Toeristische sector Limburg enthousiast over samenwerking

28.09.2015 | # # # # # 
Deel dit bericht
29-09-2015

Vandaag verzamelden meer dan 400 Limburgse toerismeprofessionals in Hangar 58 in Bokrijk. Ze maakten er kennis met de plannen van Toerisme Limburg vzw om de samenwerking in 2016 verder te versterken. Een belangrijke pijler hierin is het samenwerkingsmodel met instapcampagnes. Dat geeft via schaalvoordelen ook kleinere partners de kans om deel te nemen aan campagnes. Een systeem dat de slagkracht van de hele sector verhoogt. “Dit jaar namen alle 44 Limburgse steden en gemeenten en in totaal 157 partners deel aan ons samenwerkingsmodel. Voor 2016 willen we minstens even goed doen, want door samenwerken maken we het verschil voor Limburg”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Stijgende trend doortrekken

In 2014 kende het aantal aankomsten en overnachtingen in Limburg opnieuw een stijging ten opzichte van 2013. Die stijgende lijn lijkt zich in 2015 verder te zetten. In een recente enquête geeft 87,6% van de bevraagde logiesuitbaters aan dat de eerste acht maanden van 2015 even goed of zelfs beter waren dan dezelfde periode vorig jaar. Voor 2016 blijft de doelstelling de groei van het toerisme stimuleren via onder meer het samenwerkingsmodel met de instapmogelijkheden. Met die positieve boodschap pakte Toerisme Limburg vzw uit op haar jaarlijkse sectormoment, waar zo’n vierhonderd toeristische partners aanwezig waren. Igor Philtjens: “De hoge aanwezigheidsgraad bewijst nog maar eens hoe betrokken de Limburgse toeristische partners zijn bij hun sector en bij Toerisme Limburg vzw. Dat toont dat het geloof in de vrijetijdseconomie in Limburg heel groot is. En dat de wil tot samenwerking meer dan ooit leeft.”

Luisteren naar de markt

De partnercatalogus 2016, die tijdens het sectormoment werd gepresenteerd, bevat naast de vaste waarden ook nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Hiervoor legde Toerisme Limburg vzw haar oor te luister bij de partners zelf. Die feedback resulteerde o.a. in de keuze voor extra campagnes in het buitenland, meer tv-campagnes, meer digitale communicatie en bijkomende opties voor kleinschalige ondernemers. “De instapcampagnes en diensten die Toerisme Limburg vzw aanbiedt, verlagen de drempel voor heel wat ondernemers om wijd te communiceren in een kwalitatieve context, met veel meer impact dan wanneer ze individueel zouden adverteren. Daarnaast krijgen kleinschalige ondernemers toegang tot diensten die normaal voor hen onbereikbaar zijn, maar nu door schaalvoordelen wél binnen hun budgettaire mogelijkheden vallen. Ik denk bijvoorbeeld aan de online boekingsmodule waarmee zelfs de kleinste B&B zeven dagen per week en de klok rond boekbaar is”, aldus Igor Philtjens.

Nieuwe Limburg Vakantiegids

Hét paradepaardje van de partnercatalogus is de Limburg Vakantiegids 2016. Deze stijlvolle gids bundelt op wervende wijze alle toeristische troeven van Limburg en maakt de toerist ter plekke wegwijs.

De editie van 2015 kende een enorm succes, met een verspreiding van 350.000 exemplaren en heel positieve reacties van lezers én toeristische ondernemers. Uit een uitgebreide bevraging blijkt dat meer dan 9 op 10 van de ondervraagden de Limburg Vakantiegids nog altijd in hun bezit hebben – meer dan 7 maanden na de lancering van het boek. De lezers gaven de gids een gemiddelde score van 8,4 op 10. 1 op 10 gaf zelfs een dikke 10. Bijna 95% van de bevraagde personen gaf aan dat ze de gids zullen aanbevelen aan anderen. “Zeer bemoedigende cijfers, zeker omdat de positieve beoordeling van de gids zich ook in effectieve acties vertaalt. Zo zien we dat ruim de helft van de lezers een actie heeft ondernomen op basis van de gids, van (geplande) daguitstap tot (gepland) verblijf. Meer dan 1 op 5 had al een meerdaagse vakantie in Limburg achter de rug, bijna 1 op 3 een uitstap”, zegt Igor Philtjens.

Toeristisch seizoen verlengen

Ook de inspanningen om het toeristisch seizoen te verlengen, werpen hun vruchten af. 12,6% van de bevraagde lezers van de Limburg Vakantiegids heeft nu nog een verblijf in het vooruitzicht of de intentie om dit jaar nog een verblijf te boeken. En bijna 1 op 4 heeft nog de intentie om een uitstap te ondernemen in 2015. “Door in te zetten op meer toeristen, verspreid over het hele jaar, zorgen we er ook voor dat we ons typisch Limburgse karakter niet begraven onder een toeristische overrompeling.”

“Als gedeputeerde voor Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw, ben ik zeer tevreden met de positieve energie die ik op dit sectormoment opmerkte. Onze toeristische partners hebben de ambitie om samen van 2016 opnieuw een succesvol toeristisch jaar te maken. En ze weten dat ze daarin door Toerisme Limburg vzw worden gesteund. Overheden en ondernemers vinden elkaar, creëren samen een economische meerwaarde, stimuleren de economie van de vrijetijd en zorgen zo voor duurzame werkgelegenheid en dus ook voor welvaart en welzijn voor de Limburgers”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)