Limburgse toeristische sector blijft groeien

11.09.2016 | # # # 
Deel dit bericht
igorphiltjens_portretten_19_fdr_2595

De Limburgse toeristische sector blijft groeien. Van alle provincies is Limburg de enige die voor de eerste helft van 2016 een stijging kan optekenen. Dat blijkt uit cijfers van Toerisme Vlaanderen voor de eerste 6 maanden, die Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts vandaag bekendmaakte. “Met een stijging van 3,5% op overnachtingen presteert de verblijfssector in Limburg uitstekend en bevestigt Limburg haar reputatie als geliefde vakantieregio”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Uit deze voorlopige cijfers blijkt dat Limburg een stijging kon noteren in aankomsten en overnachtingen in de eerste 6 maanden. Maar liefst 5% meer aankomsten en 3,5% meer overnachtingen bevestigen de positieve tendens die tot nu toe werd aangegeven vanuit de Limburgse toeristische sector. Voor de buitenlandse markt is dit zelfs 4,9% meer overnachtingen. De cijfers van Toerisme Vlaanderen baseren zich op de voorlopige cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie. Uit de eerste analyses komt Limburg alvast als de enige stijger uit de bus. De eerste 3 maanden van 2016 lagen deze stijgingen zelfs nog hoger maar de zware regenval en overstromingen in mei en juni hebben natuurlijk ook gevolgen gehad voor de toeristische sector in Limburg. Uit de sectorbevraging tijdens en na de zomer blijkt echter dat de Limburgse sector zich snel heeft kunnen herstellen na de wateroverlast.

De trend doorgetrokken

“Het is een trend die we doortrekken”, aldus gedeputeerde Igor Philtjens. “Na enkele jaren van lichte daling, kenden we in 2014 opnieuw een stijging van onze overnachtingscijfers, in 2015 waren we in Vlaanderen de grootste stijger en op basis van de recente cijfers lijkt dit voor 2016 opnieuw zo te zijn. Limburg kan haar reputatie als populaire en vertrouwde vakantiebestemming wederom bevestigen”.

Uniek samenwerkingsmodel

“Het is een beloning voor de vele inspanningen van de publieke en private sector in onze provincie. De afgelopen jaren hebben we samen hard gewerkt aan de kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van ons aanbod. We mogen trots zijn op onze dynamische en gastvrije ondernemers. Maar we moeten realistisch blijven; dat gebeurt ook in andere regio’s. Toch is deze stijging geen toeval. In 2014 implementeerde Toerisme Limburg een nieuw samenwerkingsmodel. Waar vroeger de middelen versplinterd werden ingezet, kunnen we ze nu bundelen. Het resultaat was een communicatieoffensief zowel in België als in de Euregio dat geen enkele regio ons kon nadoen. Onze slagkracht is verdubbeld en ons toeristisch aanbod bereikt een veel groter potentieel doelpubliek.”

De stijgingen komen uit zowel België (2,3%), Nederland (7,2%) als Duitsland (5,8%), het doelgebied waar Toerisme Limburg op actief is en promotie voert. De professionalisering & uitbouw van de Limburgse kampeerlogies vertalen zich ook in sterke stijgingen van buitenlandse en met name Nederlandse bezoekers.

Verder faciliteren, een continu proces

“We mogen nu zeker niet op onze lauweren rusten en moeten dit momentum vastnemen”, zegt Igor Philtjens. “Deze cijfers geven ons alleen maar meer vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan en de Limburgse toeristische sector verder te versterken. Wij moeten als overheid blijven faciliteren, zodat ondernemers kunnen ondernemen en voor tewerkstelling zorgen. Binnen enkele weken komen we samen met de volledige toeristische sector om de samenwerkingsmogelijkheden en campagnes voor 2017 voor te stellen zodat we ook volgend jaar zulke positieve resultaten kunnen behalen. Toerisme is en blijft een belangrijk speerpunt van de Limburgse economie, dat is nu eens te meer bewezen”, besluit Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)