Lommel blijft scoren op toeristisch vlak

28.05.2013 | # # # # # # 
Deel dit bericht
lommel

Vanaf september nieuwe opleiding recreatiemanagement in Lommel

Lommel blijft het op toeristisch gebied uitstekend doen. Dat blijkt uit de officiële cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie die de dienst afgelopen maand bekend maakte. “Het aantal bezoekers dat jaarlijks in Lommel overnacht, is zelfs opnieuw gestegen”, zegt burgemeester Peter Vanvelthoven. “In 2012 telde Lommel 1,05 miljoen toeristische overnachtingen. Dat zijn er iets meer dan in 2011 toen de teller op 1,04 miljoen overnachtingen bleef staan.”

Lommel staat daarmee op een knappe 4de plaats in België. Enkel Brussel (3 miljoen overnachtingen), Brugge (1,77 miljoen) en Antwerpen (1,75 miljoen) scoren beter. Onze stad eindigt dus voor populaire badsteden als Oostende en Nieuwpoort en Gent. Ook wat betreft het aantal toeristische aankomsten, verovert Lommel een prima 7de plaats in de top 10.

Nood aan goed opgeleide jongeren

Lommel is en blijft veruit de belangrijkste trekpleister in Limburg en omstreken, met Center Parcs De Vossemeren, het Glazen Huis en Bosland als absolute toppers. Schepen van Toerisme Veronique Caerts benadrukt dat er vanuit de recreatieve sector duidelijk nood is aan goed opgeleide jongeren die een passie hebben om deze toeristische klanten correct op te vangen. Vandaag kunnen studenten in Lommel al proeven van enkele uurtjes toerisme binnen de opleiding Onthaal en Public Relations aan het WICO campus Sint-Jozef. En ook de VDAB en het Centrum voor Volwassenenonderwijs denken na over een opleiding voor de toeristische en/of horecasector.

Goed nieuws dus dat het Koninklijk Atheneum Campus Mercurius vanaf september 2013 een volwaardige nieuwe studierichting recreatiemanagement lanceert. “In de opleiding vertrekken we vanuit ons Lommels speelterrein, natuurlijk met aandacht voor een uitbreiding naar de verdere wereld”, zegt waarnemend directeur Liesbeth Berthels. “Recreatiemanagement is een economische afstudeerrichting waarin het accent ligt op het correct behandelen van de vooropgestelde doelgroep. Er wordt ook gewerkt aan je communicatieve vaardigheden in het Nederlands, Frans, Engels en Spaans.”

Bovendien wordt er in deze opleiding gewerkt met een unieke onderwijsvorm: learning by doing. “Leerlingen krijgen van de leerkrachten niet zo maar de theorie uitgelegd”, aldus Liesbeth Berthels. “ze gaan alles zelf ontdekken. Dit kan gebeuren aan de hand van groepswerken of individuele opdrachten op school, maar evenzeer in reisagentschappen, evenementenbureaus of aan hogescholen in de buurt. Studenten worden in grote mate zelf verantwoordelijk voor wat en hoe ze bepaalde vaardigheden leren.”

Na twee schooljaren recreatiemanagement hebben studenten alvast een ticket naar een zonnige toekomst op zak: hoger onderwijs of onmiddellijk aan de slag.

“Nog veel groei mogelijk in toerisme”

“In tijden van vertraagde groei, ook in toerisme, is het belangrijk te blijven inzetten op de professionalisering van het onthaal van toeristen en de gastvrijheid waarvoor de Limburgers tot ver bekend zijn”, benadrukt de Limburgse gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens.
“Er werken vandaag 17.000 Limburgers in de toeristische sector, en nog eens de helft daarvan onrechtstreeks. Dat is meer dan 9 procent van alle werkgelegenheid in Limburg. Dat zijn duurzame jobs, want toerisme is hier verankerd en kan niet door een grote multinational worden weggehaald. Er is bovendien nog groeipotentieel bij de toeristen uit eigen land, en dat is welkom in tijden van economisch onweer. Samen met onder meer Center Parcs De Vossemeren, veruit de grootste logiesverstrekker in Lommel, voert Toerisme Limburg onder meer promotie bij gezinnen met jonge kinderen om het aantal toeristische overnachtingen en daardoor ook het aantal jobs omhoog te halen.”

“Te weinig Limburgers beseffen dat ze een mooie loopbaan kunnen uitbouwen in het toerisme. Het is een stabiele en dynamische sector die veel mogelijkheden biedt voor wie van aanpakken weet. De sector heeft daarbij nood aan zowel laag- als hooggeschoolden. Dat biedt perspectieven voor onze studerende jeugd. Tegen 2018 is het ons doel om 2.000 extra banen te scheppen in het vrijetijdstoerisme. Daarmee kan al 20 procent van de verloren Ford-jobs opnieuw ingevuld worden”, aldus nog gedeputeerde Philtjens.