Limburg almaar populairder als fietsparadijs

21.08.2017 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
Fietssparadijs Limburg

In de eerste zeven maanden van dit jaar trok het fietsroutenetwerk 14 procent meer fietsers aan dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral ‘Fietsen door het Water’ was een grote publiekstrekker. Dat blijkt uit cijfers van het Kenniscentrum van Toerisme Limburg. “We telden dit jaar al ruim 1,3 miljoen fietsers. Daarmee is het fietsroutenetwerk een grote meerwaarde voor de Limburgse vrijetijdseconomie. Meten is weten. Daarom investeerden we in nieuwe, digitale fietstellers om de populariteit van het volledige routenetwerk nog beter te monitoren. En voerden we een grootschalig fietsonderzoek uit”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Al meer dan 1,3 miljoen fietsers dit jaar

Het fietsroutenetwerk is één van de voornaamste toeristische troeven voor het fietsparadijs Limburg. In de eerste zeven maanden van dit jaar passeerden er al meer dan 1,3 miljoen fietsers. Een spectaculaire stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral ‘Fietsen door het Water’ aan knooppunt 91 in Bokrijk lokte al heel wat fietstoeristen naar Limburg. Igor Philtjens: “Al meer dan twintig jaar zijn we koploper in het knooppuntfietsen. Maar om koploper te blijven moeten we blijven investeren en innoveren. Niet enkel in kwaliteit, comfort en veiligheid maar ook in beleving. Daarom zetten we nu in op innovatieve fietsbelevingen, zoals Fietsen door het Water. En dat werkt. Want sinds de opening eind april 2016 staan er al ruim 260.000 fietsers op de teller. Die impact is niet alleen voelbaar op de locatie zelf maar ook in de hele regio. Zo noteren we stijgingen tot 20% meer fietsers op de tellers in de wijde omtrek.”

 State-of-the-art meetsysteem meet populariteit

Om de populariteit van het fietsroutenetwerk nog beter te monitoren, installeerde de provincie begin april een digitaal telsysteem. Het nieuwe systeem bestaat uit 15 permanente tellers, geplaatst op druk bereden gedeeltes van het netwerk. En 15 mobiele tellers, die wekelijks worden verplaatst. Zo kan Toerisme Limburg over een periode van twee jaar het gebruik van het volledige netwerk van het Limburgse fietsparadijs in kaart brengen. De nieuwe digitale tellers vervangen het oude analoge telsysteem. En maken meer gedetailleerde analyses van de impact van het fietstoerisme mogelijk. “Het fietsroutenetwerk is ook de ‘hard-ware’ voor andere toeristische producten. Daarom is het belangrijk om nog meer kennis te winnen over het gebruik ervan,” zegt Igor Philtjens, “Zo kunnen we niet alleen gerichter inzetten op het comfort en de beleving van fietsers. Maar ook makkelijker trends vaststellen en toeristische promotie bijsturen.”

 Resultaten van het grootschalig fietsonderzoek

Het Kenniscentrum van Toerisme Limburg voerde ook een grootschalig onderzoek uit bij meer dan 5000 fietsers op het fietsroutenetwerk. Daaruit blijkt dat knooppuntfietsen nog steeds erg in trek is. Maar liefst 70 procent volgt een knooppunttraject. En voor de fietsvakantiegangers loopt dit percentage op tot meer dan 90%. Vooral de Limburgers zelf trekken eropuit om hun eigen streek tijdens een fietstocht of -daguitstap beter te leren kennen, gevolgd door de Antwerpenaren en toeristen uit Vlaams-Brabant. De fietsvakantiegangers, die hun fietstocht koppelen aan een overnachting komen dan weer voornamelijk uit West-Vlaanderen, gevolgd door Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Nederland.

Doorsnee profiel van de fietser op het routenetwerk

Het doorsnee profiel van de recreatieve fietser op het Limburgse routenetwerk volgens de enquête: tussen de 50 en 64 jaar oud, fietst het vaakst per twee, met een elektrische fiets, over een gemiddelde afstand van 45 km en geeft gemiddeld 27,63 euro per fietstocht uit. “Bijna 90 procent van de fietsers pauzeert twee tot drie keer per fietstocht. Voornamelijk om iets te eten of drinken bij een lokale horecazaak. Zo creëert het fietstoerisme omzet en jobs bij vele toeristische ondernemers”, voegt Igor Philtjens toe.

Mooie natuur als hoofdreden voor fietstocht in Limburgs fietsparadijs

Maar fietsers stoppen niet alleen om iets te eten of drinken. Ze pauzeren ook om even te rusten of te genieten van de omgeving. Het aantrekkelijke landschap en de mooie natuur zijn bovendien de hoofdredenen voor een fietstocht in Limburg. Daarnaast vormt de kwaliteit van het fietsroutenetwerk een belangrijke motivatie. Twee factoren die zonder twijfel bijdragen aan de algemene tevredenheid van de ondervraagde fietsers. In totaal was niet minder dan 98 procent tevreden over zijn of haar fietstocht in Limburg. “Door te blijven innoveren en investeren in ons fietsroutenetwerk, blijven we Limburg op de kaart zetten als fietsbestemming bij uitstek,” besluit Igor Philtjens.

Lees de artikels in de krant (.pdf)