Studenten PXL-MAD combineren Kelten met buitengewoon onderwijs

08.06.2016 | # # # # 
Deel dit bericht
PXL_workshop_Kelten_Tongeren_kinderen_2

Studenten van de specifieke lerarenopleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten van Hogeschool PXL treden buiten de vertrouwde paden van het onderwijs. In samenwerking met het Gallo-Romeins Museum in Tongeren werkten ze verschillende kunst-educatieve workshops uit. Leerlingen (11-12 jaar) uit BuLo-school De Zonnestraal uit Tongeren en BuLo-school Ter Bank uit Leuven werden uitgenodigd hieraan deel te nemen. Hun creaties worden tentoongesteld in een Pop-Up expo op zaterdag 11 juni in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Gedeputeerde van Cultuur en Erfgoed
Igor Philtjens: “Dit project is een mooi voorbeeld van de goede samenwerking tussen de Hogeschool PXL en het Gallo-Romeins Museum, twee instellingen met een complementaire educatieve missie. De ervaring die zowel de studenten van de PXL als de atelierbegeleiders van het museum opdoen om te werken met deze doelgroep is zeer waardevol.”

Hogeschool PXL biedt al enkele jaren toekomstige of afgestudeerde Masters in de Audiovisuele en Beeldende Kunsten een uitdagende en intensieve lerarenopleiding van één jaar aan. Studenten worden klaargestoomd tot leerkrachten Beeldende Kunst. Het opdoen van ervaring tijdens de opleiding is noodzakelijk, ook met leerlingen uit het buitengewoon onderwijs, aangezien zij op een andere manier werken. Hoe kunnen deze leerlingen leren over het verre verleden? Het is zo dat het idee voor het gezamenlijke project tussen het Gallo-Romeins Museum, Hogeschool PXL en BuLo-scholen De Zonnestraal en Ter Bank tot stand kwam.

Interactief en creatief onderwijs

De studenten kregen van hun lectoren de opdracht om leerlingen op een interactieve en creatieve manier vertrouwd te maken met de Keltische cultuurwereld, een periode die uitgebreid aan bod komt in de permanente tentoonstelling van het museum. De opzet was om drie uitdagende workshops en een rondleiding uit te werken. Gedurende een drietal dagen gingen de studenten met de leerlingen aan de slag. De atelierbegeleiders van het Gallo-Romeins Museum in Tongeren faciliteerden de organisatie van de workshops en deden ervaring op over hoe er met de doelgroep kan gewerkt worden.

De Kelten bleken de studenten te inspireren. Al gauw kwamen allerhande ideeën naar voren, van het maken van magische amuletten en fotogrammen, over kunstig versierde schilden en windmobielen tot oplichtende miniatuurhuisjes. Kortom, alles om de Kelten na 2000 jaar weer tot leven te wekken passeerde de revue. De leerlingen van De Zonnestraal en Ter Bank maakten de afgelopen weken kennis met stoere krijgers, verrassende kunstenaars en wijze druïden. Ze leerden een katapult bedienen via een Keltische versie van het populaire spelletje Angry Birds, namen het op tegen de oprukkende legioenen in een spelletje Romeinen-bowling en verdienden zo een heus druïdendiploma.

> Lees het artikel in de krant (.pdf)