Beleidsverklaring Limburg 2020-2024: Limburgs toerisme verkent nieuwe hoogtes

11.12.2019 | # # # # # # # # # # 
Deel dit bericht
Beleidsverklaring

Jaarlijks vinden de provinciale beleidsverklaringen plaats in de provincieraad. Een kans om de beleidsacties voor 2020 – 2024 voor te stellen. Samen met Toerisme Limburg zetten we de komende legislatuur vol in op de vrijetijdseconomie. Limburg richt zich naar de toerist in de buurlanden met het internationale merk ‘VisitLimburg.be’ en door gezamenlijke promotie met Nederlands Limburg. We plannen bijkomende landmarks in de open ruimte: Fietsen door de Heide, Fietsen onder de Grond en een baken op het hoogste punt van Voeren. Het Versnellingsfonds biedt 5 miljoen als stimulans voor innovatieve private investeringsprojecten.

Gestimuleerd door het succes van de voorbije jaren, gaan we ambitieus voor meer én beter toerisme. Want toerisme is geen doel, maar een middel om heel Limburg te laten floreren. We gaan voor een toerisme dat gasten aantrekt vanuit de Limburgse authenticiteit, dat groeikansen biedt aan ondernemers en meer levenskwaliteit voor de Limburgers. Want een toerisme dat goed is voor de Limburgers is ook goed voor onze gasten.

We moeten inzetten op de ideeën met de grootste impact. Niet op prestigeprojecten, maar op hefbomen die heel Limburg doen vibreren.

Het Limburgse toerisme was de vorige beleidsperiode één van de drijvende krachten achter de Limburgse groei. Het toerisme nam in 6 jaar met bijna 30% toe en is vandaag de vierde economie. We hebben de voorbije legislatuur sterk ingezet op de versterking van het toeristisch product, van het aanbod met als gevolg meer toeristen, die meer euro’s achterlaten. Als overheid moeten we een gunstig ondernemersklimaat creëren, want mensen komen ondernemen waar het goed is, waar een markt is. Die ondernemers zorgen op hun beurt voor de welvaart en de jobs. Belangrijke jobs voor Limburg. Daarin zijn we geslaagd.

Op dat succes bouwen we met Toerisme Limburg nu verder vanuit drie pijlers: een sterk internationaal merk gebouwd op het Limburgse DNA, een hoogwaardig aanbod waar zowel gasten als Limburgers van genieten en groei en innovatie -ondersteuning van het ondernemerschap.

Een internationaal toeristisch merk
Met VisitLimburg.be eist Limburg een plek op als internationale bestemming. Naast de kust en de kunststeden is Limburg immers het derde Vlaamse topproduct. De internationale ambitie maken we vanuit Belgisch Limburg onder meer hard door uit te reiken naar Nederlands Limburg. Samen richten we ons naar de 32 miljoen potentiële gasten die wonen op minder dan 2 uur reizen. Limburg wordt zo ‘s werelds eerste bestemming die zich over de grens heen promoot onder één naam.

Landschap in nieuw perspectief
Het toeristische aanbod wordt verder versterkt. Op de onderlaag van 2000 kilometer fietsroutenetwerk komt een bovenlaag met high end routes voor recreatief fietsverkeer. We bieden onze gasten minder, maar betere kilometers. We ontwikkelen een premium aanbod dat de sterkste belevingen en mooiste routes bundelt. We maken routes door onze mooiste landschappen, voorbij ons meest waardevolle erfgoed en langs onze spraakmakende landmarks.

Ook het kolenspoor dat onze monumentale mijnsites verbindt zal hiervan deel uitmaken. Net als de Fruitroute langs het Fruitspoor en de Romeinse weg.

Die nieuwe landmarks zullen het landschap verder accentueren. Verspreid over de provincie doen we strategische ingrepen in het landschap, die de interactie voor de wandelaar en de fietser met de natuur verhogen. In het spoor van Fietsen door de Bomen en Fietsen door het Water komen er twee nieuwe tracés: Fietsen door de Heide en Fietsen onder de Grond. Er zijn plannen voor een ‘Limbrug’ over de Maas, die beide Limburgen verbindt. En de wandelaars in Voeren zullen genieten van een panoramische beleving dankzij  een architecturaal uitzichtpunt.

Voeren is het enige stukje Vlaanderen over de Maas. Misschien wel het mooiste, in elk geval te vaak vergeten. Voeren verdient een eigen landmark. Aan het hoogste punt van Vlaanderen richten we een baken voor de hele Euregio op. Want die ingrepen hebben niet alleen een impact op de locatie zelf, maar geven een kwaliteitsinjectie aan de hele regio. Door ingrepen te doen verspreid over de provincie zorgen we ervoor dat heel Limburg vibreert.

We bieden onze gast de allermooiste, meeste tot de verbeelding sprekende ervaringen. En vervangen zijn hoge verwachtingen door onvergetelijke herinneringen.

Bokrijk als Central Park
In het vernieuwde Bokrijk is een betekenisdynamiek ontstaan die het domein heeft doen herleven en relevanter dan ooit maakt. Bokrijk wordt een toegangspoort voor heel Limburg. De hekken rond het domein verdwijnen. Zo ontstaat een open, centraal park voor Limburgers en gasten. 24 uur op 24 uur toegankelijk, met logeer- en vergadermogelijkheden. VAKLAB zal als expertisecentrum voor Vlaanderen voor vakmanschap talentvolle makers leren innoveren vanuit de traditie.

Met het verleden kunnen we onze toekomst bouwen. De manier waarop Limburg haar erfgoed aanwendt om vooruit te kijken. Dat zet ons op de wereldkaart.

Nieuw versnellingsfonds voor investeringen in toerisme
Het succes van de vrijetijdseconomie is te wijten aan de samenwerking tussen provincie, gemeenten en ondernemers. De overheden creëren het juiste kader en het zijn de ondernemers die zorgen voor welvaart en jobs. We gaan hen daarom nog sterkere impulsen geven. Met professionaliseringstrajecten, investeringssubsidies en boostertrajecten. Nieuw is ook het ‘Versnellingsfonds’, waarmee de provincie wil inzetten op samenwerking tussen ondernemers met diverse andere sectoren wat moet leiden tot nieuwe bijzondere ervaringen voor de gasten. Een fonds van 5 miljoen euro om sterke ideeën ook sterke groeikansen te bieden.

Limburg Campus
En de provinciale overheid zal nog meer de rol als verbinder opnemen. De provincie wordt een kruispunt voor slimme samenwerking. Op de ‘Limburg-campus’ bundelen provinciebestuur, provinciale instellingen, lokale overheden en semipublieke organisaties krachten voor een efficiëntere werking. Ze delen investeringen en aankopen zodat eenieders slagkracht groter wordt. Ze verzamelen de beschikbare expertise en vertalen die in toegepaste kennis voor overheden, burgers en ondernemers.

Hier willen we bruggen mee bouwen. Het ‘Limbrug-principe’, verwijzend naar ‘Limburg’ en ‘brug’, staat voor onze grootste kracht, namelijk samenwerking. We moeten besturen zoals we bruggen bouwen, stabiel en robuust. Gemaakt om generaties lang stand te houden.

Door bruggen te bouwen tussen de beleidsniveaus maken we de overheid meer efficiënt. De Limburg campus wordt een kruispunt voor slimme samenwerking tussen overheid, ondernemers en burgers.

Ook in duurzaam, circulair denken gaan we met de provincie lokale overheden bijstaan. Met het nieuwe bezoekerscentrum van domein Nieuwenhoven nemen we zelf het voortouw. Dat gebouw wordt de maatstaf van de dienst facilitair beheer voor alle toekomstige bouwprojecten in het provinciale patrimonium. Namelijk ontworpen voor een lange levensduur, gerealiseerd met oneindig herbruikbare materialen, energie-neutraal, ingeplant in harmonie met de omgeving, voor iedereen bereik- en betreedbaar.

De provincie moet zich waardevol maken voor de Limburger. Als provinciebestuur moeten we niet bezig zijn met ons eigen voortbestaan. Wat de Limburger over 5, 15 en 50 jaar nodig heeft. Daar gaat het om!

Lees mijn volledige beleidsverklaring hier.
Lees het artikel in de krant (.pdf)