Belgisch Limburg, Luik en Nederlands Zuid-Limburg promoten samen culinair toerisme

21.02.2013 | # # # # # # 
Deel dit bericht
Euregio

Vandaag klonk het startschot van de campagne ‘Bourgondisch genieten in het Hart van Europa’. Deze campagne wil de culinaire en toeristische troeven van het gebied tussen Hasselt, Luik en Valkenburg in de kijker zetten. Dit euregionale gebied onderscheidt zich namelijk niet alleen door haar gezamenlijk verleden maar ook door haar enorme rijkdom aan streekproducten, culinaire en toeristische mogelijkheden. De gedeputeerden Igor Philtjens (Belgisch Limburg), Paul-Emile Mottard (Luik) en Twan Beurskens (Nederlands Limburg) lanceerden onder meer de mobiele site m.hartvaneuropa.eu. Die moet de bezoeker inspireren en wegwijs maken in het bourgondische Hart van Europa. Via de Facebook-pagina www.facebook.com/theheartofeurope blijf je op de hoogte van al wat er op culinair vlak de komende maanden te gebeuren staat.

Château Neercanne in Maastricht, het kader kon niet symbolischer zijn voor de lancering van een euregionaal project ter promotie van het culinair toerisme. Het terrassenkasteel ligt letterlijk op de grens tussen Belgisch en Nederlands Limburg en was ooit nog het decor voor topoverleg naar aanloop van het Verdrag van Maastricht. Vandaag huisvest het kasteel een sterrenrestaurant.

En laat dat nu net de kern van deze euregionale samenwerking zijn: met het verleden als achtergrond de gemeenschappelijke culinaire troeven aanwenden om het verblijfstoerisme in deze regio te promoten. De rijke ondergrond in deze regio zorgt namelijk voor een diversiteit aan gewassen, die op haar beurt een uniek pallet aan streekproducten heeft voortgebracht. Waar anders kan men zowel wijn verbouwen als bier brouwen, jenever en whisky stoken als stroop, chocolade en kaas produceren?

Economische meerwaarde creëren

Het is deze culinaire diversiteit die de drie betrokken toeristische organisaties in de kijker wensen te zetten. Dit met de bedoeling om toeristen vanuit gans de Benelux te overtuigen om een paar dagen van de Euregio te komen proeven. “Door de huidige economische situatie in onze regio dreigt er een daling van de welvaart.  Euregionale projecten zoals deze die vooral het verblijfstoerisme stimuleren, dragen bij aan de levenskwaliteit van 4 miljoen mensen in de Euregio en moeten resulteren in meer omzet voor onze toeristische ondernemers”, klinkt het in koor bij de 3 gedeputeerden.

Inspireren en informeren

Om de toeristische beleving voor de bezoeker gemakkelijker te maken, ontwikkelden de drie regio’s een mobiele site. Daarop vindt de geïnteresseerde inspirerende filmpjes terug over de verschillende streekproducenten en de toeristische beleving in deze regio, alsook een routekaart en meer praktische info om een bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dankzij het gebruik van QR-codes op de verschillende communicatiedragers zal men zeer eenvoudig op deze mobiele site kunnen inloggen. Op deze innovatieve manier willen de partners de streek en haar culinaire diversiteit promoten bij een doelgroep die steeds meer gebruik maakt van mobiele applicaties en smartphones.

Daarnaast is er ook de Facebook-pagina www.facebook.com/theheartofeurope, die constant updates geeft over de culinaire activiteiten in het Hart van Europa en waar je regelmatig kan deelnemen aan wedstrijden.