Tentoonstelling ‘Marked’ toont design van jonge ontwerpers en zet het in de markt

29.11.2013 | # # # # # # # # 
Deel dit bericht
marked2013

MARKED, een initiatief van Stad Genk en de provincie Limburg, stoomt zeven ontwerpers klaar voor de markt. C-mine en Cultuurplatform Design geven ontwerpers een strategische omkadering om van hun designtraject een succesverhaal te maken. De ontwerpers zetten hun eerste ideeën om in euro’s. Succesvolle samenwerkingen met blogs en shops worden in de kijker gezet. Vanaf 30 november loopt een tentoonstelling bij Studio Pieter Stockmans.

MARKED geeft ontwerpers de nodige tools om te kunnen leven van hun designs. Nu veroveren ze de markt met hun meubels, stationery, lederwaren, juwelen en concepten. Gedeputeerde van Cultuur Igor Philtjens: “Het provinciebestuur met Cultuurplatform Design en de stad Genk met C-mine creëren voorwaarden om nieuwe ideeën te laten ontstaan en groeien, door verschillende mensen en werelden samen te brengen.”

Naast het aanscherpen van hun kritische bewustzijn rond ‘goed design’, leren de ontwerpers ook de commerciële context kennen.

“De aandacht gaat naar het netwerk aan afzetmarkten, experten en producenten dat ontstaat. Hierdoor leggen we de focus op het samenbrengen van jonge designers met actoren uit de commerciële wereld. We versterken hen om hun ideeën en producten effectief in de markt te zetten en op die manier ook onze regio te versterken”, vult burgemeester Wim Dries van stad Genk aan.

MARKED vormt net de missende link voor ontwerpers die willen leven van hun designs. Van een idee tot een vermarktbaar eindproduct of dienst. De ‘go to MARKED’-strategie bestaat uit een integrale invulling van kennis over branding, communicatie, marketing en verkoop. Een netwerk van externe experts uit het design- en ondernemersveld geven tijdens intensieve sessies hun kennis door aan de jonge ontwerpers. MARKED zorgt dan weer voor de programmatie van de begeleiding en de juridische omkadering van overeenkomsten tussen ontwerpers en afzetpunten. Daarnaast vormt MARKED de helpdesk voor prangende ontwerpersvragen.

Christophe De Schauvre, journalist, over MARKED: “Geen enkel (leer)traject in het design (noch academisch noch via wedstrijden) kan dit inzicht beter bijspijkeren dan de praktijkervaring. Net daarin schuilt het lovenswaardige aspect van MARKED: dit soort gecomprimeerde en overzichtelijke praktijkervaringen leiden tot autonomie en zelfredzaamheid.”

Joëlle Batens (FALA PRINTS) – deelnemer editie 2012: “MARKED was de katalysator om van mijn creatieve ideeën marktklare producten te maken.”

Zeven producten, zeven succesverhalen?

Bezoekers krijgen een blik achter de schermen. De MARKED-tentoonstelling bij Studio Pieter Stockmans op C-mine toont namelijk zowel het ontwerpproces als het marktklare eindproduct. Een leerproces waarbij falen even waardevol is als slagen. De bezoeker kan de producten kopen tijdens de events en verkoopmomenten in de omgeving van C-mine en bij de afzetpunten.

De MARKED-ontwerpers nemen tijdens vier opeenvolgende weekends de The Box over en maken van deze ruimte hun meeting point en werkplek. Kom naar persoonlijke persmomenten, lezingen, pop-up-shops, workshops, bloggersevents, duo-presentaties i.s.m. een favoriete designer, café’s, productlanceringen en tentoonstellingen.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)