MARKED: De missende link tussen acht talentvolle ontwerpers en de markt

08.05.2013 | # # # # # # # 
Deel dit bericht
C-mine

Een selectie van acht up and coming product, juweel, grafisch, interieur en accessoire designers zullen de komende maanden hard werken om hun idee of concept te lanceren op de markt. Hiervoor krijgen ze van Stad Genk/C-mine en Cultuurplatform Design de nodige ondersteuning op product en zakelijk niveau. Verschillende uitdagingen staan hun te wachten op de weg van prototype naar winkelrek. De designers verfijnen niet alleen hun concept op technisch vlak en houden hierbij rekening met hun doelgroep, maar ze pakken ook uit met een passend imago en efficiënte marketingstrategie. De weg die ontwerpers afleggen naar een marktklaar product, kan de bezoeker vanaf eind november 2013 ervaren tijdens events en tentoonstellingen op C-mine.

Een succesvolle lancering…

Het MARKED traject bewees zich vorig jaar al. Een aankondiging op Ventura Interieur. Een design kerstmarkt en samenwerking met verschillende pop-up formats. Een overzichtstentoonstelling van de individuele ontwerptrajecten met een bezoekersaantal van 10.000. Maar bovenal tien ontwerpers die hun concepten hebben kunnen omzetten tot marktklare producten en nu in de rekken liggen van diverse designzaken en concept stores. De dames, Caroline Das en Kim Nivelle, van DAMN verkopen hun mannenjuwelen bij Modemuseum Hasselt, Conflict, I/Object, Rosier 41,… en profiteerden enorm van de persbelangstelling die zij genoten tijdens, maar ook na MARKED. Denise Gielen met de (TRANS)FORMATION schalen en Nick Ceulemans met Grafting Light gingen samen met Moozeum en Cultuurplatform Design naar Salone del Mobile in Milaan.

Igor Philtjens, gedeputeerde Cultuur Provincie Limburg, verwoordt de succesfactoren van MARKED als volgt: “Een concreet groeitraject in essentiële elementen voor succesvol creatief ondernemerschap. Dat is wat MARKED te bieden heeft voor designtalent.”

Een bewezen succes verdient een tweede ronde. De MARKED ontwerpers van vorig jaar gaan hun eigen weg in de designwereld. Een professionele jury selecteerde uit een grote groep inzendingen een nieuwe lichting talentvolle ontwerpers. Steven Brems (product design), Dimitri Cassiers (meubel design), Delphine Courier (product design), Noortje de la Haye & Willem Kissembeek (stationery), Cedric Etienne (interieur design), Els Louwette (juweelontwerp), Eva Menga (interieur design) en Frederic Pieck (lederwaren) gaan de komende maanden op zoek naar hoe ze hun producten kunnen realiseren én kunnen lanceren op de markt.

“Met MARKED willen we ontwerptalent niet alleen exposuremogelijkheid aanbieden, maar ook een platform waar ruimte is om zich te professionaliseren in ondernemerschap.”, aldus Wim Dries, burgemeester Stad Genk.

…maar niet zonder de nodige begeleiding

Een eigen plek markeren op de markt, doen ze niet alleen. MARKED zorgt voor de nodige begeleiding op het vlak van communicatie, productie en zakelijk advies en stelt een uitgebreid netwerk aan experts open. Consultants uit het design en economische werkveld zetten hun expertise om naar advies op maat voor de ontwerpers. Het individuele voortraject en de nodige presentatiemomenten maken van de designers niet alleen conceptuele denkers maar banen ook de weg vrij voor succesvolle zakenmensen. Een netwerk van professionals en de juiste contacten op het juiste moment ondersteunen de lancering van marktklare producten. Alleen op die manier kunnen ontwerpers ook leven van hun passie.

MARKED stimuleert en faciliteert daarnaast samenwerkingen met sponsors, producenten, afzetpunten, communicatiekanalen,… en organiseert hieraan gekoppeld verschillende events zoals een toonmoment van het begeleidings- en ontwerptraject, een markt en uiteraard de nodige verkoopmomenten. De events vinden plaats op C-mine.

Wil je MARKED en talentvolle ontwerpers steunen?

Ben je een producent die gelooft in design talent? Een concept store die één van onze designers in de schappen wilt hebben? Een blog, tijdschrift of ander medium die woorden vuil wilt maken aan de designers en het MARKED traject? Eis je plek op in onze communicatie en verzilver je bijdrage net als i.materialise, Belmodo, Stabilo, Stulens, Cocomo, Deltaplast,… tijdens MARKED 2012.

Wie is MARKED?

MARKED is een tijdelijk begeleidingstraject, presentatie- en verkoopplatform (30 november 2013 – 8 maart 2014) met een tweeledige doelstelling: designtalent stimuleren in creatief ondernemerschap en design kenbaar maken bij een breder publiek. Stad Genk/C-mine en Cultuurplatform Design organiseren MARKED in het kader van het Interregproject IV A EMR Creative Drive, met de steun van de provincie Limburg.