5,8 miljoen om logiesondernemers te versterken

21.10.2017 | # # # # # 
Deel dit bericht
kleinschalige logies

Het hoeft niet te verbazen dat SALK de Limburgse vrijetijdseconomie als één van de speerpuntsectoren bestempelde. Bijna 9% van de Limburgse jobs zijn jobs in toerisme. En dit aantal blijft alleen maar stijgen. Het kloppende toeristische hart van Limburg zijn de ondernemers en de verankerde jobs voor hoog- en laaggeschoolden. Met meer dan 4 miljoen overnachtingen per jaar in Limburg zijn we, na de kust, de grootste toeristische regio van Vlaanderen.

78% van het totale logiesaanbod in Limburg bestaat uit B&B’s, vakantiewoningen en kleine hotels, hoofdzakelijk uitgebaat door Limburgse ondernemers die zich met hart en ziel inzetten voor een gastvrij Limburg. Iets wat door een snel veranderende wereld niet altijd evident is. Wij allemaal zijn toeristen en weten hoe veeleisend we kunnen zijn. Toeristen verwachten elke keer een unieke beleving en zeer hoog verblijfscomfort. Zijn zijn zeer goed geïnformeerd en heel wat mondiger dan vroeger. We moeten onze logiesuitbaters daarom extra ondersteunen en samen nog sterker worden.

Daarom trekken we 5,8 miljoen euro uit voor specifieke ondersteuning van Limburgse kleinschalige logies. Deze middelen zullen op een innovatieve manier verdeeld en ingezet worden. We voorzien 1,8 miljoen voor individuele coaching en vorming in een professionaliseringstraject. Elke uitbater die zich inschrijft en wordt geselecteerd, heeft de mogelijkheid bij afronding van het traject een ondersteuning van maximum 7.500 euro te ontvangen. Die ondersteuning mag hij of zij vrij besteden aan advies op maat, storytelling, communicatie, etc. Hiervoor trekken we nog eens 2,5 miljoen uit. De resterende 1,5 miljoen zijn investeringssubsidies om verblijfscomfort en beleving te verhogen.

Het professionaliseringstraject zal bestaan uit een doorlichting van de uitbating, mystery visit, individuele coaching en hands-on groeiplan. Maar ook inspirerende masterclasses over yield management, sales, marketing, rendabiliteit en veel meer. We doen hiervoor beroep op de crème-de-la-crème van de hotelierwereld.

De investeringssubsidies zijn bedoeld voor de verbetering van het verblijfscomfort, maximaal 10.000 euro, en voor een grotere beleving van het verblijf, maximaal 20.000 euro. Streekverkenning, well-being, gastronomie en gezinsbeleving kunnen een gewoon verblijf top maken.

Het is mijn overtuiging dat deze aanpak niet alleen versterkend zal werken voor de professional, maar ook extra jobs zal opleveren. Finaal moet dit alles resulteren in het verhogen van de Limburgse gastvrijheid en het verlengen van ons toeristisch seizoen. Samen met heel de toeristische sector wil ik met Limburg dé belevingsbestemming bij uitstek zijn.

Lees de artikels in de krant (.pdf)