Olympische gedachte volstaat niet meer bij fietsroutenetwerk

4-05-2017 - # # # # # #
Fietsroutenetwerk

In 2005 ontstond het knooppuntfietsen. Hier bij ons. Daar mogen we best trots op zijn. Ons fietsroutenetwerk in combinatie met onze mooie landschappen maakt van Limburg hét fietsparadijs. Meer dan 2 miljoen fietsers maken er jaarlijks gebruik van. Nu is het zaak om dat aantal te behouden en zelfs nog te laten groeien. En dus als provincie te blijven investeren in het onderhoud van het netwerk, samen met de 44 steden en gemeenten. Want toerisme draagt bij tot onze economie, zorgt voor extra omzet bij onze ondernemers en creëert extra jobs.

Kapers op de kust

Maar … er zijn kapers op de kust. Intussen wordt het knooppuntfietsen wereldwijd gekopieerd. En er zijn meer regio’s waar fietsen en natuur mooi op elkaar aansluiten. Als we koploper in fietstoerisme willen blijven, moeten we innoveren, moeten we continu inspelen op de nieuwe toeristische trends. Zoals de vraag naar meer ‘beleving’;

 

Als we koploper in fietstoerisme willen blijven, moeten we innoveren.


Beleving op het fietsroutenetwerk

De hedendaagse toerist wil verrast worden. Dat mag niet ten koste gaan van de Limburgse authenticiteit. Natuur is en blijft onze hardware. Maar we moeten de uitdaging durven aangaan om over die natuur en over ons fietsroutenetwerk een ‘belevingslaag’ te leggen die onze landschappen versterkt. Daarvoor moeten we natuur, cultuur, erfgoed en toerisme op elkaar afstemmen.

Door het water én de bomen

Fietsen door het Water’ is hiervan een voorbeeld. Dit project is uitgegroeid tot een hefboom voor de hele omgeving. Op minder dan acht maanden tijd passeerden hier al meer dan 150.000 fietsers en minstens zo veel wandelaars. Die intussen ook Bokrijk en De Wijers verkennen. ‘Fietsen door de Bomen’ zal hetzelfde realiseren voor Bosland. Deze fietsbrug voert fietsers door de kruinen van de bomen in Hechtel-Eksel. Ook ‘Fietsen onder de Grond’ in de mergelgrotten van Kanne, ‘Fietsen door de Heide’ in Nationaal Park Hoge Kempen en de ‘Mine Trail’ langs alle mijnsites komen eraan.


‘Fietsen door het Water’ is vandaag een hefboom voor De Wijers.
‘Fietsen door de Bomen’ zal hetzelfde realiseren voor Bosland.

Cycling Synergy

Al deze projecten kaderen in de overkoepelende visienota ‘Cycling Synergy’. Die zet maximaal in op de ontwikkeling van het ‘Fietsroutenetwerk van de toekomst’. Nieuwe fietslandmarks komen er alleen wanneer ze de beleving voor jong en oud versterken en krachtige verbindingen maken met het Limburgse erfgoed, het landschap en de natuur. Het moeten landmarks zijn die de lokale beleving overstijgen en een internationale aantrekkingskracht hebben. Dan creëren ze automatisch een rimpeleffect dat uitdijt over de wijde omgeving. Door ze strategisch te verspreiden begint de hele provincie te vibreren. En leeft Limburg meer dan ooit als hét fietsparadijs van België.

Dat is een noodzaak. Want in een wereld met zoveel mooie bestemmingen volstaat de Olympische gedachte ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen’ al lang niet meer. Laten we als Limburgers gaan voor dat andere Olympische motto: ‘Sneller, hoger, sterker’. Of in ons geval: ‘Mooier, hoger, dieper’.