2015 uitstekend jaar voor toerisme in Limburg

27.08.2015 | # # # 
Deel dit bericht
Logie Limburg 2015

De eerste acht maanden van 2015 waren uitstekend voor het toerisme in Limburg. Dat blijkt uit een uitgebreide bevraging van Toerisme Limburg. 79% van de ondervraagde Limburgse logieshouders geeft aan dat ze evenveel of meer gasten ontvingen dan in 2014. 38,5% spreekt zelfs van een verbetering. “Een teken dat we de positieve trend van vorig jaar kunnen vasthouden. 2014 was ook al een sterk jaar, met de hoogste stijging van overnachtingen sinds 1999. Bovendien blijken ook de cijfers voor de dagattracties heel positief. 67% van hen geeft aan dat ze de eerste acht maanden beter doen dan in dezelfde periode vorig jaar”, aldus Limburgs gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens.

Sterke zomer

Limburg kende ook een enorm sterke toeristische zomer. Een spectaculaire 39% van de logieshouders geeft voor juli en augustus een stijging van het aantal gasten aan. Een positieve trend die zich weerspiegelt in alle vormen van logies: van hotels en B&B’s over kampeerlogies tot vakantieparken en -woningen. Wanneer we die tendens extrapoleren naar de hele sector, komen we op zo’n 1,2 miljoen overnachtingen voor juli en augustus alleen.

Ook de attracties scoren goed. 83% van de uitbaters geeft aan dat deze zomer even goed of zelfs beter was dan die van vorig jaar. Zo tekende Domein Bokrijk 6% meer bezoekers op in zijn Openluchtmuseum en zelfs 7% meer in ‘De sixties’ waar de tentoonstelling ‘Muziek in De sixties’ loopt. Ook de Bokrijkdagen op zondag kenden meer bezoekers dan in 2014.

Meer dan het weer

In deze positieve cijfers speelde het goede zomerweer natuurlijk een rol, net zoals de viering van 20 Jaar Fietsparadijs Limburg en druk bezochte evenementen zoals Pukkelpop en het WK BMX. Het was ook het eerste jaar dat Toerisme Limburg met instapcampagnes werkte: gezamenlijke marketingacties die logieshouders en private toeristische ondernemers de kans geven om tegen betaalbare prijzen hun marketingbereik aanzienlijk te vergroten. Zo relateerden bijvoorbeeld vakantiewoning Twinstone Lodge in Genk (+ 40%) en hotel Aldeneikerhof in Maaseik hun stijging specifiek aan de opgedreven publiciteit via instapcampagnes van Toerisme Limburg. Een andere reden voor de stijging werd ook gevonden in het nieuwe online boekingsysteem dat Toerisme Limburg onlangs lanceerde en waarvan ook kleinschalige logies gebruik kunnen maken.

Naar een goede nazomer

De zomerboekingen zijn goed voor één derde van alle overnachtingen in het jaar. “We mikken nu ook op een goed najaar. We zetten al een tijdje in op seizoensverlenging. Waarbij we Limburg profileren als een 365-dagen-per-jaar-vakantiebestemming. Dat is ook nodig. 35,5% van onze logiesuitbaters ziet een toename van het aantal last-minuteboekers. Om op die ‘late beslissers’ in te spelen, moeten we continu top of mind zijn als dichtbijbestemming. Daarom pakken we dit najaar ook uit met tal van campagnes, zoals een nazomerbrochure, een actie rond de Limburgse mijnstreek en een campagne rond ons ruiter- en menroutenetwerk. Want Limburg heeft toeristen zoveel te bieden: het hele jaar rond”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)