Belgian Limburg Convention Bureau: platform promoot zakentoerisme Limburg

24.11.2016 | # # # # # 
Deel dit bericht
Belgian Limburg Convention Bureau

Het Belgian Limburg Convention Bureau, BLCB, dat is de naam van het nieuwe platform dat zakentoerisme in Limburg nationaal en internationaal zal promoten en ondersteunen. “De MICE- (meeting, incentives, congressen en events) industrie wint in Vlaanderen steeds meer aan belang. Ook in Limburg spelen we daar nu meer dan ooit op in. Het is een interessant marktsegment. Het brengt niet alleen extra toeristen naar Limburg gedurende weekdagen, de zakelijke toerist geeft gemiddeld ook meer uit dan de vrijetijdstoerist. Het BLCB is een initiatief van Toerisme Limburg en bundelt de krachten van steden, toeristische diensten en ondernemers actief in de meetingindustrie. We promoten onze regio vanaf vandaag via één gezamenlijk en sterk platform”, aldus gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw Igor Philtjens.

De website (www.blcb.be) wordt vandaag gelanceerd. Congresorganisatoren uit binnen- en buitenland kunnen er alle nodige info vinden. Via een slimme zoekfunctie kunnen ze ook meteen een offerte aanvragen bij alle aangesloten ondernemers uit Limburg. Verder zal het BLCB volgende week actief deelnemen aan IBTM World, dé internationale vakbeurs voor meetings, incentives, conferences, events en zakenreizen.

Stapsgewijs groeien

Het Belgian Limburg Convention Bureau functioneert onder de paraplu van Toerisme Limburg vzw en werkt nauw samen met de gemeenten, toeristische diensten en ondernemers. Hasselt, Genk en Lommel zijn de eerste steden die het initiatief mee dragen. De ondernemers van de aangesloten steden die actief zijn in de meetingindustrie maken automatisch deel uit van het BLCB. BLCB zal geleidelijk aan groeien en wil ook andere gemeenten, ondernemers en dienstverleners in  Limburg uitnodigen om toe te treden tot het samenwerkingsverband.

Via het BLCB hebben meeting- en congresorganisatoren één aanspreekpunt dat hen onafhankelijk en professioneel adviseert over de vergader- en incentivemogelijkheden. Alle budgetten, inspanningen en kennis rond het zakentoerisme in de regio worden zo met elkaar verbonden.

Verrassend innovatief

“Er werd de laatste jaren sterk geïnvesteerd in bijzondere meeting- en eventlocaties in onze regio. Dit gegeven gecombineerd met onze andere toeristische troeven, zoals de landschappen, natuur, industrieel erfgoed en gastvrijheid, maken dat Limburg zich echt kan onderscheiden op de nationale én internationale markt als een gastvrij, bourgondisch én … verrassend innovatieve bestemming voor zakentoeristen”, aldus Igor Philtjens.

Onder de slogan ‘Reinventing is our nature’ positioneert het Belgian Limburg Convention Bureau Limburg als ‘verrassend innovatief’. Negen kenniscentra – cleantech en circulaire economie, creatieve en innovatieve business, technologie, energie, health & care, fietseconomie, agro-innovatie, IT en hightech, en aandrijvingstechnieken in de automotive – vormen de speerpunten van de economische ontwikkeling in Limburg. Rond deze toekomstgerichte sectoren werden incubatoren, campussen, vergaderfaciliteiten, netwerken en opleidingen uitgebouwd. De start-ups, experts en specialisten die zich in deze kenniscentra hebben verzameld, zijn een bijzondere meerwaarde voor de meetingindustrie in Limburg.

In het hart van de Euregio

Ook onze ligging is een belangrijke meerwaarde voor de internationale bezoeker. Belgisch-Limburg grenst aan Nederland, Duitsland én de regio Luik. Een ideale ligging dus in het hart van de Euregio, dichtbij verschillende vliegvelden, maar ver weg van de verkeersdrukte rond Antwerpen en Brussel. Bovendien hebben de talrijke culturele invloeden waar de regio mee te maken heeft gehad doorheen de geschiedenis haar gemaakt tot wat ze is: een bijzondere bestemming met een multiculturele atmosfeer.

“Met de promotie van Limburg als MICE-bestemming willen we extra inkomsten genereren voor Limburg. Via de meetingindustrie breiden we het toeristische seizoen uit en groeit Limburg uit tot een bestemming die 365 dagen per jaar bezoekers aantrekt. Deze bezoekers leren ook de toeristische troeven van Limburg kennen, wat kan leiden tot recreatieve herhaalbezoeken. Zo boort Limburg een nieuwe doelgroep aan met een hoog bestedingspatroon. En meer rendement betekent meer jobs”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

Het Belgian Limburg Convention Bureau is een initiatief van de steden Hasselt, Genk en Lommel en Toerisme Limburg vzw.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)