RivierPark Maasvallei trots op nominatie Prijs Publieke Ruimte 2014

5-02-2014 - # # # # # # # # #
Rivierpark Maasvallei

De huisstijl van het RivierPark Maasvallei greep vanavond net naast de prijs Publieke Ruimte 2014. Het was de enige nominatie die niet gesitueerd is in een stedelijk karakter. Toch zijn de opdrachtgevers, Toerisme Limburg en het Regionaal Landschap Kempen en Maasland, bijzonder trots. “Deze nominatie zet de zorg voor landschappen in Limburg ook buiten de provinciegrenzen op de kaart”, reageert de voorzitter van RivierPark Maasvallei, de Limburgse gedeputeerde Igor Philtjens.

De Prijs Publieke Ruimte is een initiatief van de organisatie Steunpunt Straten. Sinds 2008 wordt de prijs jaarlijks uitgereikt om opdrachtgevers aan te moedigen werk te maken van kwaliteitsvolle en duurzame publieke ruimten. De huisstijl van het RivierPark Maasvallei werd dit jaar gekozen uit meer dan 40 inzendingen. Van de vijf genomineerde projecten uit alle hoeken van het land was RivierPark Maasvallei de enige genomineerde die niet gesitueerd is in een stedelijke omgeving.

Maasvallei kreeg één gezicht

In 2009 werd Studiebureau Technum door Toerisme Limburg en het Regionaal Landschap Kempen en Maasland aangesteld voor de ontwikkeling van een huisstijl voor het RivierPark Maasvallei. Samen met de opdrachtgevers werd er gekozen voor functionele landschapselementen die voldoen aan criteria van duurzaamheid en een stijlvolle integratie in de omgeving.

Voor de integratie van de huisstijl in de Maasvallei werd er telkens vertrokken vanuit de architectuur van de inrichtingselementen, met name de zitbanken, tafels, informatiedragers en fietssteunen. Voor de ontwikkeling ervan werd gebruik gemaakt van natuurlijke materialen uit de omgeving: Maasgrind voor verharding, maar ook in haar derivaat wit beton, FSC–gelabeld Europees hout en de natuurlijke vegetatie van de Maasvallei voor inbedding in de omgeving. Met deze ingrediënten ontwikkelden de opdrachtgevers samen met de ontwerpers een aantal unieke architectonische bouwstenen met een strakke vormgeving en een sterke identiteit. Ook de Maaslandse gemeenten en een aantal andere Vlaamse en Nederlandse partners in het RivierPark werden betrokken bij dit ontwerpproces.

Samenwerking tussen natuur en toerisme

Vandaag wijzen twintig Maasbakens in vijf Limburgse Maasgemeenten de weg naar de mooiste plekjes in het RivierPark Maasvallei. Picknicksets, banken en infozuilen in dezelfde ‘look and feel’ op dertig uitkijkpunten nodigen de bezoeker uit om ten volle van het landschap te genieten.

De nominatie voor de Prijs Publieke Ruimte 2014 is een opsteker van formaat voor heel de provincie Limburg. De realisatie van deze huisstijl moet namelijk gezien worden als een onderdeel van een verregaande samenwerking tussen natuur en landschapszorg enerzijds en de (toeristische) potenties van de streek anderzijds. Die ambitie vergt dat alle inwoners van de Maasvallei en vele instanties op beide oevers van de Maas samenwerken. Hierbij gaan hoogwaterveiligheid, natuurontwikkeling, duurzaam toerisme, erfgoed en lokale economie hand in hand. Eenzelfde huisstijl zet dus niet enkel dit bijzondere rivierlandschap in de kijker maar de hele vallei en al haar mogelijkheden.

Belangrijk voor vrijetijdseconomie

“Het RivierPark Maasvallei combineert twee erg belangrijke troeven”, beklemtoont gedeputeerde Igor Philtjens. “Aan de ene kant heb je hier de indrukwekkende natuur rondom de Maas. Aan de andere kant vind je hier ook erfgoed, geschiedenis en cultuur in de zogenaamde ‘snoer van Maasdorpjes’. Het is net die combinatie die van het RivierPark ook een heel sterk toeristisch product maakt. Weet dat het Maasland het hoogste percentage fietstoeristen heeft van heel Vlaanderen! 2 op de 3 toeristen komen naar het Maasland om te fietsen. Voor deze streek betekent de vrijetijdseconomie een jaarlijkse omzet van 34,5 miljoen euro op jaarbasis. Het belang van het RivierPark Maasvallei kan dus moeilijk worden overschat”, aldus nog gedeputeerde Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)