extra overnachtingen betekenen een extra economische return voor Limburg. De totale omzet voor het verblijfstoerisme komt zo neer op 423 miljoen euro in 2018.

Limburg als populaire dichtbijbestemming
Sinds een paar jaar is de dichtbijvakantie in opmars. Een toeristische trend die zich ook omwille van de actuele klimaatproblematiek duidelijk verderzet. Steeds meer mensen boeken een verblijf dichter bij huis. Ook in Limburg tekent die tendens zich zichtbaar af. Het aantal ontvangen toeristen uit eigen land groeide in 2018 met 8% ten opzichte van 2017. In totaal komt zelfs 61% van de gasten die in Limburg inchecken uit België. Maar ook bij buitenlandse gasten is Limburg intussen een populaire dichtbijbestemming. Het aantal buitenlandse aankomsten steeg in 2018 met 10%. Daarbij staan onze buurlanden op kop. Maar liefst 20% van de gasten die vorig jaar in Limburg incheckten, komen uit Nederland. Gevolgd door Duitsland met 7%. Dat zijn na Vlaanderen de twee doelgebieden waarop Toerisme Limburg actief inzet.

Ook zakentoerisme zit in de lift
Niet alleen vrijetijdstoerisme deed het opvallend goed vorig jaar, maar ook zakelijk toerisme zit duidelijk in de lift. Binnen zakelijk toerisme zien we vooral een stijging in de MICE-markt (+22% aankomsten en +20% overnachtingen in 2018), het segment waarop we via ons Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB) verder inzetten. De positieve cijfers bewijzen dat het initiatief van Toerisme Limburg om in 2016 het BLCB op te richten zijn vruchten afwerpt. En bevestigen dat dit een interessante groeimarkt is voor Limburg met nog heel wat potentieel.

Seizoensverlenging is een feit
Inzetten op zakelijk toerisme is slechts één van de inspanningen die Toerisme Limburg sinds de vorige legislatuur levert om het toeristisch seizoen bewust te verlengen. We focussen niet enkel op het hoogseizoen. We positioneren Limburg als een bestemming waar elk seizoen iets te beleven valt. Daarmee mikken we op meer gasten verspreid over het hele jaar. Zodat de bedden van de toeristische ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen. Die insteek slaat duidelijk aan. In 2018 tekenden zowel het hoog-, midden- en laagseizoen groeicijfers op. In het volledige laagseizoen (januari-maart en oktober-december) noteerde Limburg zelfs een stijging van 11% op de aankomsten en 9% op de overnachtingen. Met de maand november als uitschieter: 29% meer aankomsten en 17% meer overnachtingen dan in 2017.

Verdergaan op de ingeslagen weg
Toerisme Limburg is vastberaden om op de ingeslagen weg verder te gaan. Na de sluiting van Ford Genk in 2014 maakte het provinciebestuur de bewuste keuze om versneld in te zetten op de vrijetijdseconomie. Dat blijkt nu de juiste keuze.

Sindsdien zien we een stijging van 30% meer aankomsten en 25% meer overnachtingen in Limburg. Een resultaat van intense samenwerking met de sector, een mooie beloning voor de inspanningen van onze toeristische partners en een positief signaal voor onze vrijetijdseconomie. Toerisme is vandaag meer dan ooit een speerpuntsector, die zorgt voor heel wat jobs in Limburg. Die dynamiek moeten we vasthouden. Want om meer impact te genereren, moeten we samen blijven investeren. Niet alleen in bestemmingspromotie en fietsbelevingsprojecten, maar ook in de mensen die dagelijks in het veld staan.