Wijntoerisme in Limburg: studenten hogeschool PXL lanceren nieuwe reistrend

19.10.2016 | # # # # 
Deel dit bericht

Wijntoerisme in Limburg - Voerense wijn

“Be creative, think out of the box, focus on the unique selling points of the winery and go viral.”

Met deze boodschap vatten de PXL-studenten deze week een nieuwe uitdaging aan. Ze kunnen rekenen op de medewerking van internationale studenten en docenten, die speciaal voor dit project, dat de naam Wine 4 YOU 2 meekreeg, naar Hasselt overvlogen. Maar liefst vier landen vaardigden een delegatie af: Spanje, Tsjechië en Duitsland, en ook ons land is zowel door Vlaanderen als Wallonië vertegenwoordigd. Bovendien kan de opleiding rekenen op de steun van Toerisme Limburg en de regionale wijndomeinen. Op hun vraag zal in een eerste fase de marketing van Limburg als wijnregio aangepakt worden. Sociale media zullen voor het wijntoerisme in Limburg een cruciale rol spelen. Het ontwikkelen van een internationale sociale mediacampagne is dan ook een van de speerpunten van deze internationale week. Een van de opdrachtgevers is gedeputeerde Frank Smeets. Hij hoopt binnen drie jaar zijn eerste wijn te proeven. De studenten zullen voor zijn domein en wijn een naam, logo en baseline ontwikkelen.

Wijntoerisme in Limburg

Aanstaande vrijdag vindt in het departement Media & Tourisme de prijsuitreiking plaats, waarbij gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens het beste team in de bloemetjes zal zetten. “Ik sta absoluut achter dit project van PXL. Ook vanuit Toerisme Limburg willen we meer werken rond wijntoerisme in Limburg. Toeristen zijn steeds op zoek naar beleving. Een bezoek aan een wijndomein of zelfs het uitbouwen van een wijnroute kan een extra troef betekenen voor onze provincie. Het wijntoerisme in Limburg kan bovendien ook een positieve invloed hebben op de seizoensverlenging waar we vanuit Toerisme Limburg steeds meer op inzetten.”

Ontsluiting van wijndomeinen

“Het is een zeer leerrijke en stimulerende praktijkervaring voor deze studenten om aan zo’n vernieuwend, internationaal project te mogen meewerken!”, aldus Sandra Di Marcantonio, de coördinator International Relations van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement. “De inspiratie voor dit project kwam er toen ik vorig jaar een internationale toeristische vakbeurs in Las Vegas bezocht. Hoewel er van de Amerikaanse wijnen vaak gezegd wordt dat ze niet kunnen concurreren met de klassiekers uit Spanje, Frankrijk en Italië, viel het me op dat wijn en toerisme op een ingenieuze manier aan elkaar gekoppeld worden en dat deze reisformule booming business is in de VS. Ik geloof dat we dit succes ook in Limburg kunnen waarmaken. Onze sublieme wijnen zijn internationaal meermaals in de prijzen gevallen. Wij geloven als opleiding dan ook dat de toeristische ontsluiting van de wijndomeinen een logische stap is in de economische en toeristische uitbouw van onze provincie. Wij zijn bijzonder dankbaar dat ook de wijndomeinen zelf vragende partij zijn en grote betrokkenheid tonen in dit pilootproject. Opmerkelijk is dat de organisatie, coördinatie en begeleiding van Wine 4 YOU 2 volledig in handen is van een achttal derdejaarsstudenten. We zijn bijzonder trots op deze studenten, die in de voorbereiding en uitvoering van deze authentieke leertaak, een prima beurt maken.”

> Lees het artikel in de krant (.pdf)