Inkorting zomervakantie verontrust toeristische sector

03.05.2013 | # # # # 
Deel dit bericht
Grote Markt in Hasselt

Grote vakantie van negen naar zes weken

De CD&V lanceerde een voorstel om de jaarlijkse grote vakantie met drie weken in te korten. Vanuit de zorg voor hun gasten en vanuit economisch opzicht reageert de toeristische sector hierop verbaasd en afwijzend.

Limburgs Gedeputeerde voor Toerisme Igor Philtjens:

“Hoe kan het dat in tijden van crisis en faillissementen, ook in het toerisme, zo’n voorstel tot verkorting van de zomervakantie de wereld wordt ingestuurd? Dit heeft niet enkel nefaste gevolgen voor de verblijfssector, maar ook voor de totale recreatiesector. Een sector die in Limburg goed is voor 1,1 miljard omzet per jaar en 25.000 arbeidsplaatsen. En dus een speerpunt in de Limburgse economie. Is het economische effect van dit voorstel op de vrijetijdseconomie onderzocht?”

Dit versterkt de effecten van de crisis in weersgevoelige sector

Het toerisme in Limburg is ook afhankelijk van het goede weer, ondanks initiatieven zoals de Limburg Vakantiepas. Na twee minder goede zomers komt zo’n voorstel niet goed aan bij de Limburgse toeristische sector, die gekenmerkt is voor een groot aantal openluchtrecreatieve bedrijven. Immers: negen weken zomervakantie verlagen net het weerrisico voor deze bedrijven, m.a.w. negen weken hoogseizoen is een hogere kans op enkele weken mooi weer en dus een betere risicospreiding dan slechts zes weken.

Arbeidsintensieve sector

Daarbij is het verblijfstoerisme een zeer arbeidsintensieve sector. Met 25.000 tewerkgestelden goed voor 9% van de arbeidsplaatsen in Limburg. Hoe beter de spreiding in tijd van de toeristen, hoe stabieler de kosten en personeelsinzet van de bedrijven. En dat verlaagt de risico’s voor ondernemers, en verhoogt hun winstmarges.

Leve de rust en de stilte

Een betere spreiding garandeert bovendien een betere beleving voor de toeristen, een betere prijs en een betere service. Een kortere vakantieperiode zal meer concentratie betekenen, met mogelijk als gevolg de ontwikkeling van massatoerisme, iets waar we ons in Limburg, geliefd voor de stilte en de rust, voor hoeden.

Economisch model onder druk

Limburg moet zich wapenen voor een toekomst zonder Ford Genk. Het toerisme en de vrijetijdseconomie werden in het SALK-rapport aangewezen als belangrijke sectoren die mede die heropbloei kunnen realiseren. Nu reeds goed voor 1,1 miljard omzet, en zeer gericht op export.

“Net daarom is het belangrijk om dit soort ideeën niet lukraak te lanceren, maar eerst het nodige voorbereidend onderzoek te voeren. Alle cijfermateriaal is ter beschikking om iedereen in te lichten over het feit dat toerisme economie is. We kunnen immers niet toelaten dat op deze manier een belangrijke economische sector schade wordt toegebracht.” stelt gedeputeerde Igor Philtjens.