Vlaanderen Vakantieland-campagne rendeert voor Limburgse ondernemers

10.12.2014 | # # # # # # 
Deel dit bericht
Grootste ontbijt van Vlaanderen

De investering van Toerisme Limburg vzw en de Limburgse adverteerders in de campagne ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ leverde in 2013 een extra omzet van 17,5 miljoen euro op voor de vrijetijdseconomie in Limburg. Ook voor de nieuwe campagne in 2015 werkt Toerisme Limburg samen met de andere Vlaamse provincies om de Limburgse logieshouders te promoten. “Deze campagne is opnieuw een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een goede samenwerking tussen overheid en private sector kan opleveren voor onze ondernemers”, zegt de Limburgse gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed Igor Philtjens.

Sinds 2012 neemt de provincie Limburg zelf de campagne ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ in de hand. In nauwe samenwerking met de andere Vlaamse provincies investeert Toerisme Limburg vzw in de promotie van het logiesaanbod in Vlaanderen. Dat gebeurt via het inspiratieboek ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’, reportages voor het tv-programma ‘Vlaanderen Vakantieland’ op één, de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be, promotiecampagnes én de Vlaanderen Vakantielandcheques. Private toeristische ondernemers krijgen bovendien de kans om te participeren, in de brochure en op de website. Een investering die rendeert.

Eén derde naar Limburg

Zo berekende het onderzoeksbureau MAS dat de ‘Vlaanderen Vakantieland’-campagne in 2013 in heel Vlaanderen 97.169 boekingen opleverde. De gasten kwamen gemiddeld met 4 personen, bleven 2 tot 3 nachten en spendeerden gemiddeld 85 euro per persoon. Goed voor een omzet van 47,5 miljoen euro. Volgens berekeningen van Toerisme Limburg ging zowat 17,5 miljoen euro hiervan naar de Limburgse toeristische sector. Dat is ruim één derde van de totale gerealiseerde omzet in Vlaanderen.

Limburg top in vakantiechèques

Logeren in Vlaanderen is ook de motor achter de Vlaanderen Vakantiecheque. Een zeer populair geschenk onder de Kerstboom. 36% van alle vakantiecheques werd in 2013 in Limburg verzilverd, goed voor een directe omzet van 575.448 euro. Het ziet ernaar uit dat dit aandeel in 2014 verder stijgt. Tot en met oktober van dit jaar werden maar liefst 39,1% van alle cheques aangeboden in Limburgse uitbatingen. 39,9% van de totale omzet situeert zich in onze provincie. Limburg doet het dus beter dan De Kust.

”Heel vereerd”

In de top-10 van de uitbatingen die de meeste Vlaanderen Vakantielandcheques ontvangen, zitten maar liefst 7 Limburgse logiesadressen. Fietshotel De Spaenjerd langs de Maas in Kinrooi is één van hen. Uitbaters Jos Franssen en Marjan Henkens: “In 2013 kregen we 485 Vlaanderen Vakantielandcheques binnen, goed voor een omzet van bijna 31.000 euro. De commissie die we voor het boekingssysteem moeten betalen, is zeer laag in vergelijking met commerciële aanbieders. Dat houdt ook de prijzen voor de consument laag. En de gasten hebben een veel grotere keuzevrijheid. We zijn dan ook vereerd dat we zowat het vaakst gekozen werden, uit de meer dan 600 deelnemende logiesuitbatingen in Vlaanderen.”

Nog meer deelnemers voor 2015

Aan de campagne van 2015 nemen er negen Limburgse private ondernemers meer deel dan in 2014. In totaal boekten zo 204 Limburgse logiesadressen een advertentie in de brochure en/of op de website. Goed voor een investering van 138.847,50 euro. Toerisme Limburg vzw investeert daar bovenop nog meer dan 220.000 euro voor de marketing van Vlaanderen Vakantieland. Dit alles om van Vlaanderen Vakantieland, dankzij de bundeling van inspanningen van de provincies, blijvend dat sterke vakantiemerk te maken.

Gedeputeerde Igor Philtjens: “We halen alles uit de kast om onze toeristische ondernemers extra zuurstof te geven. Ook de komende vijf jaar blijft Toerisme Limburg vzw als provinciale overkoepelende organisatie investeren in de samenwerking met de private sector. Niet enkel samen met de andere Vlaamse provincies in de vzw ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’, maar ook vooral met eigen initiatieven en campagnes. Zo kunnen we in en buiten Vlaanderen blijven hameren op de kwaliteit van het Limburgse logiesaanbod. En op die manier de omzet van onze logiesuitbaters, én van de vrijetijdseconomie in haar geheel, blijven stimuleren.”

> Lees de artikels in de krant (.pdf)