‘Logeren in Vlaanderen’ campagne goed voor meer dan 21 miljoen voor Limburg

2-02-2017 - # # # # # # # #
logeren in vlaanderen

Logeren in Vlaanderen inspireerde menig Vlaming tot een vakantie in eigen land en kijkt terug op een geslaagd toeristisch jaar. Want vakantie in eigen land is zo gek nog niet. Geen fileleed, inpakstress, verloren koffers of wachttijden. Meer dan 800 logies liggen op een boogscheut van je deur en staan klaar om je een ontspannende vakantie te bezorgen. Volgens het redemptieonderzoek bedroeg de gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W) of het macro-effect van de boekingen in 2016 60,4 miljoen euro voor de toeristische sector in Vlaanderen. “35% van die omzet was voor de deelnemende logies in Limburg. Een bevestiging dat Limburg een populaire dichtbijbesteming is”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

Het onderzoeksbureau “M.A.S. – Marktstudies op maat” peilt jaarlijks naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen inzet. Daartoe behoren mediacampagnes, mailacties, het logiesboek en de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be. Ondanks de lichte daling t.o.v. de bruto-omzet van 2015 (65 miljoen euro), is het macro-economische effect van de promotiecampagne méér dan verdubbeld t.o.v. 2012 (29 miljoen euro). Sinds 2013 is Logeren in Vlaanderen vzw – samen met haar partners de vijf Vlaamse Provincies, Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme verantwoordelijk voor de binnenlandcampagne van de Vlaamse logiessector.

Binnenlands toerisme houdt stand
Logeren in Vlaanderen kijkt tevreden terug op een geslaagde marketingcampagne. 2016 was op het toeristische vlak geen makkelijk jaar, mede door de terroristische aanslagen in maart. Desondanks heeft het binnenlands toerisme goed standgehouden. Het aantal logies dat intekende op de promotiecampagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland” is sinds 2012 gegroeid van 458 naar 809 (stand 02.02.2017). “In samenwerking met de 5 Vlaamse Provincies zijn we volop bezig met de voorbereiding van het nieuwe toeristische seizoen. Het logiesboek “logeren in Vlaanderen Vakantieland 2017” is gelanceerd en in het voorjaar staat een grote online campagne op stapel”, aldus Stefaan Gheysen, voorzitter van Logeren in Vlaanderen vzw.

Fiets en wandelmogelijkheden
Uit het onderzoek van M.A.S. blijkt ook dat toeristen voornamelijk kiezen voor een bepaalde regio op basis van de fiets- en wandelmogelijkheden, de natuur en de mogelijkheid tot een rustige vakantie. Igor Philtjens:  “Ons fietsroutenetwerk, onze unieke landschappen met wandelmogelijkheden en de rustige omgeving zorgen ervoor dat onze provincie alles in huis heeft waar de gasten van ‘Logeren in Vlaanderen’ naar op zoek zijn. Ook met de unieke gastvrijheid en de sterke kwaliteit en diversiteit van het aanbod kan onze provincie zich toeristisch onderscheiden”.

Samen staan we sterk
Jaarlijks investeren de 5 Vlaamse Provincies in totaal 840.000 euro in Logeren in Vlaanderen. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme droegen met meer dan 525.000 euro in 2016 in belangrijke mate bij. Daarnaast trokken de Vlaamse Provincies in samenwerking met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uit voor een inspiratie-campagne in Vlaanderen en Nederland. Een  gratis magazine werd verspreid op ruim 500.000 exemplaren en er liepen verschillende online campagnes.

Investering rendeert
Net als de andere Vlaamse provincies, investeert Toerisme Limburg mee in Logeren in Vlaanderen. Deze investering leverde, samen met die van de Limburgse adverteerders, in 2016 een extra omzet op van meer dan 21 miljoen euro voor de vrijetijdseconomie in Limburg. Dit is goed voor meer dan 1/3e  van de omzet in Vlaanderen. “Deze campagne is opnieuw een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een goede samenwerking tussen overheid en private sector kan opleveren voor onze ondernemers. Ik ben dan ook tevreden dat de investering rendeert voor de Limburgse vrijetijdseconomie”, besluit de Limburgse gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed Igor Philtjens.

> Lees de artikels in de krant (.pdf)