Toeristische sector Limburg positief over eerste zomermaand

31.07.2015 | # # # # 
Deel dit bericht
31-07-2015

De zomer van 2015 verloopt positief voor de toeristische sector in Limburg. Uit een tussentijdse peiling van Toerisme Limburg blijkt dat 84% van de Limburgse logiesuitbaters en 90% van de attracties het in juli even goed of beter doen dan dezelfde maand in 2014. We hebben veel inspanningen gedaan om Limburg het hele jaar door te profileren als een ideale vakantiebestemming, ook in de zomer. Dus het doet veel plezier dat de sector zo’n positieve cijfers kan voorleggen. Omdat juli en augustus goed zijn voor 1/3e van de overnachtingen op jaarbasis, is het economisch een zeer belangrijke periode voor de toeristische sector.

Juli positief voor logies, attracties en evenementen
Van de bevraagde logiesuitbatingen geeft 36% aan dat ze in juli eenzelfde bezettingsgraad noteren als vorig jaar. 48% zegt beter te doen. De twee Center Parcs (Erperheide in Peer en Vossemeren in Lommel) noteren een bezetting van 90%. Center Parcs Erperheide is volledig volzet van 15 juli tot 15 augustus. De laatste twee weken van de zomer zijn er wel nog mogelijkheden om een gezinsvriendelijk verblijf te boeken in het vakantiepark in Peer. Molenheide in Houthalen-Helchteren heeft een bezetting van meer dan 80%.

42% van de ondervraagde attracties geeft aan even goed te doen, en 48% zegt beter te doen dan vorig jaar. Voor Bokrijk is de maand juli even goed als vorig jaar en dit dankzij de zomerprogrammatie met onder andere de Bokrijkdagen op zondag. Maasmechelen Village, Plopsa Indoor, Zwemparadijs Dommelslag, Blotevoetenpad en C-Mine noteren sterke stijgingen.

20 van de 23 bevraagde terugkerende evenementen noteren positieve cijfers in juli 2015. Uitschieters zijn: Afro-Latino festival in Bree, het Lachfestival in Houthalen en de 30.000 aanwezigen op het WK BMX in Zolder, dat voor heel wat internationale bezoekers en verblijfstoeristen heeft gezorgd. 1 op 5 logiesuitbaters die deelnamen aan de steekproef geeft aan gasten te hebben ontvangen vanwege het WK BMX. Dat bewijst het belang van internationale evenementen en van het circuit van Zolder als een belangrijke schakel in Fietsparadijs Limburg, waarvan we in 2015 het 20-jarig bestaan vieren.

Verwachtingen zomer
88% van de bevraagde logiesuitbaters schat dat de zomer van 2015 een even goed of beter resultaat zal hebben dan de zomer van 2014. (47% zegt even goed, 41% zegt beter). En 2014 was met de grootste stijging sinds 1999 wat betreft het aantal overnachtingen al een zeer goed jaar voor het verblijfstoerisme, zo blijkt uit de voorlopige overnachtingscijfers van FOD Economie. Van de bevraagde Limburgse attracties geeft 95% aan dat ze verwachten dat de zomer van 2015 even goed (38%) of beter (57%) zal zijn dan die van 2014.

Met de mooie landschappen, kwalitatieve binnen- en buitenattracties en brede keuze aan logiesfaciliteiten hebben we een geschikt aanbod voor elke toerist, ongeacht het reisgezelschap, budget of het weertype. Daarom kunnen we Limburg 365 dagen per jaar promoten als een ideale vakantiebestemming. De Limburg Vakantiegids, die we dit jaar op 350.000 exemplaren verdeelden, heeft als doelstelling de toeristen in contact te brengen met de vele troeven die Limburg heeft, om zo de verblijfsduur in Limburg te verlengen en de bestedingen van de toeristen te verhogen.

Meer Limburgers, meer last minute boekers en meer online trafiek
Toerisme Limburg merkt de verhoogde interesse in Limburg ook aan de bezoekcijfers van de website www.toerismelimburg.be, die in juli bijna 100.000 unieke bezoekers telde, het hoogste aantal op maandbasis ooit. Dit vanwege de intensieve campagnes in Vlaanderen en Nederland, maar ook specifiek in Limburg.

Van de bevraagde logiesuitbaters geeft 15% aan deze zomer meer Limburgers als gast te hebben. Dus ook de campagne van Toerisme Limburg om meer Limburgers te overtuigen een vakantie of daguitstap te ondernemen in de eigen provincie heeft een positief effect. Dat is niet enkel goed voor het rendement van de toeristische ondernemers, we creëren ook extra toeristische ambassadeurs voor Limburg.