Provincie investeert in extra beleving op het fietsroutenetwerk

11-09-2014 - # # # # #
Nazomer Jesseren

Toerisme is een belangrijke economische motor voor Limburg. Daarom zet de provincie extra in op een verlenging van het toeristisch seizoen. Via een nazomercampagne die inspeelt op smaak, maar ook met extra beleving op het fietsroutenetwerk. Dat haalde vorig jaar van september tot november nog 416.936 fietsers naar Limburg. “Vandaag is de vrijetijdseconomie al goed voor 36.000 Limburgse jobs. Dat is 9,5% van de werkgelegenheid in onze provincie. Een verlenging van het toeristisch seizoen zal dit aantal alleen maar verder verhogen”, zegt Igor Philtjens, Limburgs gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed.

De voorbije weken voerde Toerisme Limburg een nazomercampagne die de aandacht vestigde op het goede buitenleven, wandelen en fietsen in de kleurrijke herfstlandschappen én de talrijke toeristische oogstactiviteiten. Die laatste bereiken in september en oktober hun hoogtepunt – zowel in fruitstreek Haspengouw, als bij de vele land- en tuinbouwbedrijven in het noordoosten van Limburg. Met haar nazomercampagne profileert Limburg zich steeds nadrukkelijker als de pure en smaakvolle provincie die gastheerschap combineert met culinaire ambachtelijkheid.

Samen met lokale ondernemers

Plukdagen, opendeurdagen bij brouwerijen, veilingen, landbouw- en fruitbedrijven … Toerisme Limburg betrekt zoveel mogelijk lokale ondernemers bij haar nazomeraanbod: “Veel fruit- en landbouwbedrijven zijn vragende partij voor een dergelijke diversificatie. Ze zien deze toeristische initiatieven als een opportuniteit”, weet Igor Philtjens. “Daarom verlenen ze met volle goesting hun medewerking aan de oogstactiviteiten. Zo creëren ze extra activiteiten en inkomsten. Ze zorgen bovendien voor een gastvrij onthaal wat een positieve weerslag heeft op het imago van onze provincie in haar geheel. Of hoe 1 + 1 ook in oogsttijd 3 wordt.”

Een brochure met nazomertoppers bij Het Nieuwsblad, een gratis brochure over het goede buitenleven in Noordoost-Limburg, bloesem- en oogstfolders met fruitactiviteiten in Haspengouw: Toerisme Limburg zet sterk in op de nazomer. Igor Philtjens: “Limburg speelt bewust de kaart van de kwaliteit. Bezoekers moeten in de watten worden gelegd. Onze authenticiteit leent zich daar perfect toe. Toch willen we het aantal bezoekers verhogen. De oplossing? Een verlenging van het toeristisch seizoen. Eigenlijk willen we de boodschap uitdragen dat Limburg 365 dagen per jaar een unieke verblijfsbestemming is. De nazomer is ook een echte toeristische periode, waarin de kleurrijke landschappen uitnodigen tot wandelen en zeker ook fietsen.”

Extra fietsbeleving

De cijfers bewijzen dat. De voorbije drie jaar telde het fietsroutenetwerk van september tot en met november telkens meer dan 400.000 fietstoeristen. Fietsparadijs Limburg zorgt dus niet alleen in de lente- en zomermaanden voor een economische injectie. Igor Philtjens: “Het fietsroutenetwerk blijft één van de meest succesvolle toeristische uithangborden van onze provincie. Met twee miljoen fietsers per jaar is Limburg hét fietsparadijs van Vlaanderen, België en de Euregio. Dat levert de lokale economie jaarlijks zo’n 26,6 miljoen euro extra omzet op. Via de SALK-middelen krijgen we nu de kans om Fietsparadijs Limburg nog meer in de kijker te zetten en extra toeristen aan te trekken. Dat zorgt voor een verdere stimulering van de economie van de vrije tijd en de creatie van nieuwe jobs.”

Over water, door de lucht, onder de grond

De Limburgse deputatie maakt 1,5 miljoen euro aan SALK-middelen vrij voor de verdere ontwikkeling van het fietsroutenetwerk. De uitbouw van nieuwe belevingselementen moet de leiderspositie van Limburg als dé fietsprovincie verder versterken. Zo denkt Limburg aan nieuwe fietstrajecten door of over het water, in de lucht én onder de grond: een totale interactie met dé grote troef van Limburg: de veelzijdigheid aan landschappen. “Water geeft een vakantiegevoel, en gecombineerd met fietsen wordt dit een perfecte beleving. Daarom willen we een fietspad door of over het water aanleggen”, verduidelijkt Igor Philtjens. “Bijvoorbeeld met behulp van vlotters op een vijver. De bosbeleving zouden we kunnen versterken met een fietspad door de kruinen van de bomen, naar analogie met het kruinenpad voor wandelaars dat momenteel al in Eisden bestaat. Ook een ondergrondse fietservaring wordt bestudeerd.”

Hét Favoriete Plekje

De vierde nieuwe fietsbeleving richt zich op ‘hét favoriete plekje in Fietsparadijs Limburg’. In 2013 konden alle Limburgers een favoriet fietsplekje in hun gemeente nomineren. Uit al deze geliefde plekjes werd het ‘meest favoriete plekje’ in Fietsparadijs Limburg gekozen. Winnaar was het hoogste punt van Wellen (tussen knooppunt 149 en 171). Kenmerkend voor deze locatie is het prachtige panorama over het Haspengouwse landschap. Om die beleving te maximaliseren komt er nu een uitzichtspunt of uitkijktoren. Hierdoor krijgt ‘hét favoriete plekje van heel Fietsparadijs Limburg’ een extra toeristische aantrekkingskracht. De locatie zal hierdoor een positief effect hebben op de horeca in de ruime omgeving. Zo liggen onder andere Wellen, Borgloon als Sint-Truiden op fietsafstand.

Meer beleving = meer jobs

Voor de realisatie van deze vier belevingselementen mikt Toerisme Limburg op 2016. Eerst moeten er nog haalbaarheidsstudies en locatieonderzoeken plaatsvinden, uitvoeringsplannen worden opgemaakt en vergunningen worden aangevraagd. Igor Philtjens: “We willen de nieuwe fietsbelevingen opnemen in de fietskaart 2016-2017. Ze zijn heel belangrijk voor Limburg. Ze verhogen de kwaliteit en belevingswaarde op ons fietsroutenetwerk en bestendigen zo onze positie als hét fietsparadijs. Bovendien dragen ze bij tot het 365-dagenseizoen dat we voor Limburg voor ogen hebben.”

De innovatieve projecten verhogen de aantrekkingskracht van Limburg. Dat moet leiden tot meer toeristen, meer bestedingen en dus ook een stijging van de werkgelegenheid in de vrijetijdseconomie. “Volgens onze berekeningen kunnen de nieuwe fietsbelevingen heel wat directe en indirecte jobs opleveren. Een fietsdaguitstapper in Limburg spendeert gemiddeld € 16,20 per dag, een fietsvakantieganger € 82,50 per nacht. Meer fietsers betekent dan ook dat fietscafés, fietslogies en lokale attracties hun omzet zien stijgen. Een bewijs dat we innovatieve ideeën moeten blijven uitwerken die Limburg op de toeristische kaart zetten en die de economie ten goede komen”, besluit gedeputeerde Philtjens.

> Lees het artikel in de krant (.pdf)